emeritus Skrevet 14. september 2016 Del Skrevet 14. september 2016 Hei! Noen her som er gode på finansiering? Har en oppgave som jeg sliter noe med. Den er som følgende: Sapphire is an all-equity financed company, which is valued at €250 million. The firm´s shares are expected to produce a return of 15 per cent. The company has decided to modify its capital structure to capture the tax benefits of debt. The plan is to have a target debt/equity ratio of 25 per cent. The company has been told that any borrowings made by them will attract a rate of 7 per cent. Calculate the return on equity of Sapphire before and after the restructuring. Return on equity før restrukturering bør være greit, da det står oppgitt 15 % i oppgaven. Dog finner jeg det vanskelig å beregne return on equity etter restrukturering, all den tid formelen for ROE er netto inntekt delt på egenkapital. Oppgaven oppgir ikke inntekten. Dog antar jeg at 25 % gjeld innebærer at €67.500.000 er gjeld og €187.500.000 blir egenkapital. Hadde inntekten vært oppgitt kunne jeg delt inntekt på €187.500.000. Noen idéer? Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1739969-finansiering-av-bedrifter-roe-h%C3%B8yskoleniv%C3%A5/
Bloobay Skrevet 16. september 2016 Del Skrevet 16. september 2016 Hei! Noen her som er gode på finansiering? Har en oppgave som jeg sliter noe med. Den er som følgende: Sapphire is an all-equity financed company, which is valued at €250 million. The firm´s shares are expected to produce a return of 15 per cent. The company has decided to modify its capital structure to capture the tax benefits of debt. The plan is to have a target debt/equity ratio of 25 per cent. The company has been told that any borrowings made by them will attract a rate of 7 per cent. Calculate the return on equity of Sapphire before and after the restructuring. Return on equity før restrukturering bør være greit, da det står oppgitt 15 % i oppgaven. Dog finner jeg det vanskelig å beregne return on equity etter restrukturering, all den tid formelen for ROE er netto inntekt delt på egenkapital. Oppgaven oppgir ikke inntekten. Dog antar jeg at 25 % gjeld innebærer at €67.500.000 er gjeld og €187.500.000 blir egenkapital. Hadde inntekten vært oppgitt kunne jeg delt inntekt på €187.500.000. Noen idéer? Hei. Slik jeg har forstått oppgaven så..... Du er rett i dine antagelser ang debt/equity ratioén. 25% gjeld=67,5 mill. For all-equity selskaper er ROA=ROE. Altså blir ROE før restrukturering 15%. ROE finner du forøvrig ved å sette: -> net income/total assets=ROE Når du mangler net income slik som i oppgaven kan du jo prøve å finne x med det du har. Altså. -> 0.15=x/€250 x(net income)=€37.5. Eller siden du vet ROA=ROE: -> €250*0.15=€37.5 For å finne ROE for et "levered company" trekker du først fra renten på lånet fra net income: -> rente = 67.5*0,07=€4,725 mill Trekker dette beløpet fra net income: -> 37,5-4,375=€33,124 mill Og regner ut ROE: -> ROE= earnings after interest/shareholdes equity -> 33.125/187,5=0,1767 =17,67% Håper dette var oppklarende. Ikke skyt meg hvis det skulle være feil. Lykke til:) Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1739969-finansiering-av-bedrifter-roe-h%C3%B8yskoleniv%C3%A5/#findComment-23467483
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå