Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Sette inn ekstra varmtvannsbereder i borettslag-leilighet

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takk for svar!

Jeg har en plassert i kjøkkenet, og det skal holde både til kjøkken og bad, men det er ikke tilstrekkelig for en hel familie, så tenkte derfor å sette inn en ny en.

Er det ikke lurt å ha to? Bør jeg fjerne den i kjøkkenet før jeg setter inn en større!

Vi har ganske stor plass på badet, så tenkte å ha en der.

Lenke til kommentar

Har aldri vært borti flere varmtvannsberedere i én leilighet. Da ville jeg nok fjernet den i kjøkkenskapet og hatt én tilstrekkelig stor på badet. Alternativt byttet ut den på kjøkkenet med en med vesentlig høyere effekt.

Uansett må du nok ha besøk av både rørlegger og elektriker,siden det antagelig ikke er stor nok kurs på sikringen hvis du skal ha høyere effekt.

Lenke til kommentar

Du kan ha en i kjøkkenet som bare forsyner kjøkkenet og en stor en på badet som bare tar badet.

Har vært borti denne løsningen i boretslag før men da var benkberederen 5 liter og 3KW som holder til alt du bruker varmtvann til på kjøkkenet.

Akkurat denne tanken brukte 7 minutter fra tanken var flyt opp med kaldt vann til termostaten slo ut så selv om den tømmes for varmt vann går det fort til den er varm igjen.

Fordelen med denne løsningen er at du får varmt vann fort og slipper å ha vatmvannrør liggende mellom rommene mellom.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Alternativt kan du se på å bytte ut til noe slikt: http://coax.no/ , det finnes mange andre typer også.

Tar liten plass, men krever mye strøm, da den ikke varmer vannet før du åpner kranen.Totalkostnaden for varmtvannet blir litt lavere, siden du ikke har tap fra en tank som er oppvarmet hele tiden.

Lenke til kommentar

Sjekk med borettslaget. Kanskje de har en plan på å bytte og/eller flytte alle tankene allerede.

Kanskje de skal dekke deler/hele kostnaden.

Når jeg bodde i borettslag var tanken i kjøkkenet. Jeg pusset opp badet å hadde tenkt til å plassere tanken der. Da viste det seg at borettslaget allerede hadde en plan for dette å jeg fikk dekket alle kostnadene fobundet med å flytte tanken samtidig som jeg fikk en ny større tank (200L).

Endret av xibriz
Lenke til kommentar

PerPyro:

Takk til deg også, for svar!

Hvem tar man kontakt med for å finne "den beste løsningen"? Altså, skal jeg kontakte en rørlegger, eller en elektriker, eller finnes det andre typer fagfolk som spesialiserer seg på dette? Etter mange gode - og noe ulike - råd fra dere her på forumet er jeg egentlig litt forvirret as to hvilken løsning som blir mest gunstig for oss...

Lenke til kommentar

Zanta:

Tusen takk for svar! Jeg er veldig spent på det appratet du har linket til, men er litt forvirret ift. strømkostnadene. Mener du at jeg egentlig kommer til å bruke mer eller mindre strøm dersom jeg legger inn en slik maskin?

Altså, den tanken jeg har hjemme nå bruker kontinuerlig strøm for å fylle opp pg holde vannet i tanken varmt? Har jeg forstått dette riktig?

Men med dette apparatet så vil jeg KUN bruke strøm når jeg faktisk bruker varmtvann? Er dette korrekt forstått?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Zanta:

Tusen takk for svar! Jeg er veldig spent på det appratet du har linket til, men er litt forvirret ift. strømkostnadene. Mener du at jeg egentlig kommer til å bruke mer eller mindre strøm dersom jeg legger inn en slik maskin?

Altså, den tanken jeg har hjemme nå bruker kontinuerlig strøm for å fylle opp pg holde vannet i tanken varmt? Har jeg forstått dette riktig?

Men med dette apparatet så vil jeg KUN bruke strøm når jeg faktisk bruker varmtvann? Er dette korrekt forstått?

Varmtvannstank bruker strøm for å varme opp vannet. Vanligvis bruker den 2 kW, og kan dermed sikres på 10A eller 16A sikring. Når vannet i tanken har nådd den temperaturen du har stilt termostaten inn på, slås varmeelementet av. Når temperaturen på vannet i tanken synker, enten ved at du tapper varmt vann slik at den fylles med kaldt vann, eller at vannet i temperaturen mister så mye vann til omgivelsene at temperaturen blir for lav. 

Enheter som varmer vannet mens du tapper krever høy effekt, sjekk behov ift ytelse. Det vil si at de må sikres med kraftigere sikring. Men: Denne bruker strøm bare når du tapper vann, ikke når du ikke tapper. Varmetapet til omgivelsene vil derfor være minimalt.

Pga varmetapet til omgivelsene fra en stor varmtvannstank (og gjerne lange varmtvannsrør) vil du over tid bruke mer strøm til varmtvannet ditt enn du vil bruke med en enhet som varmer vannet mens du tapper. Alternative løsninger kan enten være forsynt med energi gjennom gass eller strøm. Ved strøm vil det kreves kraftigere sikringer og ledninger enn ved en varmtvannstank.

Mer info her: http://energy.gov/energysaver/tankless-or-demand-type-water-heaters

Her står det blant annet "For homes that use 41 gallons or less of hot water daily, demand water heaters can be 24%–34% more energy efficient than conventional storage tank water heaters." 41 gallon er ca 155 liter.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Tusen takk for verdifull informasjon, Zanta!

Jeg har enda noen oppfølgingsspørsmål, dersom du har mer tålmodighet med meg ;)

1)

Hvilket tidsperspektiv legges til grunn når du skriver at man over tid vil spare strøm ved å bytte til den maskinen du linket til? Merker man dette på strømregningen med en gang, eller tenker du på noe mer langsiktig?

2)

Fjerner man nåværende varmtvannsbereder når den andre maskinen settes inn?

3)

Kan man få hjelp til å montere en av disse maskinene? Var ikke så lett å se hvem som kan hjelpe til med montering av apparatet...

Tusen takk igjen for svar!
Jeg er veldig interessert å bytte til et slikt apparat!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

1: Du merker det med en gang, med mindre varmetap bruker du mindre strøm til å varme vannet

2: Du trenger ikke VVB lenger, slike dingsen lager varmtvannet når du tapper, og trenger ikke tank

3: Du må ha rørlegger og elektriker for å få installert denne, kanskje også hjelp til dimensjonering og plassering

Lenke til kommentar

Tusen takk igjen for svar! Veldig snilt!

Vedr. spørsmål nr. 3: vet du hvor mye rørlegger + elektriker koster til slike oppdrag? Altså, snakker vi flere hundre tusen eller titalls tusen?

Rørlegger og elektriker vil uansett måtte involveres dersom vi skal ha større VVB, som du skriver tidligere, men vet du om det bruker å koste mer for det apparatet enn det pleier å gjøre ved "ordinær" VVB?

Tusen takk igjen!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Gjetter vilt nå, dette må du få tilbud på.

Rørlegger: Jobben bør være omtrent den samme som å installere VVB, eller noe enklere

Elektriker: Spørs hvor mye som må gjøres for å få nok strøm til punktet (først sjekke om det i det hele tatt er mulig, hvis det er en gammel blokk med underdimensjonert el-anlegg, kan det være at det ikke er mulig i det hele tatt).

Lenke til kommentar

Den er god, da kan jeg kanskje legge ut på anbud, og se om noen er interessert i oppdraget...

Tusen hjertelig takk til deg igjen for at du har vært så utrolig behjelpelig og gitt gode og informative svar hele veien! Slutter aldri å undres over hvor hjelpevillige folk på forumet er! Takk igjen ;)

Lenke til kommentar

Vet du/dere forresten om følgende:

Når man legger ut en slik type jobb på anbud, er det vanlig å be om fremleggelse av dokumentasjon på kompetanse? Altså, skal jeg spørre etter fagbrev eller er det kanskje "best" å spørre etter masterbrev? Eller forventes det at man sjekker ut slike ting selv, eks. på levrandørens hjemmesider, el.?

Har aldri tatt på meg en jobb av så stor skala, og ønsker at alt skal være lovlig og solid arbeid! Takk igjen ;)

Lenke til kommentar

Før du legger ut noe anbud: Er planen din å bytte fra bereder til direktevarming av vannet? Har styret godkjent det? Hvis ja, så må du begynne med å få tak i en elektriker, du trenger kun en befaring i første omgang. Elektrikeren må da se på om anlegget ditt vil tåle belastningen en slik direktevarmer gir.

Hvis du får beskjed om at kapasiteten er for liten er det større varmtvannsbereder som er tingen. For å gi et eksempel på prisnivå på dette, så fikk min far et tilbud fra den lokale rørleggeren på 6000 kr for å bytte ut en gammel 120 L bereder tidligere i år. Så vi er ikke oppe i noen av prisklassene du nevnte noen poster lengre oppe (flere titalls tusen eller flere hundre tusen).

Det er alltid litt varmetap fra en bereder, og det må du selv avgjøre om er positivt eller negativt. Som oftest er dette bare et positivt bidrag til oppvarmingen av leiligheten, bortsett fra i sommermånedene. Jeg bruker f.eks. rommet der berederen står til klestørk året rundt, så for meg er varmetapet på anslagsvis 2 kWh per døgn (200 L OSO-bereder) ikke noe jeg tenker ett sekund på. Hvis denne varmen var totalt uønsket året rundt, eller ble sendt rett ut i friluft, så er det et tap på 730 kWh årlig. Hvis vi antar en strømpris inkl. nettleie på 1 kr per kWh så ser du selv hvilken sum det er snakk om.

Når det gjelder det å velge seriøse firma ville jeg f.eks. brukt lister over bedrifter som tar inn lærlinger som et utgangspunkt, og ringt noen av aktørene i nærheten av deg. Her er et eksempel; rørleggerbedrifter i Rogaland som er medlem av opplæringskontoret. Du finner tilsvarende for elektrikere og andre fag ved å se under "Godkjente lærebedrifter" på denne siden. Disse bedriftene er da vurdert av fylkeskommunen til å være skikket til å gi opplæring, så da har de det meste på stell. Du velger ditt fylke øverst på siden.

Personlig synes jeg også det er viktig å støtte slike bedrifter for å sørge for at de ulike bransjene får tilført ny og kvalifisert arbeidskraft, og at de klarer å holde stand mot useriøse aktører. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Frank Drebin; tusen takk til deg for svar, her var det veldig gode innspill og veiledning!

Med "direktevarming av vannet"; mener du da den typen apparat som Zanta linket til over? I så fall, ja, det er det jeg tenkte meg. Virker så praktisk med en sånn liten en, og at det da ikke er "begrensninger" på hvor lange duser man kan ta, altså ikke risikerer at varmtvannet går tomt. Hjemme hos meg er det akkurat en slik ordning vi trenger.

Når alternativet er en en større bereder, så vil den jo også ta mer plass, og det tror jeg ikke vi har.

6 000 kroner høres jo absolutt ikke ille ut. Men for min del vil jo regningen bli større ettersom både elektriker og rørlegger må inn, fordi elektriker først må bytte til et anlegg som tåler større belastning? Det gjelder jo både ved større bereder og ved bytte til apparat...?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...