emeritus Skrevet 14. september 2016 Del Skrevet 14. september 2016 Hei! Noen her som er gode på finansiering? Har en oppgave som jeg sliter noe med. Den er som følgende: Sapphire is an all-equity financed company, which is valued at €250 million. The firm´s shares are expected to produce a return of 15 per cent. The company has decided to modify its capital structure to capture the tax benefits of debt. The plan is to have a target debt/equity ratio of 25 per cent. The company has been told that any borrowings made by them will attract a rate of 7 per cent. Calculate the return on equity of Sapphire before and after the restructuring. Return on equity før restrukturering bør være greit, da det står oppgitt 15 % i oppgaven. Dog finner jeg det vanskelig å beregne return on equity etter restrukturering, all den tid formelen for ROE er netto inntekt delt på egenkapital. Oppgaven oppgir ikke inntekten. Dog antar jeg at 25 % gjeld innebærer at €67.500.000 er gjeld og €187.500.000 blir egenkapital. Hadde inntekten vært oppgitt kunne jeg delt inntekt på €187.500.000. Noen idéer? Lenke til kommentar
Bloobay Skrevet 16. september 2016 Del Skrevet 16. september 2016 Hei! Noen her som er gode på finansiering? Har en oppgave som jeg sliter noe med. Den er som følgende: Sapphire is an all-equity financed company, which is valued at €250 million. The firm´s shares are expected to produce a return of 15 per cent. The company has decided to modify its capital structure to capture the tax benefits of debt. The plan is to have a target debt/equity ratio of 25 per cent. The company has been told that any borrowings made by them will attract a rate of 7 per cent. Calculate the return on equity of Sapphire before and after the restructuring. Return on equity før restrukturering bør være greit, da det står oppgitt 15 % i oppgaven. Dog finner jeg det vanskelig å beregne return on equity etter restrukturering, all den tid formelen for ROE er netto inntekt delt på egenkapital. Oppgaven oppgir ikke inntekten. Dog antar jeg at 25 % gjeld innebærer at €67.500.000 er gjeld og €187.500.000 blir egenkapital. Hadde inntekten vært oppgitt kunne jeg delt inntekt på €187.500.000. Noen idéer? Hei. Slik jeg har forstått oppgaven så..... Du er rett i dine antagelser ang debt/equity ratioén. 25% gjeld=67,5 mill. For all-equity selskaper er ROA=ROE. Altså blir ROE før restrukturering 15%. ROE finner du forøvrig ved å sette: -> net income/total assets=ROE Når du mangler net income slik som i oppgaven kan du jo prøve å finne x med det du har. Altså. -> 0.15=x/€250 x(net income)=€37.5. Eller siden du vet ROA=ROE: -> €250*0.15=€37.5 For å finne ROE for et "levered company" trekker du først fra renten på lånet fra net income: -> rente = 67.5*0,07=€4,725 mill Trekker dette beløpet fra net income: -> 37,5-4,375=€33,124 mill Og regner ut ROE: -> ROE= earnings after interest/shareholdes equity -> 33.125/187,5=0,1767 =17,67% Håper dette var oppklarende. Ikke skyt meg hvis det skulle være feil. Lykke til:) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå