Gå til innhold

Nintendo Switch: Informasjon og generell diskusjon


Gjest Slettet-NIoHlfL

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For min del er det ingen syting, bare nevner fakta påta man ikke må forvente de store salga på Nintendo sine egne spill. Resten er vel bare en diskusjon.

 

Muggkaare: går de så mye kjappere ned i utlandet? Jeg hadde et håp om det når jeg vr i USA men kom hjem uten noe som helst av spill. Det samme med japan. Nederland, Tyskland, Sverige og England var heller ikke noe å rope hurra iver i forhold til Norge. Alle stedene kommer man over gode tilbud nå og da men det er det samme her på berget.

Lenke til kommentar

Jeg holder meg til digitale spill. Da sparer man fort 150-200kr ift å kjøpe et plastcover med en bitteliten plastbit inni i butikkene. SD-kort kan byttes om hverandre på en konsoll, og koster ikke mange kronene.

 

499,- for å preloade Xenoblade Chronicles 2 igår. Husker spillprisene lå på 4-500kr på 90-tallet også når jeg dreiv med Amiga 1200.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Nei det synes jeg da ikke. Sjekker man prisen på de nyeste spillene på f.eks. elkjøp ligger de ofte på 599,- mens eshop/steam sin pris er 549 eller 499,- eller mindre.

 

Og på Game$top kan man slenge på enda en hundrelapp. ;Man trenger ikke fancy special editions med mp3-soundtrack og concept art i en pdf-fil selv om det er en option. Og Steam f.eks. kjører jo ofte salg på flere titalls prosenter. Det gjør ikke elkjøp. Season pass kjøper jeg aldri.

 

Skyrim til switch er også 499 på eshop men 599 på elkjøp. Man betaler mye for den plastikkboksen med en plastbit inni.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Digitale spill er alt for dyrt, er i de fleste tilfeller dyrere enn fysisk.

 

Til konsoll er det helt på trynet, fordi det digitale markedet i praksis er et monopol. På pc er situasjonen en helt annen, som er bare en av grunnene til at jeg fortsatt foretrekker pc som gamingplattform. Spill koster langt mindre og utvalget er langt større.

 

På konsoller er det konkurranse om de fysiske varene, men ikke de digitale, som reflekteres i pris. I tillegg kommer ting som logistikk inn i bildet, hvor butikker gjerne vil ha ut mest mulig for å gjøre plass til det nye. Eller de har bommet på en ordre, og dermed må prise seg ned for å bli kvitt varene.

 

På Switch har jeg kviet meg for å kjøpe fysisk, rett og slett fordi de er så små at sannsynligheten for at ungene roter bort spillene er høy. Det har vi lært fra 3DS'en, hvor halvparten av spillene på mystisk vis er borte.

 

Må ellers "forsvare" bilanalogien lenger opp her. Å sammenligne bil og spill hva gjelder pris er kurant nok, men da bør man også gi samme utgangspunkt. En bil brukes gjerne rundt 10 år, men det varierer veldig. Et spill brukes sjelden mer enn 1 år, men det varierer veldig. Noen spill er man ferdig med etter et fåtall timer, om det. Andre spill kan man lett legge ned hundrevis av timer i. Ser man da på hvordan verdien endrer seg så er det ikke helt ulikt likevel, selv om det selvsagt ikke er 100% korrelasjon mellom pris for spill og bil. Men de har til felles at de kort tid etter kjøp faller fort i verdi. Det koster gjerne noen titusener å starte en bil første gangen. Et brukt spill er gjerne halvert i verdi om man har tenkt å selge til en forhandler, og uansett tapt seg godt i verdi til videre salg. Deler man så opp produktets levetid i like deler tror jeg man vil se at verdien faller for begge i betydelig grad. Forskjellen er vel først og fremst den at eldre biler er vanskelig å få tak i ubrukt.

 

Skyrim får du fra 510,- fysisk. Billigste levert hjem er via Coolshop til 549,-. https://www.prisjakt.no/product.php?p=3983469

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spill er ikke dyrt i dette landet, hvor vi har såpass stor kjøpekraft. De fleste konsollspill koster fra 499,- til 599,- ved lansering, og den prisen har holdt seg stabil i mange, mange år. Og før dette var det enda dyrere. Så jo, spill går faktisk ned i pris.

Men de tjener også mer. Det selges mye mer spill enn før (større marked og folk kjøper flere spill) samt at å utvikle nye spill er blitt myyye enklere nå enn før. Hvem som helst kan (ved å feks bruke UE4) lage et spill som ser fantastisk ut.

 

Spill er ikke nødvendigvis kjempedyrt jevnt over, men det er en del spill som er overpriset. Legg til at mange fullpris-spill også har et helt lass av DLC/Mikrotransaksjoner så er det ikke så billig likevel.

 

 

Battlefront 1 kostet over 1000kr om du skulle ha alt innhold. Det hadde nok tilsvart et fullt spill til 600 før. Billigere? Nei. Samme med BF1

Lenke til kommentar

Hvordan kan spillene være "overpriset" hvis de selger mere og mere spill? Da er jo prisen akkurat det den skal være. Var de for dyre hadde jo ingen kjøpt de. Har man 27k utbetalt i mnd i lønn er ikke et spill til 500,- noe som gjør deg bankerott..

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Hvordan kan spillene være "overpriset" hvis de selger mere og mere spill? Da er jo prisen akkurat det den skal være. Var de for dyre hadde jo ingen kjøpt de. Har man 27k utbetalt i mnd i lønn er ikke et spill til 500,- noe som gjør deg bankerott..

Ja du har rett i at prisen ikke er feil om folk faktisk betaler det. Men det er også veldig mange som venter med å kjøpe til spillene kommer på et eller annet slag. Personlig kjøper jeg nesten ingen spill på lansering lenger, da jeg greit kan vente noen måneder til prisen går ned da jeg personlig synes ikke et spill er verd 549-599 kroner selv om det ikke gjør meg bankrott.

Lenke til kommentar

Jeg holder meg til digitale spill. Da sparer man fort 150-200kr ift å kjøpe et plastcover med en bitteliten plastbit inni i butikkene. SD-kort kan byttes om hverandre på en konsoll, og koster ikke mange kronene.

 

Men mister det ikke litt av sjarmen når du ikke lengre har noe fysisk å holde i? Den plastbiten er halve moroa for meg.

 

Jeg har kjøpt noen spill på PSN, og det er jo i for seg greit nok, men som en ihuga spillsamler så blir man jo nesten fornærma og vonbroten når man ikke har noe å sette i hylla etter å ha brukt etter par hundringser.

 

Nå innser jeg også at de fleste sikkert ikke er som meg, og kun er interessert i noen timer med tidsfordriv, mens jeg er mer interessert i å samle på ting enn å spille.

 

Jeg tenker med skrekk og gru hvor kjedelig det hadde vært dersom alle konsoller som kom før dagens konsoller også hadde hatt kun digitale spill.

Hvordan samler man på et bilde på skjermen og noen bytes på et generisk minnekort? Det blir jo liksom ikke det samme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg holder meg til digitale spill. Da sparer man fort 150-200kr ift å kjøpe et plastcover med en bitteliten plastbit inni i butikkene. SD-kort kan byttes om hverandre på en konsoll, og koster ikke mange kronene.

 

499,- for å preloade Xenoblade Chronicles 2 igår. Husker spillprisene lå på 4-500kr på 90-tallet også når jeg dreiv med Amiga 1200.

Ble digitalt her også. Helt ok pris. Er tre timer inn i spillet og liker det svært godt så langt.

Lenke til kommentar

Hvordan kan spillene være "overpriset" hvis de selger mere og mere spill? Da er jo prisen akkurat det den skal være. Var de for dyre hadde jo ingen kjøpt de. Har man 27k utbetalt i mnd i lønn er ikke et spill til 500,- noe som gjør deg bankerott..

Med samme logikk kan vi si at øl ikke er dyrt når man kjøper det ute.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...