Harald Brombach (digi.no) Skrevet 14. september 2016 Del Skrevet 14. september 2016 Microsoft skal gi Edge støtte for CSS-variabler Lenke til kommentar
Merko Skrevet 14. september 2016 Del Skrevet 14. september 2016 Derfor SASS \ LESS er en fin ting, som har støtte for variabler \ kalkulasjoner ol. Lenke til kommentar
Slartibart Skrevet 14. september 2016 Del Skrevet 14. september 2016 Velkommen etter da, alle andre (Chrome, FF, Opera, Safari) støtter det jo allerede. Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 14. september 2016 Del Skrevet 14. september 2016 Derfor SASS \ LESS er en fin ting, som har støtte for variabler \ kalkulasjoner ol. Da snakkes vi om 10-20 år då SASS \ LESS blir irritasjon. Jeg forstår ikke at noen må abstrahere CSS når det er så enkelt fra før av. En bare lurer seg selv om en trur det blir bedre med SASS \ LESS. Det flotte med HTML, CSS og Javascript er at det vil fungere år etter år uten endringer/oppdateringer. Introduserer du SASS \ LESS, eller enda verre, React eller Angular så lager du bare trøbbel i lengden. Lenke til kommentar
Tastaturskriver Skrevet 14. september 2016 Del Skrevet 14. september 2016 Det flotte med SASS/LESS, Angular og React er at det er 100% HTML, CSS og Javascript. Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 14. september 2016 Del Skrevet 14. september 2016 Nei, det er en unødvendig abstraksjon som gjør det samme bare mer komplisert og mindre framtidsrettet. Lenke til kommentar
Tastaturskriver Skrevet 14. september 2016 Del Skrevet 14. september 2016 Nei, det er en nødvendig abstraksjon som er en absolutt nødvendighet om en som konsulent ønsker å vinne oppdrag samt noelunne gå med overskudd. Dessuten er det som regel et krav fra kunden. Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 14. september 2016 Del Skrevet 14. september 2016 Kan heller ikke skjønne at noen mener at de sparer tid og penger med disse abstraksjonene, jeg vil heller si det motsatte. Du legger på kompleksistet og må i tillegg bruke mer tid på vedlikehold og oppgraderinger. Endringer som skjer neste år krever nytt oppsett av utviklingsmiljø og ting henger ikke på greip og nekter å kompilere til javascript osv osv. Been there, done that x antall ganger dei siste 10 årene i flere håpløse frontend-rammeverk. At kunden krever det viser jo bare at kunden faktisk ikke vet hva de holder på med og derfor trenger hjelp. At de skriker etter Angular utviklere er jo et resultat på at frondend har blitt "altfor" komplisert Gjør det enkelt, og du trenger langt mindre ressurser :-) Lenke til kommentar
Merko Skrevet 14. september 2016 Del Skrevet 14. september 2016 Man er bare uvitende om man mener SASS \ LESS er noe som bruker mer ressurser \ tid ol. 1 Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 14. september 2016 Del Skrevet 14. september 2016 Ja det sa de også om SOAP, GWT, JSF osv.... Jeg tipper SASS og LESS er totalt borte om 10 år. Lenke til kommentar
Suppen Skrevet 15. september 2016 Del Skrevet 15. september 2016 (endret) Ja det sa de også om SOAP, GWT, JSF osv.... Jeg tipper SASS og LESS er totalt borte om 10 år. Det tviler jeg ikke på, men det kompilerer til ren CSS, så du har fortsatt fine CSS-filer du kan videreutvikle og vedlikeholde Angular, React og andre slike rammeverk er ren JS, og kommer aldri til å slutte å fungere. Å lage tilsvarende funksjonalitet uten rammeverk vil kreve absurde mengder boilerplatekode, som gjør prosjektet til et vedlikeholdshelvete Endret 15. september 2016 av Suppen Lenke til kommentar
Bing123 Skrevet 15. september 2016 Del Skrevet 15. september 2016 Ja det sa de også om SOAP, GWT, JSF osv.... Jeg tipper SASS og LESS er totalt borte om 10 år. Ikke vær for sikker. Det kommer an på når bedriftene klarer å kvitte seg med IE. Den dagen du vil skrote SASS/LESS så gjør du bare en siste "compile" til CSS og vedlikeholder denne isteden. Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 15. september 2016 Del Skrevet 15. september 2016 Ja det sa de også om SOAP, GWT, JSF osv.... Jeg tipper SASS og LESS er totalt borte om 10 år. Det tviler jeg ikke på, men det kompilerer til ren CSS, så du har fortsatt fine CSS-filer du kan videreutvikle og vedlikeholde Angular, React og andre slike rammeverk er ren JS, og kommer aldri til å slutte å fungere. Å lage tilsvarende funksjonalitet uten rammeverk vil kreve absurde mengder boilerplatekode, som gjør prosjektet til et vedlikeholdshelvete Det er ikkje Javascript som er problemet, problemet er at React og Angular tvinger deg til å kode på deira måte. Hva om du skal gjøre endringer om 5 år? Tror du det er greit å sette opp utviklingsmiljøet ditt da så det kompatibelt med den gamle versjonen? Andre problemer kan være at etter et par år så må du skrive om "alt" om du skal du i bruk ny funksjonalitet. Jeg tipper at de fleste ikke orker å backporte funksjonalitet. Oi! Det har jo allerede skjedd med Angular der versjon 2 er totalt annerledes enn versjon 1. Lurer på hvor mange som skal skrive om Angular 1 til Angular 2 de neste månedene.... Så det blir gode tider for Angular utviklere, men ikke så greit for kunden... Nå koder jeg ren JS, og jeg kan si deg, det er ingen boilerplatekode. Faktisk så løser jeg alle problemer med en god del mindre antall linjer koder enn det Angular eller React utviklere bruker. De ser jeg også på andre utviklere. Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 15. september 2016 Del Skrevet 15. september 2016 Ja det sa de også om SOAP, GWT, JSF osv.... Jeg tipper SASS og LESS er totalt borte om 10 år. Ikke vær for sikker. Det kommer an på når bedriftene klarer å kvitte seg med IE. Den dagen du vil skrote SASS/LESS så gjør du bare en siste "compile" til CSS og vedlikeholder denne isteden. Det er ikke lenger IE som er problemet, det blir mer og mer Safari. F.eks: https://developer.mozilla.org/en-US/docs/Web/JavaScript/Reference/Global_Objects/Intl Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå