Redaksjonen. Skrevet 14. september 2016 Del Skrevet 14. september 2016 Batteri på hele 660 kilowattimer.Ny elbuss kan gå 560 kilometer per lading Lenke til kommentar
H71L0EY7 Skrevet 14. september 2016 Del Skrevet 14. september 2016 1000 volt og 1400 ampere- det er jo tjukt av disse rundt om.... 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 14. september 2016 Del Skrevet 14. september 2016 1000 volt og 1400 ampere- det er jo tjukt av disse rundt om.... En buss går somregel på en eller flere ruter som ender opp ved en terminal, så akkurat det er ikke noe problem her. 6 Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 14. september 2016 Del Skrevet 14. september 2016 (endret) Man kunne hatt et par klaffer der bak for å styre turbulens over 40 km/t, uten biler under 20 meter bak. Servoror ikke umulig..., eller en slags pose med noen profiler for å holde forma. Endret 15. september 2016 av Halvor Sølvberg- the MOV Lenke til kommentar
Bernt2 Skrevet 14. september 2016 Del Skrevet 14. september 2016 Ta stigning ut av ligningen? Er ikke regenerativ brems en bra ting, lenger. Man skal jo nedover igjen. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 14. september 2016 Del Skrevet 14. september 2016 Ta stigning ut av ligningen? Er ikke regenerativ brems en bra ting, lenger. Man skal jo nedover igjen. Stigningen vill uansett skape høyere forbruk, men det blir jo mye bedre med regenerering. Helt klart. 4 Lenke til kommentar
Bernt2 Skrevet 14. september 2016 Del Skrevet 14. september 2016 Ta stigning ut av ligningen? Er ikke regenerativ brems en bra ting, lenger. Man skal jo nedover igjen. Stigningen vill uansett skape høyere forbruk, men det blir jo mye bedre med regenerering. Helt klart. Ja, har man kommet seg opp, så skal man også ned :-) Lenke til kommentar
Benjamin Myklebust Skrevet 14. september 2016 Del Skrevet 14. september 2016 Hva skal til for at amerikanske (by)busser er godkjent på norske veier? 1 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639 Skrevet 14. september 2016 Del Skrevet 14. september 2016 Når jeg leser om denne rivende utviklingen av rene batteribusser er jeg glad for at det på Nord-Jæren sitter en samferdselssjef som tviholder på at han skal ha trolleybusser. Det er godt å se at noen prioriterer dyr nostalgi fremfor moderne effektivitet. At batteribusser er mer fleksible, billigere og skorer best på alt betyr heldigvis ingenting for han fyren der. kan TU sin redaksjon møte opp på kontoret hans og stille veldig kritiske spørsmål til vurderingen rundt trolleybuss, og alle kostnader som følger med. (Som at en får kjøreledninger på kryss og tvers over hele Nord-Jæren). Lenke til kommentar
Øyvind Lunde Skrevet 14. september 2016 Del Skrevet 14. september 2016 Hvorfor skal bakkene tas ut av ligningen? All erfaring jeg og andre har som elbilsjåfører er at merforbruket opp blir til nullforbruk og til og med produksjon av energi på veien ned. Starter man og ender turen på samme høye i terrenget blir forbruket omtrent som flatmark . Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 14. september 2016 Del Skrevet 14. september 2016 Hvorfor skal bakkene tas ut av ligningen? All erfaring jeg og andre har som elbilsjåfører er at merforbruket opp blir til nullforbruk og til og med produksjon av energi på veien ned. Starter man og ender turen på samme høye i terrenget blir forbruket omtrent som flatmark . Det er umulig å komme ut i pluss, men det trenger ikke å ha store betydningen. Lange veier med mye stigning kan dog være problemer. 3 Lenke til kommentar
