Gå til innhold

Etter bachelor i byggingeniør

Evigundrar94

Anbefalte innlegg

Det har seg slik at jeg har begynt å tenke på hva jeg vil gjøre etter fullført bachelor i ingeniørfag, bygg. Jeg har vel egentlig tre-fire aktuelle veier å gå.

Rett i jobb:

23 år og rett ut i arbeidslivet? Tja, har hørt at når man får lønn og kommet seg inn i bransjen, er det med stor sannsynlighet at man ikke vender tilbake til det "frie studielivet/ungdomslivet", som man jo ikke får igjen.

Master:

Jeg kan også bygge på med en master, til tross for den omtalte "master-syken" og at man i utgangspunktet ikke behøver den, da mange arbeidsgivere selv ønsker å forme de ansatte.

Likevel, her kan jeg ta en master i teknologi (siving.) eller master i noe annet. Da tenker jeg at urban planning eller noe innen arkitektur/design kan være aktuelt. Eller ledelse, entreprenørskap, økonomiske fag. Enten i inn- eller utland. Hvis jeg for eksempel ikke ønsker å ta en master i ingeniørfag, vil det vel være matnyttig med en mer tverrfaglig mastergrad?

Språkkurs i utlandet:

Har jo lyst å kunne jobbe internasjonalt om sjansen byr seg, og i tillegg liker jeg å lære språk på siden av studiene. Ville det vært aktuelt med et slags "friår/språkår/årsstudium" hos en institusjon i utlandet som en slags medalje for å ha kommet seg gjennom ingeniøren og dyrke andre interesser i samme slengen? Vil vel se bra ut på CV'en? Redd for å miste jobbtilbud osv., men tenker også at det er litt tidlig for min del å gå ut i arbeid.

Basert på disse tre alternativene og mine tanker om dem. Hva tenker dere om hvert enkelt? Hva ville dere gått for og hvorfor? Håper det kan være til nytte for andre som skal fullføre en grad, og er usikre på veien videre! Skal selvsagt høre med andre kilder også, men av erfaring hjelper det med "sivile" og "objektive" meninger også :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-239845

Om du ikke har hastverk med å begynne å jobbe er en mastergrad garantert lurt. Ikke bekymre deg for 'mastersyken'. 

Abonnerer på tråden da jeg er i samme båt. Slik det ser ut nå blir det nok å begynne å jobbe, men vurderer muligheten for master også. 

Har ikke tenkt så mye på muligheten for å ta en master innen noe annet enn konstruksjoner, men det kunne så absolutt vært noe. Vet egentlig ikke hva slags mastermuligheter man har med en bachelor i bygg? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...