Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Den norske nettbutikken nektet å hjelpe da han oppgraderte til Windows 10


Anbefalte innlegg

Hvis Windows 10 selges løst, hvorfor har ikke butikken ansvar lenger da?

 

Sett at maskinen kjøpes i butikk A, og Win10 i butikk B. Hvilken butikk vil du legge ansvaret på dersom det er en feil på maskinen som skyldes Win10?

 

I angjeldende sak har du argumentert for at det uansett er butikk A som må reparere. Du holder butikk B (Microsoft) fri for ansvar. Det er så vanskelig å få butikk B (Microsoft) til å ta ansvar, at butikk A må lastes.

Endret av Horten Market
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

NetOnNet er like norsk som IKEA, Clas Ohlson og Biltema.

 

Denne saken har ikke vært god reklame for dem, det er nok flere som vil tenke seg om to ganger før de kjøper noe som trenger support fra dem.

Forøvrig så er det Infocare som er ansvarlig for service og support på laptopen, men det var NetOnNet som solgte den.

 

Alle bør tenke seg om to ganger før de kjøper noe fra noen som bruker Infocare til å håndtere service. Infocare er ikke interessert i å gi god service. De skal bare fakturere og overkjører kunder med vurderinger fra inkompetente teknikere.

Lenke til kommentar

Jeg ville ikke som nettbutikk ta risikoen med å avvise kunder på den måten. Mitt anliggende er at jeg bestiller null fra nettbutikker som behandler kunder på den måten. Det jeg missliker mest er om sørvis etter initiell handel er dårlig. Jeg faktisk hater det når jeg virkelig blir behandlet dårlig av ignoranter.

Jeg er for eksempel veldig fornøyd med IKEA. Ikke nødvendigvis fordi de alltid har de beste varene, men det er aldri et problem å bytte. Det er usigelig befriende med selskaper som gir denne type tjenester.

Jeg kommer igjen og igjen.

 

Det jeg vet nå er at Netonnet trolig ikke blir førstevalgt.

Det er noe som heter "å spare seg til fant", så påkalle seg negativ omtale som dette.

Er det verd det for Netonnet? Kanskje, kanskje ikke, men jeg genererer alltid en mental ranking, som kanskje gjør at det blir en handel mindre for disse ved min neste korsvei.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

NetOnNet har tragisk kundeservice. De behandler kundene sine som kontakter dem med problemer som svindlere eller kriminelle.

 

Jeg fikk knust mobilskjerm på en tur ute i norsk vinterkulde og kontaktet dem om dette var en reklamasjonssak da det ikke stod noen vei om hvor mye kulde mobilen kunne utsettes for før den knuste (...). Mobilen var også plaget av overoppheting, så jeg antok årsak til knust skjerm var overgangen fra altfor varm til veldig kald.

 

De ba meg sende inn mobilen til sjekk til deres verksted (infocare eller hva det var), hvor de konstaterte at mobilens skjerm var knust (really...) og automatisk konkluderte at det skyldtes klem eller slagskade. Helt tydelig en standardtekst de klipper og limer ved knust skjerm, så det var ingen tegn til at de hadde gjort noen som helst undersøkelse i syn av rapportert årsak.

 

Jeg tok saken helt til forbrukertvistutvalget men fikk ikke medhold. NetOnNet kundeservice diktet opp den ene forklaringen etter den andre på hvorfor jeg ikke kunne ha vært i så kaldt vær som jeg påstod. De visste jo ikke engang hvor jeg hadde vært, men antok at adressen min var åstedet (jeg var på fjelltur på tidspunkt) og refererte til Yr sin temperaturhistorikk (snakker om dedikert historieforfalskning). Ingen ledd i prosessen adresserte dog om mobilen skulle tåle kulde, men konkluderte bare med at det ikke var bevist at jeg ikke hadde mistet mobilen i bakken.

 

Så ja, bevisbyrden ligger på kjøperen, så hvis man ikke gidder bruke tusenvis av kroner for å kanskje klare å bevise årsaken selv, så kommer man ingen vei.

 

Har dermed hverken tillit til NetOnNet, Forbruerrrådet eller FTU.

 

Dermed har god kundeservice blitt et viktigere kriterie for meg, siden jeg ikke lenger antar at mine rettigheter som forbruker er beskyttet av andre ledd.

 

Det var ikke tilfeldigvis en gullfarget s6 edge?

 

Hadde lignende sak med mobil som glasset sprakk på under lading.. netonnet, som beskrevet oppførte seg som den sleipe selgeren som nekter å ta tilbake den ødelagye tingen du ble solgt.. de mente det enten var fall eller klemskade.. og ettersom telefonen var under 1 mnd og ellers totalt plettfri endte jeg opp med å måtte kjøre sak med forbrukerrådet.. de sa seg heldigvis enig i meg ettersom jeg tilslutt hadde funnet 10-15 lignende tilfeller med eksakt samme telefonmodell.

 

Netonnet er svensk.. de aner ikke hvordan norske forbrukerlover er, eller mest sannsynlig så driter de i dem, de har tapt flere ganger på lignende ting, (seek and ye shall find) så de håper vel heller bare at folk skal gi opp.

Tulla me tilbakebetaling gjorde de også, mente de hadde betalt, ikke før jeg (etter å ha dokumentert at jeg ikke hadde fått penger inn på konto) skjelte dem ut og kalte dem kjeltringer og truet med anmeldelse for tyveri om ikke pengene var på konto innen 1 eller 2 virkedager fikk jeg pengene..

 

Stol ALDRI på netonnet

 

Jeg lærte iallefall den "harde" veien at det er en grunn til at netonnet er så billige

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Jeg fikk knust mobilskjerm på en tur ute i norsk vinterkulde og kontaktet dem om dette var en reklamasjonssak da det ikke stod noen vei om hvor mye kulde mobilen kunne utsettes for før den knuste.

 

Hvor kaldt vær var du ute i? Det står nok et sted i brukerhåndboka hvilken temperatur den tåler. Dessuten skal det vel endel til å sannsynliggjøre at skjermen bare knuste helt uten videre - da bånnfrossen telefon nok knuser mye lettere ved selv små støt. Videre vil det forventes av en forbruker å ta normalt godt vare på slike ting, dvs kanskje pakke den godt ned i sekken istedenfor å ha den i en kald jakkelomme e.l. Men hvis du kan finne støtte på nettet at mange andre eiere av samme telefonmodell har hatt samme problem, kan du ha en sterkere sak :)

Saken er over.

 

Jeg saumfarte all dokumentasjon for å finne noe om temperatur. Ingenting. Var ute i ca 15 kuldegrader. Den knuste når den lå i en isolert jakkelomme. Ingen mulighet for støtskade.

 

Dette var Xperia Z3. Mange rundt i verden har hatt spontanknuste skjermer på Xperia Z-telefoner, ofte ved lading. Så glasset de bruker er trolig sensitivt mot plutselige temperaturendringer.

 

Men uansett var ikke poenget at dette var en opplagt reklamasjonsgrunn. Poenget var at jeg spurte om dette var reklamasjonsgrunn, noe de aldri svarte på. De bare kalte meg for en løgner og sa jeg hadde mistet den i bakken.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Å oppgradere operativsystemet på en pc er helt normal bruk. Dersom en pc ikke er laget for å tåle dette, må det gis info om det ved kjøp. Og nei, jeg snakker ikke om at mange eldre pc'er ikke er bygget for å kunne fungere med windows 10, det er en helt annen sak. Håpløst kundebehandling, skygg unna!

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Der var alle overdrivelser fra Microsoft om Windows 10 som bedre enn Windows 8.x blåst for solen. Maskinen tålte det ikke.

 

Med seg skaper systemet trøbbel for både kunde og butikk. Ikke rart Apple-produkter selger godt sammen med produkter med operativsystem fra Google. Produkter med Windows har mindre enn 20 prosent markedsandel blant folk flest.

Lenke til kommentar

Heldigvis er loven uenig med deg. Butikken er ansvarlig for det den selger og kan ikke skyve ansvaret videre i leverandørkjeden.

 

Nemlig. Microsoft leverer et produkt med lav produktkvalitet. Både kunde og butikk havner i problemer. Heldigvis for Microsoft har de laget avtaler om at butikken har skylda uansett.

 

Ikke rart at over 80 prosent av datautstyret som selges i butikk, er med noe annet enn Windows. Folk flest kvitter seg med et middelmådig produkt, og skaffer seg heller noe annet basert på fri programvare, være seg fra Apple eller Google.

Lenke til kommentar

Kunne før jeg leste saken gjettet på at dette hørtes ut som noe NetonNet kunne mene.

De er notorisk dårlig på kundebehandling og reklamasjon, og de opererer med egne lover og regler.

Selv skulle reklamere på en datamus som gikk etter ca 1. år, men der var de hardnakket på at de opererte med 1.års garanti på tilbehør til PC.

Var ikke før mye om og men at man fikk motta et reklamasjons skjema.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Der var alle overdrivelser fra Microsoft om Windows 10 som bedre enn Windows 8.x blåst for solen. Maskinen tålte det ikke.

 

Med seg skaper systemet trøbbel for både kunde og butikk. Ikke rart Apple-produkter selger godt sammen med produkter med operativsystem fra Google.

 

Ja, for de som har Apple-produkter eller bruker operativsystem fra Google opplever ALDRI problemer ved oppgradering fra en OS-versjon til en annen ...  :roll:  :whistle:

 

Kom igjen, Knut! La oss høre mer fra propagandaministeriet!

Lenke til kommentar

 

Egenlig er dette produsentens feil å ikke kunne gi drivere som setter viften å gå i høyt nok turtall.

Leste en annen artikkel om denne saken, og der kom det fram at varmeproblemene startet FØR han oppgraderte til Win10.

Uansett så pleier alle innebygde vifter å være styrt av bios.

Du kan ha et Windows program for å overstyre dette men om du fjerner det går kontrollen tilbake til bios.

Har et vannkjøings system som er kun Windows styrt. her feiler viftene safe, dvs de går mye fortere jeg har satt dem til.

Lenke til kommentar

Med de triksene Microsoft har brukt for å få oppgradert maskiner vil jeg absolutt si at man ikke kan anta at brukeren på noen måte har valgt å oppgradere. Selv mange svært it-kyndige folk som har fulgt med på hva som har skjedd har endt opp med å bli oppgradert mot sin vilje på grunn av Microsofts uærlige fremgangsmåte. Når pcen er solgt med Windows 7/8/8.1 og dette ryker uten at kjøperen har gjort noe aktivt for å innføre endringen bør bruker kunne gå på selger.

Hvis pcen ikke fungerer med windows 10 er ikke dette butikkens skyld. Er mest trolig at en ren versjon av windows kunne oppgraderes men ikke med alt kunden har lagt inn. Om pc ikke er kompatibel burte produsent ekskludert den fra MS sin oppgradering kampanje. 

 

På den annen side virker det veldig rart om en pc ville overopphetes av Windows 10. 

Det ville i såfall rammet alle som oppgraderte og være lett å google.

Er ikke dette en kjent sak er det trolig mekanisk slitte vifter eller støv. 

 

Igjen er ikke vifter styrt av bios ikke ikke av windows drivere? 

 

Lenke til kommentar

 

Synes det er bra med forbrukerrettigheter, men savner dette engasjementet fra forbrukerrådet i andre bransjer. Jeg har tidligere jobbet med salg av data og telecom produkter og hvilke forventninger noen kunder hadde var ganske ekstreme. Ser man på andre bransjer kan det virke som det er helt andre regler som gjelder. Enten det er misvisende prising, reklamasjon osv i f.eks byggevarebransjen, klesbutikker mm. Egentlig rart da dette er bransjer med langt bedre marginer enn det ikt bransjen har.

Klesbutikker har nok ofte mindre marginer enn det ikt bransjen opererer med, dvs, du har nisje butikker som selger de særeste motene til de mest selvsentrerte kundene som opererer med ganske så høye marginer. Vi snakker selvsakt appel...

 

Men at byggebransjen og da spesielt detalhandelen som selger plank har heller groteske marginer, det er det ingen tvil om. Der har jeg lenge savnet en uhildet gjennomgang av prissettingen på trevirke.

 

Men så er det også noe med selgerens forventinger til hvilke forventinger en kjøper skal ha også da. Selger du med brask or bram, som elkjop og expert ofte gjør på selv de billigste ting så får du også stå for det når kunden klager på skiten.

 

 

Hvor har du din informasjon ifra? Jeg har jobbet både i klesbutikk og i databutikk, og kan med hånden på hjertet garantere deg at det du påstår er fullstendig feil. Det forteller vel også klesbutikkenes salg med fort 75 % rabatt.

 

Klesbransjen opererer generelt med flere 100% prispåslag på varer. Buksa du kjøper til 900,- koster sjeldent mer enn 150,- inn til butikken med unntak for enkelte merkevarer der merkeeier kan kreve større pris enn dette, og samtidig styrer mer hva butikken får lov å selge varen for. Deres store kostnadsledd er som oftest svindyre lokaler.

 

Harddisker f.eks. hadde butikken knapt 10 % påslag på, og det skulle dekke differansen mellom utgående og inngående mva også. Andre ting som skjermkort, hovedkort, ram og kabinett hadde noe høyere, men stort sett aldri mer enn 50% påslag. Kabler og diverse annet forbruksmateriell var det som gjorde at man likevel hadde litt fortjeneste, slik at salg av PC i deler kunne lønne seg. Derfor fant du sjeldent databutikker på de store kjøpesenterne. Var en slik butikk i et senter, så var det gjerne en av de som lå noe lengre unna, og der det var dårlig med handel utenom selve senteret, men der var og prisene lavere. Og de som var på senterne hadde som regel butikken gjemt bort i en del av lokalet der folk flest ikke gikk, stort sett bare de kundene som var spesifikt interessert.

 

De som tjente penger på IT-utstyr var gjerne importørene/grossistene. Butikkene satt igjen med smuler til sammenligning.

 

Så igjen, med mindre du kan fremvise noen tall som viser annet, så tar jeg hele påstanden din for å være svada uten dekning for.

 

;-)

 

Edit: setningsoppbygging

Endret av Snowleopard
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Egenlig er dette produsentens feil å ikke kunne gi drivere som setter viften å gå i høyt nok turtall.

Har oppgradert en del laptoper beregnet for Vista\ windows 7 uten det har gitt samme problem.

 

Så vil si jeg er enig at hvis pcen går i stykker ved bruk av windows 10 bør microsoft eller levrandøren stå ansvarlig.

Men de er ikke ansvarlig for drivere som måtte mangle.

 

Dinside hadde sak om dette:

Går PC-en din i stykker, kan butikken skylde på Windows 10

 

Som ble konkludert omvent at butikkene ikke har ansvar hvis de kan bevise windows 10 er skylden.

Men syns det heller ikke er riktig for de ser kun etter om windows 10 er installert å konkluder det er det som er årsaken.

Men det kan faktisk være støv eller maskinvare som er årsaken. Ingen kan bevise det derfor får kundene skylden.

 

Til opplysning så er dette samme sak, men der kunden gikk videre med saken. Her er link til oppfølgingsartikkelen: http://www.dinside.no/okonomi/ville-ikke-betale-for-kundens-pc-reparasjon/62763754

 

 

;-)

Lenke til kommentar

Harddisker f.eks. hadde butikken knapt 10 % påslag på, og det skulle dekke differansen mellom utgående og inngående mva også. Andre ting som skjermkort, hovedkort, ram og kabinett hadde noe høyere, men stort sett aldri mer enn 50% påslag. Kabler og diverse annet forbruksmateriell var det som gjorde at man likevel hadde litt fortjeneste, slik at salg av PC i deler kunne lønne seg. Derfor fant du sjeldent databutikker på de store kjøpesenterne. Var en slik butikk i et senter, så var det gjerne en av de som lå noe lengre unna, og der det var dårlig med handel utenom selve senteret, men der var og prisene lavere. Og de som var på senterne hadde som regel butikken

 

Databutikk med 50% påslag? Shit, det må være spaceworld eller lignende på ett kjøpesenter. - Nettbutikker har sjelden 10% eller mer på noe annet enn kabler o.l, og det er nok mer vanlig med 4-5%.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Harddisker f.eks. hadde butikken knapt 10 % påslag på, og det skulle dekke differansen mellom utgående og inngående mva også. Andre ting som skjermkort, hovedkort, ram og kabinett hadde noe høyere, men stort sett aldri mer enn 50% påslag. Kabler og diverse annet forbruksmateriell var det som gjorde at man likevel hadde litt fortjeneste, slik at salg av PC i deler kunne lønne seg. Derfor fant du sjeldent databutikker på de store kjøpesenterne. Var en slik butikk i et senter, så var det gjerne en av de som lå noe lengre unna, og der det var dårlig med handel utenom selve senteret, men der var og prisene lavere. Og de som var på senterne hadde som regel butikken

 

Databutikk med 50% påslag? Shit, det må være spaceworld eller lignende på ett kjøpesenter. - Nettbutikker har sjelden 10% eller mer på noe annet enn kabler o.l, og det er nok mer vanlig med 4-5%.

 

 

På enkeltvarer som strømforsyninger og kabinett kunne påslagene være såpass. Men RAM, HDD, SSD, CPU og GPU hadde langt lavere, og ja, i de sykeste tilfellene så lavt som du antyder. Men opp til 12% kunne man ha til tider. Å kjøpe inn mye av slike enheter var dog litt risikosport, for plutselig var prisene gått ned hos leverandør, og store nettbutikker satte utprisene lavere enn innprisene. Da solgte man restlageret med tap.

 

Edit:

 

Om PSUen kostet 300,- inn (ex mva) og 600,- ut (ink. mva), så ble likevel totalen på en PC i deler nede i 6-12%, fordi di delene var veldig mye dyrere både i innkjøp og utsalgspris. ;-)

Endret av Snowleopard
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...