Gå til innhold

Hardware

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg skal bygge min første PC og trenger litt hjelp/råd vedrørende valg av komponenter og om i de i det hele tatt går sammen. Er ingen ekspert akkurat. Det bør bli så billig som mulig.

Jeg driver ikke SÅ mye med spill for å si det sånn, men ønsker fortsatt bra ytelse og god stabilitet. Holder hovedsaklig på med multimedia; noe videoredigering, DVD, grafikk, musikk, webdesign, programmering, vanlig kontorarbeid osv. Det jeg virkelig IKKE er ute etter er en såkalt 'student-PC'. Er vant til en PentiumIII 600-et-eller-annet MHz med 128MB RAM og en eller annen versjon av et ATI skjermkort som funker helt greit, egentlig. Siden jeg først skal kjøpe nytt, kan jeg like gjerne få noe bra. Og STABILT. Tåler ikke treige og ustabile PC-er. Noen flere som mener det samme? :p

Lydkort: Har tenkt å kople opp mot minianlegget. Muligens.

Skjermkort: Someone help me!

OS: Har Windows 98SE, bør jeg skaffe Windows 2000? Win2k er mer stabilt, men jeg har hørt et eller annet sted at Win98SE er bedre når det gjelder multimedia. XP virker litt snålt, men jeg har ikke peiling.

---

CPU:

AMD Athlon 1.4 GHz OEM (266 MHz bus) - Socket A (Thunderbird) prosessor

1.434,-

Hovedkort:

MSI K7T-266 PRO2-RU Hovedkort Socket A - VIAKT266A, ATA/100,Raid,lyd, ATX, USB2.0

1,804,-

Minne:

DDR-DIMM PC2100 512MB DDR CL2.5 - Minne 184-P (for DDR-PC266mhz)

879,-

Harddisk:

Western Digital Caviar 60GB IDE 7200RPM - ATA/100 harddisk 2MB cache WD600BB

1.753,-

Skjermkort:

[Asus AGP V7100 GeForce2 MX-400 64MB - (7100/PRO/T/SE64MB)Tv-Out SDRam Retail]

1.105,-

Lydkort:

[Creative Lydkort SB Live! Player 5.1 - bulk]

389,-

CD-brenner:

Plextor CD-brenner IDE 24x/10x/40x - Intern Bulk Plexwriter

1.845,-

DVD-spiller:

Pioneer DVD-spiller IDE 16x/40x Tray - Bulk (DVD-116)

786,-

Diskettstasjon:

Sony Diskettstasjon 3,5" 1,44MB MPF-920 - Floppydisk Intern

180,-

Skjerm:

Hitachi 19" CRT CM-715ET TCO-99

3.695,-

Mus/tastatur

Logitech Cordless Desktop iTouch USB/PS2 - (Norsk) Trådløst tastatur/mus, Retail

750,-

Kabinett:

?

Vifte:

?

?

PS: Jeg kan ha rotet litt med prisene, som forløpig er fra Komplett.

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+1374861

kjøp på datorbutiken!! ( http://www.datorbutiken.com )

Lydkort: Creative Live! 51 player er jo et godt nokk kort til normal bruk tror jeg. hvis du driver med spill så er vel fortissimo II det beste.

Skjermkort: Siden du driver lite spill trenger du vel ikke det beste som fins. men er ikke så god på å velge skjermkort til PC-er som ikke er beregnet på spill. skal ikke kommentere meg på det.

OS: XP er vel mest stabilt og det som har blitt betegna som det "beste microsoft har laga". til spill hadde win98se vert bra men tror XP blir bra for deg.

CPU: T-bird 1,4 tror jeg er et godt valg hvis du ikke vil ha det beste. 1,2 også går vel ann.

Hovedkort:

epox sitt kt266a kort er et godt valg spørr du meg. det har ikke raid, men skal vere godt til å klokke.

Minne:

512mb ddr dimm pc2100 cas2! uten ecc - merkevare!

Harddisk:

Western Digital Caviar 60GB IDE 7200RPM er et nydelig valg! liker den bedre en IBM sin deskstar og den er mer stillegående.

CD-brenner:

Plextor CD-brenner IDE 24x/10x/40x - Intern Bulk Plexwriter. plextor er gode, har en selv (12x) og de ripper CD-er 10x fortere enn andre har jeg lest en plass. vet ikke om dette gjelder enda. det er verdt og sette inn 150 extra cash på 24x.

DVD-spiller:

Pioneer DVD-spiller IDE 16x/40x Tray - Bulk (DVD-116). DVD er et must nå som det ikke er lenge til det er standard.

Diskettstasjon:

Sony Diskettstasjon 3,5" 1,44MB MPF-920 - Floppydisk Intern. sikkert bra ;)

Skjerm:

3.695,-

Mus/tastatur

Logitech Cordless Desktop iTouch USB/PS2 - (Norsk) Trådløst tastatur/mus, Retail. greit nokk.

Kabinett:

ikke mitt felt.

Vifte:

taisol eier!

fikk litt dårlig tid på slutten men håper du fikk litt hjelp!! ;)

Lenke til kommentar

Hei! håper dette hjelper deg litt :smile:

---

CPU:

AMD Athlon 1.4 GHz OEM (266 MHz bus) - Socket A (Thunderbird) prosessor

1.434,-

Denne CPU'en bør du ikke kjøpe! Kjøp heller AMD's nye flott CPU'er :smile: AthlonXP skal du se etter. Kjøp 1500+ (1,33GHz) eller 1600+ (1,4GHz) alt etter hvor mye du vil bruke.. Disse CPU'ene passer veldig fint til hovedkortet du har valgt. Via KT266a chipsettet støtter nemlig noe spesielt med AthlonXP cpu'ene... det orker jeg ikke gå nærmere inn på. Men det betyr en liten ytelsesøkning.

Hovedkort:

MSI K7T-266 PRO2-RU Hovedkort Socket A - VIAKT266A, ATA/100,Raid,lyd, ATX, USB2.0

1,804,-

Dette hovedkortet er et bra valg! MSi er kjent for stabilitet, dette kortet støtter da også USB2.0 -noe som er flott =) Ikke noe negativt å si om dette kortet.

Minne:

DDR-DIMM PC2100 512MB DDR CL2.5 - Minne 184-P (for DDR-PC266mhz)

879,-

Kanskje heller kjøpe 2 x 256mb? Det er vel kanskje like greit. Jeg anbefaler deg dog å kjøpe MERKERAM! Ikke sånn noname piss : hehe. Merkeram (TwinMOS, Crucial etc.) Hvis du kjøper NoName ram kan du risikere å få en ustabil maskin bare pga. RAM'en!

Harddisk:

Western Digital Caviar 60GB IDE 7200RPM - ATA/100 harddisk 2MB cache WD600BB

1.753,-

Vel, denne er grei. Jeg ville kanskje kjøpt en Maxtor harddisk i steden. Men det er jo opp til deg.

Skjermkort:

[Asus AGP V7100 GeForce2 MX-400 64MB - (7100/PRO/T/SE64MB)Tv-Out SDRam Retail]

1.105,-

Hehe, dette kortet er ikke mye å skryte av. Og dette kortet har ikke bruk for sine 64mb ram. Det er ikke raskt nok til å utnytte så mye ram. Så det hadde nesten vært like greit med 32mb RAM -sånn egentlig. Det med skjermkort er vanskelig for tiden. Du bør kanskje vurdere å legge litt mer penger i skjermkort. Men det er opp til deg. ATi kommer med noen kanonkort om litt. Radeon 7500. Det hadde vært noe for deg. Men det vil nok koste litt mer!

Lydkort:

[Creative Lydkort SB Live! Player 5.1 - bulk]

389,-

Nja. Helt ok lissom. Men jeg ville heller gått for Hercules Fortissimo II lydkortet. Men det hercules kortet støtter kanskje ikke 5.1. Men er det viktig for deg? jeg vet rett og slett ikke om hercules kortet støtter 5.1...

CD-brenner:

Plextor CD-brenner IDE 24x/10x/40x - Intern Bulk Plexwriter

1.845,-

Flott brenner. Kongenes brenner. Plextor er best.

DVD-spiller:

Pioneer DVD-spiller IDE 16x/40x Tray - Bulk (DVD-116)

786,-

Flott DVD-ROM. Leser raskt og fint. Og bråker ikke så mye som andre CD-ROM's... Det har i hvert fall jeg hørt!

Diskettstasjon:

Sony Diskettstasjon 3,5" 1,44MB MPF-920 - Floppydisk Intern

180,-

Dette trenger man vanligvis :

Skjerm:

3.695,-

Nice. 19" er et must! Men er ikke sikker på det merke greiene. Selv har jeg en billigere 19" skjerm (hansol 900p) skjermen som du har satt opp virker da fin :grin: den er i hvert fall bedre enn min.

Mus/tastatur

Logitech Cordless Desktop iTouch USB/PS2 - (Norsk) Trådløst tastatur/mus, Retail

750,-

Orker ikke å kommentere. Opp til deg.

Kabinett:

?

Finn det ut. Orker ikke kommentere da du ikke har satt opp noe. Sorry. For morro skyld kan du jo gå på http://www.color-cases.com og sjekke de feite kabinettene der =) vet ikke hvor gode de er men.

Vifte:

?

På microplex.no finner du mye bra. Passende for deg er vel TaiSol CGK760. Den finnes på microplex.no

?

Win2000 er nok det beste for deg. Men du KJØPER vel ikke OS? :smile:)

PS: Jeg kan ha rotet litt med prisene, som forløpig er fra Komplett.

På forhånd takk!

Hilsen mFaFa! :grin:

[ Denne Melding var redigert av: mFaFa på 2001-10-22 14:58 ]

Lenke til kommentar

Ka som e feil me creative SB Player 5,1 ?

`Det er faktisk få spill som klare å utnøtte det.. lyden e vanskeli å høre forskjell på.

Å det med at SB 1024 å via ikkje går i lag, er nåkka førdømma manskitt.. folk burde sjekke sin egen hardware og software før man bynne å klage på at det kan være d og d som e galt.. osv.. :smile:

Næh, bruk pængan te nåkka anna, kjøp Player 5.1 konge kort te den prisen

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+1374861

Morph:

Hercules Fortissimo II er bedre. I spill som Q3 er det testet til at bare LYDKORTET kan gi deg 10FPS mer. og da snakker vi lydkort ikkeno prosessor.

Player 5.1 er helt ok, men ikke like bra.

Lenke til kommentar

Til det bruket du beskriver ville jeg kanskje satset på å få bra nok skjermkort. Og ikke på 3D, men 2D. Matrox ruler på 2D, men suger på 3D. Kjøper du noe GeForce så pass i det minste på at det har høy RAMDAC, Gainward er ganske flinke der. ATI skal også være bra, men det har jeg liten personlig erfaring med. Uansett vil du nok ikke merke noen særlig forskjell i kvalitet på skjermkortene med mindre du skal kjøre svært høy oppløsning 19 tommeren, eller få deg større skjerm... Uansett bør klare deg bra under 1500,-

Hvis du driver masse med multimedia og tenger skrivebordsplass kan det hende du vil kjøre skrivebordet over to skjermer, pass i så fall på at du kjøper et grafikk-kort som har muligheter for dette.

Skjerm er forøvrig det man bør spare MINST penger på, en skjerm er vel det man bytter ut mest sjelden på en data. Du bør vurdere å få deg en HELT flat skjerm... databutikken.com selger LG flatron FLT915+ for 500,- mer enn den du har tenkt på, du kan jo sjekke den ut. (den har i det minste fått strålende kritikker)

Vifte: kjøp så stille som mulig, fra noisecontrol eller quietpc f.eks. ... du skal vel konsentrere deg om arbeid?? ..med mindre du har planer om å sitte med øretelefoner hele tiden da. :smile:

Minne: Ja som sagt kjøp originalt minne, de nye 266A chipsettene kjører minnet hardere enn de gamle.

OS: 2000 professional - stabilt, velutprøvd. Og funker fint med mulitmedia. XP er muligens like bra (eller bedre), men trenger nok litt tid til å få stabilisert seg med drivere, service packs mm.

Kabinett: smak og behag. Chieftec er et tips, de er ikke for dyre og lette å mekke i, hehe. Pass på at du får bra nok strømforsyning forresten. 300W minimum, helst 350 - 450. OBS: strømforsyninger kan også bråke, men det finnes stille løsninger her og.

Resten ser jo bra ut, men kjøp XP prosessor. Og jeg ville kjøpt optisk mus, dersom den ikke er det. Visse trådløse enheter spiser forøvrig batterier.

.... ville bare gi mitt til forvirringa!

Lenke til kommentar

Musetips: Har ei Trust ami 250S optisk trådløs mus som ikkje spiser batteri, den har ladbare batt. og egen strømfors. og PS2 / USB tilkobling, koster 400,- hos PS. Bygger selv ut med nytt Via 266A kort, MSI K7T266PRO-RU2 og 1 512MB DDR. Test/omtale:www.amdworld.co.uk/k7t2661.htm og .viahardware.com

Eg vil noen uker kjøre på "gammel" 800Mhz Atlon og skifte til XP 1600+ eller større når prisen roer seg.

Kjører en 512 siden eg bl.a. har sett at Komlett skriver at en må ha like store Rambrikker på DDR - korta da kan eg ha 3x512=1536MB då nærmer eg meg 3GB som kortet kan takle.

Stemmer anbefalinga fra Komplett? - en kan blande PC 133 ram.

Har valgt MSI kortet pga. USB2.0 som dette kortet har. Får nå denne inkl. istedet for å kjøpe ett løst PCI USB 2.0 -kort. Bruken kommer senere, men får noen ekstra USB porter 6 eller 8 totalt , er kompatibelt med dagens vanlige USB 1.0

Lenke til kommentar

Denne PC-en du har satt sammen her ligner ganske på min pc. den er rå bra. Du burde bruke windows 98 hvis du skal drive med multimedia. det er mer stabilt en win millenium og det er raskere enn Win2k.

Her er noen kompnenter du burde ha.

Kabinet:

Chieftech Dragoon bigtower. 1250kr

Vifter:

jeg vil anbefale globalwin vifte opp til 2ghz.

Og ca. to kabinetvifter.

Lenke til kommentar

Ja, for at dette ikke skal bli for Off-Topic så vil jeg igjen påstå at Win2K er overlegent Win 9x/ME når det gjelder multimedaprogrammer og kontorapplikasjoner. Det er, hvis du vil kjøre STABILT og med en del RAM, som jo er en fordel...

Spill derimot kjører som regel bedre på win98 og slikt, ja det kan jeg være med på.

Anders:

Når det gjelder bøkene (dvs. novellene) til Lovecraft så må de leses på originalspråket og det er jo litt gammel og tung engelsk. På den annen side kan jeg nesten garantere deg en skummel opplevelse - riktignok som regel ikke MENS du leser (det kan tvert imot virke noe teit til tider), men noe blir sittende igjen i hodet og virker veldig bra når du skal køye. Og da er det for sent...

Greit, jeg vet det høres ut som en overdrivelse, men andre jeg har advart som har ledd av det har i ettertid angret. Hehe :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...