Xaphoon Skrevet 14. september 2016 Del Skrevet 14. september 2016 "For å sette det i perspektiv, er det 462 kilometer fra Oslo til Bergen. Om man tar stigningene på en slik rute ut av ligningen, kunne en Proterra-buss gjort den unna uten lading" Med regenerering burde da det være oppnåelig? 3 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 14. september 2016 Del Skrevet 14. september 2016 Hvorfor skal bakkene tas ut av ligningen? All erfaring jeg og andre har som elbilsjåfører er at merforbruket opp blir til nullforbruk og til og med produksjon av energi på veien ned. Starter man og ender turen på samme høye i terrenget blir forbruket omtrent som flatmark . Det høres for godt ut til å være sant rent teoretisk. Av nysgjerrighet, har du kilder eller linker du kan dele? Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639 Skrevet 14. september 2016 Del Skrevet 14. september 2016 Hvorfor skal bakkene tas ut av ligningen? All erfaring jeg og andre har som elbilsjåfører er at merforbruket opp blir til nullforbruk og til og med produksjon av energi på veien ned. Starter man og ender turen på samme høye i terrenget blir forbruket omtrent som flatmark . De erfaringene jeg har med Leaf og undersjøiske tunneler gjør at jeg vil påstå at utsagnet minner og møkk fra okse. Lenke til kommentar
Bernt2 Skrevet 14. september 2016 Del Skrevet 14. september 2016 Hvorfor skal bakkene tas ut av ligningen? All erfaring jeg og andre har som elbilsjåfører er at merforbruket opp blir til nullforbruk og til og med produksjon av energi på veien ned. Starter man og ender turen på samme høye i terrenget blir forbruket omtrent som flatmark .Det er umulig å komme ut i pluss, men det trenger ikke å ha store betydningen. Lange veier med mye stigning kan dog være problemer. Hvor har jeg uttrykkelig sagt at man havner i pluss?? Energi kan hverken forsvinne eller oppstå. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 14. september 2016 Del Skrevet 14. september 2016 Hvorfor skal bakkene tas ut av ligningen? All erfaring jeg og andre har som elbilsjåfører er at merforbruket opp blir til nullforbruk og til og med produksjon av energi på veien ned. Starter man og ender turen på samme høye i terrenget blir forbruket omtrent som flatmark .Det er umulig å komme ut i pluss, men det trenger ikke å ha store betydningen. Lange veier med mye stigning kan dog være problemer. Hvor har jeg uttrykkelig sagt at man havner i pluss?? Energi kan hverken forsvinne eller oppstå. Mulig jeg missforsto deg, men det kunne se ut som det var det du prøvde å si der 5 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. september 2016 Del Skrevet 14. september 2016 Proterra forventer de at den praktiske rekkevidden vil være mellom 560 og 310 kilometer, avhengig av konfigurasjon. Hvilken kjøresyklus forventer de dette med? Det er enorm forskjell på å kjøre turister på langs av Finland i én lang transportetappe og norsk bykjøring i Bergen med ørten busstopp, lyskryss, bakker osv. 1 Lenke til kommentar
almeli Skrevet 14. september 2016 Del Skrevet 14. september 2016 Det som synes glemt her er egenvekt (tomvekt) ca 17 tonn, og passasjerantall som er max 40. https://www.proterra.com/products/catalyst-40ft/ 2 Lenke til kommentar
almeli Skrevet 14. september 2016 Del Skrevet 14. september 2016 Det som synes glemt her er egenvekt (tomvekt) ca 17 tonn, og passasjerantall som er max 40. https://www.proterra.com/products/catalyst-40ft/ Feil i innlegget: Det skal være totalvekt (ikke egenvekt) 1 Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 14. september 2016 Del Skrevet 14. september 2016 (endret) Det som synes glemt her er egenvekt (tomvekt) ca 17 tonn, og passasjerantall som er max 40. https://www.proterra.com/products/catalyst-40ft/ Feil i innlegget: Det skal være totalvekt (ikke egenvekt) Men vekten er og blir for høg, 10 tonn på bakaksel er det som ødlegg berelaga i vegane. Man skal ikkje sjå vekk fra at man kan få krav om å doble antall aksler for å kome ned på 5 tonn aksel last. Noke som burde vere helt problemfritt med dagens produksjonsteknik Endret 15. september 2016 av Halvor Sølvberg- the MOV Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå