NiceguyArild Skrevet 16. september 2016 Del Skrevet 16. september 2016 "Netonnet mente nemlig at Windows 10-oppgraderingen kunden hadde gjennomført var årsaken til varmegangen." Det var det egentlig Infocare som mente, ikke NetonNet. Infocare har pr dags dato service på Lenovo maskiner, ikke NetonNet. Denne maskinen som det er snakk om har muligens et dårlig kjølesystem da problemet også var til stede i Windows 8.1, som maskinen ble levert med. At infocare skylder på Windows 10 burde isåfall bevises. Ikke alle maskiner har gode kjøleløsninger og blir derfor varme. Lenovo Yoga 2 Pro, som denne kunden kjøpte, er muligens en slik maskin. At maskinen ikke er som forventet er leit, men det spørs om det egentlig kan kalles en feil hvis dette er gjeldende for alle Yoga 2 Pro maskiner. I denne saken så tror jeg både Microsoft og NetonNet har fått veldig mye ufortjent kritikk da Infocare skylder ubegrunnet på Windows 10 og NetonNet lener seg på rapporten fra Infocare da de utfører service på maskinen. Lenke til kommentar
G Skrevet 16. september 2016 Del Skrevet 16. september 2016 (endret) > og at forhåndsinstallert programvare sees som en del av produktet. Øh, det må da være akkurat det vi ikke ønsker? Jo, det ønsker vi. Slik at maskinene ikke blir innstallert med for mye slik dritt i utgangspunktet. Innkjøper vil da kanskje vegre seg for å ta inn de med verst mengde bloatware av PC'er som de kan velge i fra. Samme konklusjon altså, at bloatware er en uting. Men motsatt på dette med at programvare sees som en del av produktet, altså at det er en diger bonus for kunde. Ergo at selger snur etter hvert i mot å heller ikke ønske bloatware i første omgang. Endret 16. september 2016 av G Lenke til kommentar
G Skrevet 16. september 2016 Del Skrevet 16. september 2016 Det er jo total galskap at ikke problemer ved oppdatering til Windows 10 dekkes av reklamasjonsretten. Én ting er "vanlige" programvareoppdateringer brukeren selv velger å gjennomføre, der kan det være diskusjon. Men Windows 10 er nesten umulig å unngå for normale brukere, og Windows er levert som en del av produktet man har kjøpt. Dersom man kjøper Intel CPU, så skal vel ikke overoppheting kunne ødelegge hardware eller? Dreier denne saken seg om ødelagt hardware eller bare en herpa Win10-innstallasjon? Syntes det var litt utydelig framstillet i denne saken. For ved sistnevnte så er det jo bare å skifte harddisk og forsøke å innstallere på ny. Men, dersom overoppheting er et tilbakevennende problem så er jo PC-en rett og slett en dårlig vare likevel. Lenke til kommentar
G Skrevet 16. september 2016 Del Skrevet 16. september 2016 (endret) Et eksempel på at forbrukeren har fått for sterke rettigheter. Butikken rettet opp feilen i tråd med reklamasjon og garanti, men den oppsto altså på nytt etter brukerens oppgradering til Windows 10. Varmgangen nå har slik jeg forstår det, ikke samme årsak som første gang. Det er ikke noe galt med produktet som butikken har levert. Feilen har oppstått som direkte følge av brukerens oppgradering til Windows 10. Dette ligger utenfor butikkens kontroll og ansvar. Om noen kan stilles til ansvar, så er det uansett ikke butikken. Det er Microsoft som har satt i gang oppgraderingen, og dermed den rette instans å reklamere til. Brukeren har gitt Microsoft tillatelse til å endre systemet ved å godta brukeravtalen, så dette er et forhold mellom brukeren og Microsoft, som butikken ikke er part i. Å straffe butikken er å rette baker for smed. Men, når kundene evt. oppfatter at det er produktet det er noe feil med, så vil butikken til syvende og sist miste kredibilitet fra forbrukerne. Og da har butikken tapt likevel. Det er vel da bedre å evt. yte litt service å ta kontakt med Microsoft på kundens vegne. Eller som selger stå bastant på butikkbarikaden og høflig henvise kunden til å ta kontakt med Microsoft, for så å ta støyten senere når kundene kommer i retur fortvilte og sinte. Microsoft er heller ingen "magisk pille". Og det å prate med deres kundesupport gir neppe alltid noen god løsning vil jeg tro. De er jo også en bedrift som heller ikke ønsker å tape penger, på samme linje som selger. Endret 16. september 2016 av G Lenke til kommentar
G Skrevet 16. september 2016 Del Skrevet 16. september 2016 Hvis bugs i fremtidige utgaver av Windows gir feil, slik at nedgradering til utgaven maskinen kom med gjør at maskinen virker - blir det litt sært å klandre butikken. Da slike bugs er relativt vanlige, blir alle maskiner i Norge svinedyre i fremtiden som en innebygget forsikringspremie mot slikt. Med 5 års reklamasjonsrett skal man liksom forlange at alle Windowsutgaver neste 5 år skal innstalleres problemfritt eller pengene tilbake... Butikken tok et valg som endte i deres disfavør. De hadde rikeslig tid til å foreta andre justeringer enn det de endte med når søksmål stod på dør. Da ble de bare rett og slett skremt og valgte å betale tilbake kjøpssummen framfor å ha en rettsak hengende over seg. Selger har alltid noen forsøk på å forsøke å rette opp i feilen. Så da får de finpusse litt på feilrettingskvalitetene som de åpenbart mangler pr. i dag framfor å ta den der vrien som du forsøker deg på her. Lenke til kommentar
quantum Skrevet 17. september 2016 Del Skrevet 17. september 2016 > og at forhåndsinstallert programvare sees som en del av produktet. Øh, det må da være akkurat det vi ikke ønsker? Jo, det ønsker vi. Slik at maskinene ikke blir innstallert med for mye slik dritt i utgangspunktet. Innkjøper vil da kanskje vegre seg for å ta inn de med verst mengde bloatware av PC'er som de kan velge i fra. Samme konklusjon altså, at bloatware er en uting. Men motsatt på dette med at programvare sees som en del av produktet, altså at det er en diger bonus for kunde. Ergo at selger snur etter hvert i mot å heller ikke ønske bloatware i første omgang. Å, da skjønner jeg ihvertfall hva du mener. Det hadde jo vært fint, men siden all programvare er feilbefengt utløser man på en måte en slags evig reklamasjonsloop ... Lenke til kommentar
G Skrevet 17. september 2016 Del Skrevet 17. september 2016 Nå greide utviklerne å lage feilfrie spill til både Commodore 64, Playstation 1 og Playstation 2. For ikke å glemme til måneferden og mange andre ting. Så det er egentlig fremdeles mye snakk om å foreta en ordentlig kvalitetssjekk. Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 17. september 2016 Del Skrevet 17. september 2016 Et moderne operativsystem er en ganske mye mer avansert konstruksjon enn en måneder eller et dataspill. Lenke til kommentar
Hfos Skrevet 18. september 2016 Del Skrevet 18. september 2016 (endret) Jeg opplevde også at min laptop gikk varm og slo seg av under oppdatering. Grunnen var at vifta i min laptop var full av støv. Hvis man har en laptop som produserer mer varme en den har gjort før, må vifta renses for hybelkanin før man oppdaterer til Windows 10. Jeg satt munnen mot utblåsnings hullet på maskina og blåste det jeg var god for, etter rens falt temperaturen 10-15 grader. Husk bare på å ta innåndingen før du setter munnen mot maskina Endret 18. september 2016 av Hfos Lenke til kommentar
Sandormen Skrevet 19. september 2016 Del Skrevet 19. september 2016 Jeg opplevde også at min laptop gikk varm og slo seg av under oppdatering. Grunnen var at vifta i min laptop var full av støv. Hvis man har en laptop som produserer mer varme en den har gjort før, må vifta renses for hybelkanin før man oppdaterer til Windows 10. Jeg satt munnen mot utblåsnings hullet på maskina og blåste det jeg var god for, etter rens falt temperaturen 10-15 grader. Husk bare på å ta innåndingen før du setter munnen mot maskina Gnæk, gnæk. -Godt forslag det der med å trekke pusten FØR man setter leppene på maskina.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå