H?rselsvern Skrevet 14. september 2016 Del Skrevet 14. september 2016 Hvor langt kan man strekke avløpsrør og varmtvannsrør før det blir utilstrekkelig med trykk? Har planer om å flytte et kjøkken ca. 4 meter fra det opprinnelige stedet og lurer på om dette lar seg gjøre uten alt for mye arbeid. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 14. september 2016 Del Skrevet 14. september 2016 Vannrør kan være så lange du vil ha dem uten at det har nevneverdig betydning. Litt forskjell om det er 10, 12 eller 15 mm, men 4 meter fra eller til gjør minimal forskjell uansett. Avløpsrør kan være så lange de vil, men bør ha et minimum av fall: 1 cm pr m holder. Lenke til kommentar
Frank Drebin Skrevet 14. september 2016 Del Skrevet 14. september 2016 Avløpsrør kan være så lange de vil, men bør ha et minimum av fall: 1 cm pr m holder. Jeg ville ha doblet dette, altså 2 cm per meter. Ser ut til at Rørhåndboka anbefaler 1,8 cm per meter (1:55 eller 18 promille) som et minimum for ledningsfall for kjøkkenavløp. Det er mange som ikke har hodet med seg og spyler ned masse fett i kjøkkenvasken, så det er greit å ikke ha for lite fall på avløpsledningen. 1 Lenke til kommentar
H?rselsvern Skrevet 14. september 2016 Forfatter Del Skrevet 14. september 2016 Takker for svar. For meg virker det uproblematisk utifra deres svar. Gjelder dette også varmtvannsrør? er det noen spesielle forhåndsregler som bør tas siden disse er varme? Tenkte å bygge rørene inn i en "boks" som skal gå langs gulvet. Burde kanskje sagt at jeg også må ha avløp til oppvaskmaskin. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 14. september 2016 Del Skrevet 14. september 2016 Jeg ville ha doblet dette, altså 2 cm per meter. Ser ut til at Rørhåndboka anbefaler 1,8 cm per meter (1:55 eller 18 promille) som et minimum for ledningsfall for kjøkkenavløp. Det er mange som ikke har hodet med seg og spyler ned masse fett i kjøkkenvasken, så det er greit å ikke ha for lite fall på avløpsledningen. Har man mulighet til det, bør man legge mer enn 1 cm/m. Jeg flyttet kjøkkenet til et annet rom for ca 10 år siden, og det var ikke mulig å legge mye fall. Når jeg ser på fallet som er lagt opp der (av rørlegger), ser det ut til å være ca 1 cm/m. Dette avløpet brukes til alt fra kjøkken (men mye matlaging og tilhørende skylling av fett etc), og oppvaskmaskin, og jeg har ikke merket noen problemer med dette. Dersom dette på et tidspunkt skulle bli et problem, er det enkelt å demontere for å stake opp rørene, ev bytte den delen som er tett. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå