Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Finansiering av bedrifter (ROE) - Høyskolenivå

Anbefalte innlegg

Hei! 

Noen her som er gode på finansiering? Har en oppgave som jeg sliter noe med. Den er som følgende:

Sapphire is an all-equity financed company, which is valued at €250 million. The firm´s shares are expected to produce a return of 15 per cent. The company has decided to modify its capital structure to capture the tax benefits of debt. The plan is to have a target debt/equity ratio of 25 per cent. The company has been told that any borrowings made by them will attract a rate of 7 per cent.

Calculate the return on equity of Sapphire before and after the restructuring. 

Return on equity før restrukturering bør være greit, da det står oppgitt 15 % i oppgaven. 

Dog finner jeg det vanskelig å beregne return on equity etter restrukturering, all den tid formelen for ROE er netto inntekt delt på egenkapital. Oppgaven oppgir ikke inntekten. 

Dog antar jeg at 25 % gjeld innebærer at €67.500.000 er gjeld og €187.500.000 blir egenkapital. Hadde inntekten vært oppgitt kunne jeg delt inntekt på €187.500.000. 

Noen idéer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei! 

Noen her som er gode på finansiering? Har en oppgave som jeg sliter noe med. Den er som følgende:

Sapphire is an all-equity financed company, which is valued at €250 million. The firm´s shares are expected to produce a return of 15 per cent. The company has decided to modify its capital structure to capture the tax benefits of debt. The plan is to have a target debt/equity ratio of 25 per cent. The company has been told that any borrowings made by them will attract a rate of 7 per cent.

Calculate the return on equity of Sapphire before and after the restructuring. 

Return on equity før restrukturering bør være greit, da det står oppgitt 15 % i oppgaven. 

Dog finner jeg det vanskelig å beregne return on equity etter restrukturering, all den tid formelen for ROE er netto inntekt delt på egenkapital. Oppgaven oppgir ikke inntekten. 

Dog antar jeg at 25 % gjeld innebærer at €67.500.000 er gjeld og €187.500.000 blir egenkapital. Hadde inntekten vært oppgitt kunne jeg delt inntekt på €187.500.000. 

Noen idéer?

Hei.

Slik jeg har forstått oppgaven så.....

Du er rett i dine antagelser ang debt/equity ratioén. 25% gjeld=67,5 mill. 

For all-equity selskaper er ROA=ROE. Altså blir ROE før restrukturering 15%. ROE finner du forøvrig ved å sette:

-> net income/total assets=ROE 

Når du mangler net income slik som i oppgaven kan du jo prøve å finne x med det du har. Altså.

-> 0.15=x/€250 x(net income)=€37.5. 

Eller siden du vet ROA=ROE:

-> €250*0.15=€37.5

For å finne ROE for et "levered company" trekker du først fra renten på lånet fra net income:

-> rente = 67.5*0,07=€4,725 mill

Trekker dette beløpet fra net income:

-> 37,5-4,375=€33,124 mill

Og regner ut ROE:

-> ROE= earnings after interest/shareholdes equity

-> 33.125/187,5=0,1767   =17,67%

Håper dette var oppklarende. Ikke skyt meg hvis det skulle være feil. Lykke til:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...