Gå til innhold

PSU bråker, skal kjøpe ny.

Anbefalte innlegg

Har en Lepont PSU på 320W. Denne har en bryter på baksiden som styrer viftene.

-Max

-Temp. styrt

-Min

Problemet er at selv på minumum bråker viftene veldig mye :scared:

Bryteren kan også settes i en slags "midtposisjon" som fører til at viftene i PSU stopper. Da er det ikke mye støy fra pc'en.

Problemet er jo så at jeg ikke tør bruke PSU med viftene av. Derfor vil jeg kjøpe en ny PSU, som også bør være minst 350W

Har selv tenkt på disse:

http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=FSP35060PN

http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=W0016R

Er litt usikker på den fra Fortron/Source fordi den ikke blåser luft ut av kabinettet og vil da kanskje øke temp. på cpu....erfaringer av dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har selv en fortron/source i 400 watts utgave. Selvfølgelig blåser de luften ut av kabinettet, så slapp av :) Den er meget støysvak, og flytter likevel mye luft. En soleklar fordel med hensyn til kjøling av kabinett. I tillegg vil den store viften sørge for at en del av luftstrømmen kommer veldig nært de glovarme mosfets rundt CPU. Sånn sett er jeg ekstremt fornøyd med den løsningen. Jeg er derimot ikke så ekstremt fornøyd med spenningene. En ganske ustabil 12 volt som ramler ned til 11,6 under load med et svært moderat system er ikke det beste jeg har sett. Men bevares, det er innenfor ATX-standarden med god margin. 5 Volten er forøvrig svært bra 5,02 den øker faktisk litt under load! 3,3 ligger rundt 3,24.

Lest av med Winbond HW doc.

Lenke til kommentar
Er litt usikker på den fra Fortron/Source fordi den ikke blåser luft ut av kabinettet og vil da kanskje øke temp. på cpu....erfaringer av dette?

Det er svært lenge siden det ble laget PSU'er som ikke blåste lufta ut av den.

Chill Innovation CP-350A fra Chill Innovation kan være verdt å se nærmere på. Den er relativt billig, skal være av god kvalitet og er også ganske så lekker. Jeg tror nok at mange vil ha litt mer enn 350W nå for tiden, og derfor velger en annen modell i stedet. Håper at de lager en større modell. Den fåes kjøpt på Netconnection.

Lenke til kommentar

Jeg tror nok at jeg satser på en fortron/source. Har lest en rekke tester av den, og det ser ut til at den er bra.

Jeg misforstod også tidligere det med at luften kommer ut på baksiden av psu'en, og ikke trekkes inn i kabinettet .

Takker for alle svar. :green:

Lenke til kommentar
Chieftech 360W den bråker ikke noe. Bruker den selv nå og så er det med en sånn en "krympestrømpe" (eller hva det heter) som er på "ledningene" til hovedkortet , den støtter p4 foresten ;)

Jeg har brukt denne selv, og har heller ikke syntes at den bråkte noe særlig. Det var først når jeg kjørte alle viftene ned på minimum hastighet at "støyen" fra PSU'en ble noe problem.

Lenke til kommentar
Viktig oppdatering angående volten på Fortron/source. Jeg åpnet min PSU i dag, og kunne til min store glede beskue hele tre "pot'er" Satte skujernet i den ene og hevet 12 volten til 12,11  :cool:  Slik er det tydeligvis i alle nyere FS og godt er nå det! Ble tipset om denne muligheten her:  http://www.xtremesystems.org/forums/showth...?threadid=18565

Hei

Og der røk garantien :wow:

En liten ting til,eneste riktige måten å måle/sjekke Volt på er å bruke ett multimeter og måle på en molex kontakt.

Winbond/MBM/Asus probe viser av en eller annen grunn ,99% av gangene, for lav Volt styrke,spesielt på 12V.

Min erfaring iaf.

Så hvis winbond viser 12V for eks kan det faktisk være endel mere hvis man har justert opp manuelt selv.

/jan

Endret av NorLord
Lenke til kommentar

99% av det som monteres i min PC mister sin garanti i løpet av de første 10 levedager. ;) Og skulle jeg ha behov for og snyte noen på den garantien, (noe som aldri vil skje) så kan "original urørt tilstand" gjennskapes _veldig_ lett. Det er forøvrig korrekt som du sier at winbond (i alle fall min) leser av for lav 12 volt, og tildels 5 volt også. likevel ligger jeg akkurat innenfor 5% ATX standarden på alle rails målt med mitt multimeter. Det er forøvrig mange som kjører 12 volten opp til 14-15 volt... Har sett 17 og :D

Lenke til kommentar

Høyere spenning til alle ting som bruker 12V, noe som kan være fordel for overklokka CPU og viftehastighet, men ulempe for harddisker, CD-ROM osv. Vil antagelig også gi mer varmeutvikling inne i PSU, som fører til høyere hastighet på PSU vifta, og dermed høyere støynivå.

Skal man dempe støy, må viftehastigheten NED... ikke OPP...

Endret av Quietman
Lenke til kommentar
men har det noen fordeler da? unntagen at viftene går fortere rundt...

Fordelen for mitt vedkommende var at PC ikke restartet mer når jeg spillte... :roll:

Edit: Rett skal være rett. PC restartet uten forvarsel i dag også. I følge feilmeldingene skulle det være en driverfeil, men jeg har mine tvil. Kan i allefall ikke skylde på PSU :)

Og når jeg er her i området, så kan jeg forøvrig legge til at viftene går "ikke" fortere rundt om du øker volten med 0,3 eller no. Vel, naturligvis går de litt fortere rundt, men du skal være god om man klarer å høre det.

Endret av Arctic
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...