10minutemail Skrevet 14. september 2016 Del Skrevet 14. september 2016 Hei, Har forsøkt å Google meg rundt på dette, men vanskelig å finne noe som passer.. I en storm for over et halvt år siden ble det skader på flere tak i sameiet, i tillegg til min utebod. Mulig det oppstod andre skader også som jeg ikke har fått med meg. I huset jeg bor i måtte Recover rykke ut neste dag for å hindre lekkasje i tak. Det ble da opprettet naturskade-sak hos forsikringsselskap, og takene ble reparert over de neste ukene. Det var mye frem og tilbake angående uteboden min, men i april fikk jeg til slutt beskjed om at uteboden var taksert og var dekket av husforsikringen. Fikk da også vite takst. Fra april til for noen dager siden har det ikke skjedd noe. Jeg har etterlyst informasjon flere ganger, men styret virker ikke veldig interessert i å svare. Har heller ikke fått noe informasjon om saken eller om når de mottok pengene. Mandag tok jeg igjen kontakt med styret for å få oppdatering (bare tilgjengelig på sms, ikke telefon, så ting tar tid..) og fikk da svar om at pengene var utbetalt av forsikringsselskap. Jeg ble bedt om å overføre kontonr., og fikk informasjon om at egenandel ville trekkes fra utbetalingen. Full egenandel som da vil si 8000kr for naturskade. Spørsmålene jeg sliter med å finne svar på er da: - Har jeg noen som helst rett på innsyn i en slik sak hvor jeg er innblandet? - Når dette har gått som en samlet sak, og reparasjonskostnadene nok har vært høye, er det rett at jeg skal betale egenandel for hele saken, bare fordi jeg er den eneste som får utbetalt penger? Når min skade i tillegg er en liten del av den totale forsikringssaken? Setter pris på hjelp! Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 14. september 2016 Del Skrevet 14. september 2016 1) Nei, i utgangspunktet ikke. 2) Nei. Egenandelen er en felleskostnad, og skal behandles som felleskostnad. Lenke til kommentar
10minutemail Skrevet 14. september 2016 Forfatter Del Skrevet 14. september 2016 1) Nei, i utgangspunktet ikke. 2) Nei. Egenandelen er en felleskostnad, og skal behandles som felleskostnad. Takk for raskt svar! 1) Ok, skjønner. Er usikker på om rydding og frakt er meldt fra om her, tviler egentlig på det. Delene fra denne boden lå utover andres eiendommer, så det måtte leies henger og ryddes opp i neste dag, og kasting av over 600kg. Det skal vel i utgangspunktet også dekkes av forsikring, men jeg har ingen måte å vite om det er gjort uten papirer? 2) Det var det jeg trodde. Jeg har sagt at det høres feil ut at jeg skal betale egenandel i en sak som har berørt så mange i sameiet, men fått blankt nei fra en i styret om at uteboden var min private og ikke felles eie, derfor må jeg ut med hele egenandelen. Finnes det noe skriftlig jeg kan vise til her? Som du skjønner fungerer kommunikasjon ellers veldig dårlig. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 14. september 2016 Del Skrevet 14. september 2016 1) Har du fått regning? 2) Det spiller ingen rolle om uteboden var din private eller felles eie, egenandelen er knyttet til forsikringstilfellet. Det er sameiet som trenger hjemmel for å kreve deg for dette, og den hjemmelen har de ikke. Dette følger av eierseksjonsloven § 23. Lenke til kommentar
10minutemail Skrevet 14. september 2016 Forfatter Del Skrevet 14. september 2016 1) Har du fått regning? 2) Det spiller ingen rolle om uteboden var din private eller felles eie, egenandelen er knyttet til forsikringstilfellet. Det er sameiet som trenger hjemmel for å kreve deg for dette, og den hjemmelen har de ikke. Dette følger av eierseksjonsloven § 23. 1) Nei, de har fått utbetalt en sum for uteboden, hvor de vil trekke fra egenandelen på 8000kr og føre resterende beløp over til meg. Hva totalbeløpet faktisk dekker, om det inkludering rydding og kasting i tillegg, vet jeg ikke. 2) Herlig. Jeg prøver meg frem med dette og ser hvordan det går. Takk igjen for gode og raske svar! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå