Gå til innhold

Den norske nettbutikken nektet å hjelpe da han oppgraderte til Windows 10


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Et eksempel på at forbrukeren har fått for sterke rettigheter. Butikken rettet opp feilen i tråd med reklamasjon og garanti, men den oppsto altså på nytt etter brukerens oppgradering til Windows 10. Varmgangen nå har slik jeg forstår det, ikke samme årsak som første gang. Det er ikke noe galt med produktet som butikken har levert. Feilen har oppstått som direkte følge av brukerens oppgradering til Windows 10. Dette ligger utenfor butikkens kontroll og ansvar.

 

Om noen kan stilles til ansvar, så er det uansett ikke butikken. Det er Microsoft som har satt i gang oppgraderingen, og dermed den rette instans å reklamere til. Brukeren har gitt Microsoft tillatelse til å endre systemet ved å godta brukeravtalen, så dette er et forhold mellom brukeren og Microsoft, som butikken ikke er part i. Å straffe butikken er å rette baker for smed.

Og du tror microsoft er villig å dekke alle pcene som dette gjelder?

Microsoft vil be kundene henvende seg til produsenene samme de gjør med OEM lisens da det ikke er dekket  recovery plater med aktivering hvis en nøkkel ikke skulle få gratis oppgradering til windows 10 alikevell er det produsentene som må ta utgiften.

 

Syns egentlig butikkene bør hjelpe problemet ligger om butikkene\nettbutikkene kan kreve microsoft\levrandør for kostnaddene dette ligger hos. Dem som har skylden bør få regningen tror levrandøren ofte får regningen her. Da i de fleste tilfeller handler om manglene driverene og begrensinger. F.eks en cpu ikke er låst til gitt frekvens så kan oppføre seg anderledes med ustøttet programvare eller samme gjelder skjermkort hvor riktige driver ikke er installert. Her kan i vertstefall føre til defekt maskinvare men er ofte skjeldent programvaren lar seg lure å tro du hadde GTX 980m skjermkort når man kun har gtx 970m.

 

Både microsoft\produsent bør ha utgivelsetid når maskinen er bekreftet testet\vertifisert vil fungere.

Det er en annen sak hvis du prøver beta\releace canditate eller inside preview og det fører til defekt pc.

Hvis det kan bevises mener jeg både levrandøren\microsoft burde ha god sak å gi kjøperen skylden for defekt pc.

Men dette skal en del til, fordi normalsett har ikke operativsystemet tilgang til UEFI\bios helt uten videre, må i så fall ha gjort noe spessielt med koden under programmeringen i så fall?

 

så jeg syns det er litt tynt hvis kjøperen skal holdes ansvarlig for windows 10 ødlegger en pc til 20 000 kr.

Og må dekke nytt hovedkort som antakelig koster en del tusenlapper. God dag for selgerne med andre ord.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Absolutt. Når man har solgt et produkt som selvdestruerer er det ens eget ansvar, samme hvem som var underleverandør. Så må man evt. gå på sine leverandører igjen om man ønsker erstatning, men når du har solgt en datamaskin som på eget initiativ ødelegger seg selv bør det dekkes av reklamasjonsretten.

 

"Skyld" og "ansvar" er to forskjellige ting her. Det er åpenbart Microsoft sin skyld dette her, men det har ikke noe å si for ansvaret.

 

 

Det er åpenbart ikke en selvdestruering, men som jeg nevnte burde de kunne hjelpe kunden å nedgradere til W8 som den ble levert med. - Du kan godt si at det er ansvaret til selger å avhjelpe kunden slik at han får ett fungerende produkt etter en slik oppgradering, men slik jeg ser det begrenses det ansvaret til å hjelpe kunden å få produktet tilbake til opprinnelig tilstand (dvs hjelpe han med å få installert "riktig" OS-versjon) og ikke å tilby support på WIndows 10 oppgraderingen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Med de triksene Microsoft har brukt for å få oppgradert maskiner vil jeg absolutt si at man ikke kan anta at brukeren på noen måte har valgt å oppgradere. Selv mange svært it-kyndige folk som har fulgt med på hva som har skjedd har endt opp med å bli oppgradert mot sin vilje på grunn av Microsofts uærlige fremgangsmåte. Når pcen er solgt med Windows 7/8/8.1 og dette ryker uten at kjøperen har gjort noe aktivt for å innføre endringen bør bruker kunne gå på selger.

Endret av Audun_K
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Og du tror microsoft er villig å dekke alle pcene som dette gjelder?

Nei. :)

 

så jeg syns det er litt tynt hvis kjøperen skal holdes ansvarlig for windows 10 ødlegger en pc til 20 000 kr.

I denne saken er det ingen "kjøper", fordi Windows 10 ikke er kjøpt, med lastet ned av brukeren som følge av en avtale mellom denne og Microsoft, som brukeren har akseptert konsekvensene av ved første oppstart av systemet.

 

Er det rimelig at programleverandøren kan frasi seg ethvert ansvar i en brukeravtale som nærmest oppleves som en tvang? Kanskje ikke. Men det er ihvertfall urimelig at butikken skal holdes ansvarlig, som hverken har solgt produktet eller påvirket brukeren til å ta dette i bruk.

Endret av Horten Market
Lenke til kommentar

I denne saken er det ingen "kjøper", fordi Windows 10 ikke er kjøpt, med lastet ned av brukeren som følge av en avtale mellom denne og Microsoft, som brukeren har akseptert konsekvensene av ved første oppstart av systemet.

 

Er det rimelig at programleverandøren kan frasi seg ethvert ansvar i en brukeravtale som nærmest oppleves som en tvang? Kanskje ikke. Men det er ihvertfall urimelig at butikken skal holdes ansvarlig.

1) Det er i mange tilfeller ingen avtale mellom kunden og MS ved første oppstart, da Windows 10-betingelsene ikke eksisterte da maskinen ble kjøpt. Det er noe som har kommet til i ettertid, og MS har snikinstallert Win10 på folks maskiner uten at de har gitt eksplisitt tillatelse til det.

 

2) Det finnes ingen mulighet til å inngå avtaler som begrenser en kjøpers rettigheter til noe som er dårligere enn det forbrukerkjøpsloven sier.

 

3) Det er opp til butikken om den vil selge produkter med Microsoft-programvare på. Når den velger å gjøre det er den ansvarlig overfor kjøperen, uavhengig av hvordan det ser ut bakover i leverandørkjeden. Om kostnaden til slutt havner på butikken, Microsoft, hw-produsent eller julenissen er ikke noe kjøper trenger å forholde seg til, han kan alltid gå rett på salgsleddet.

Endret av Audun_K
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Fikk lyst å si det samme selv.

 

Men denne er jeg kanskje ikke enig i:

 

2) Det finnes ingen mulighet til å inngå avtaler som begrenser en kjøpers rettigheter til noe som er dårligere enn det forbrukerkjøpsloven sier.

Sjekke Playsation 3 som solgte før i tiden med støtte for linux, sony valgte å fjerne støtten en del gjøre motstand på grunn av dette i form av dos angrep etc. Problemet er pcer\kontroller blir solgt som tjeneste. Derfor får ikke forbrukerrådet gjort noe med saken.

 

I amerika har noen fått erstattning i form av massesøksmål, slik ville aldri blitt noe av i norge.

Med mindre vil norske brukerne reiser til usa og tar saksmålet der. Ferreste gidder det.

 

Så jeg er enig butikken burde ha ansvaret, eller bør forbrukerrådet skaffe jurister som tar seg av rettsak i usa.

Kanskje vi får noe penger igjen.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Hvis bugs i fremtidige utgaver av Windows gir feil, slik at nedgradering til utgaven maskinen kom med gjør at maskinen virker - blir det litt sært å klandre butikken.

 

Da slike bugs er relativt vanlige, blir alle maskiner i Norge svinedyre i fremtiden som en innebygget forsikringspremie mot slikt. Med 5 års reklamasjonsrett skal man liksom forlange at alle Windowsutgaver neste 5 år skal innstalleres problemfritt eller pengene tilbake...

Lenke til kommentar

Hvis bugs i fremtidige utgaver av Windows gir feil, slik at nedgradering til utgaven maskinen kom med gjør at maskinen virker - blir det litt sært å klandre butikken.

 

Da slike bugs er relativt vanlige, blir alle maskiner i Norge svinedyre i fremtiden som en innebygget forsikringspremie mot slikt. Med 5 års reklamasjonsrett skal man liksom forlange at alle Windowsutgaver neste 5 år skal innstalleres problemfritt eller pengene tilbake...

Nei, men man kan forvente at butikken tar ansvar når utstyret ikke lenger lar seg bruke pga en oppdatering brukeren ikke kunne forhindret.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Eller kunne microsoft norge \butikken love i dag windows 11 er 30% raskere en windows 10 og blir gratis oppgradering.

Kommer i 2018 eller 2019

 

Men det viser seg at kun få del av pcene i dag vil fungere med windows 11 på grunn det kreves cannonlake CPU for å heletatt kunne bruke operativsystemet. Da har pcbrukerne blitt lurt de ikke får gjort noe med. Brukt flere tusen på pc som er verdiløs uten mulighet å heve kjøpet. Det krever også krypterbar SSD slik det er umulig å få tilgang til operativsystemet i linux.

 

 

Da slike bugs er relativt vanlige, blir alle maskiner i Norge svinedyre i fremtiden som en innebygget forsikringspremie mot slikt. Med 5 års reklamasjonsrett skal man liksom forlange at alle Windowsutgaver neste 5 år skal innstalleres problemfritt eller pengene tilbake...

Tror ikke du har rett i dette nei, problemet produsentene sliter med er 5 års reklamasjonsrett og de må lage noe bedre for folk skal gidde å bytte. Ergo lite sansynlig folk gidder å bytte laptop så ofte, nettbrett er kanskje lettere å selge.

 

Fleste pcer som hadde windows vista klarer windows 10 greit.

Så ser ikke noe windows 11 skulle bli ennå verre.

Men microsoft har ofte slik annenhver operativsystem blir hit\friasko. Så windows 11 muligens blir nye vista.

 

Drivere koster ikke mye å utvikle, enten må produsentene gjøre som apple kutte på antall maskinvare levrandører eller gjør det mulig å bytte maskinvaren som ikke støtter windows 11. Ellers blir det til folk må vente til windows 11 kommer å kjøpe laptop hvis det ikke er stort behov.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Synes det er bra med forbrukerrettigheter, men savner dette engasjementet fra forbrukerrådet i andre bransjer. Jeg har tidligere jobbet med salg av data og telecom produkter og hvilke forventninger noen kunder hadde var ganske ekstreme. Ser man på andre bransjer kan det virke som det er helt andre regler som gjelder. Enten det er misvisende prising, reklamasjon osv i f.eks byggevarebransjen, klesbutikker mm. Egentlig rart da dette er bransjer med langt bedre marginer enn det ikt bransjen har.

 

Klesbutikker har nok ofte mindre marginer enn det ikt bransjen opererer med, dvs, du har nisje butikker som selger de særeste motene til de mest selvsentrerte kundene som opererer med ganske så høye marginer. Vi snakker selvsakt appel...

 

Men at byggebransjen og da spesielt detalhandelen som selger plank har heller groteske marginer, det er det ingen tvil om. Der har jeg lenge savnet en uhildet gjennomgang av prissettingen på trevirke.

 

Men så er det også noe med selgerens forventinger til hvilke forventinger en kjøper skal ha også da. Selger du med brask or bram, som elkjop og expert ofte gjør på selv de billigste ting så får du også stå for det når kunden klager på skiten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Men så er det også noe med selgerens forventinger til hvilke forventinger en kjøper skal ha også da. Selger du med brask or bram, som elkjop og expert ofte gjør på selv de billigste ting så får du også stå for det når kunden klager på skiten.

Selgerne på lefdal\elkjøp\expert anbefaler nok nye brukere support avtale 1300 kr eller noe slik i året.

Normale brukere burde ikke trenge dette men butikkene tjener fett på det.

Ofte må man klare seg uten pc 1 uke og får ingen utlån pc i mellomtiden.

 

Så ja glad for jeg ikke er nybegynner vertfall, de anbefaler nok norton\fsecure på en laptop til under 4000 kr.

Men blosser om laptopen blir treg det er kundenes problem, så sender vel kundene laptopen til butikken å får beskjed å bytte til SSD disk ram etc totalsett dyrere for kundene. Man mister også garanti så kjøp ny laptop sier elkjøp.

 

De har aldri tjent bedre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

1) Det er i mange tilfeller ingen avtale mellom kunden og MS ved første oppstart, da Windows 10-betingelsene ikke eksisterte da maskinen ble kjøpt. Det er noe som har kommet til i ettertid, og MS har snikinstallert Win10 på folks maskiner uten at de har gitt eksplisitt tillatelse til det.

Det kan i så fall ikke butikken lastes for. Det er, som sagt, å rette baker for smed. Hvis naboen din ikke er hjemme når politiet kommer for å hente ham, så tar de deg i stedet. Det viktigste er at noen får ansvaret.

 

Betingelsene jeg snakker om, angår ikke Win10, men systemet som maskinen ble levert med. Der godtas at MS kan gjøre det de gjorde.

 

3) Det er opp til butikken om den vil selge produkter med Microsoft-programvare på. Når den velger å gjøre det er den ansvarlig overfor kjøperen, uavhengig av hvordan det ser ut bakover i leverandørkjeden. Om kostnaden til slutt havner på butikken, Microsoft, hw-produsent eller julenissen er ikke noe kjøper trenger å forholde seg til, han kan alltid gå rett på salgsleddet.

Det er opp til brukeren om den vil ta i bruk programvaren som er levert med maskinen. I dette tilfellet valgte brukeren å ta i bruk programvare som IKKE var levert med maskinen. Nei, jeg godtar ikke vilkårene, så ville maskinen blitt satt tilbake til Windows 8, dvs. det systemet brukeren har godtatt betingelsene for tidligere.

 

I denne saken er det snakk om en dum forbruker som laster andre for sin ignoranse. Kjøper du en bil, så kan ikke selgeren lastes for at du er en dårlig sjåfør og ikke klarer å manøvrere den.

Endret av Horten Market
Lenke til kommentar

 

Det er opp til brukeren om den vil ta i bruk programvaren som er levert med maskinen. I dette tilfellet valgte brukeren å ta i bruk programvare som IKKE var levert med maskinen. Nei, jeg godtar ikke vilkårene, så ville maskinen blitt satt tilbake til Windows 8.

Har du bevis på det? Hva om personen ble tvunget til dette gjennom oppgradering til windows 10?

Enkelte har blitt tvunget selv om de har sagt nei, microsoft innrømmer det var en bug.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så vidt jeg husker har ingen blitt "tvangsoppgradert", men MS tok i bruk et lurt triks, noe ala "svarer du nei på denne boksen, vil oppgradering skje ved neste oppstart", så har brukeren unnlatt å lese teksten, fordi nei vanligvis betyr nei til en aktiv handling, mens nå var det motsatt.

 

Det spiller uansett liten rolle, for poenget mitt er at butikken ikke kan lastes. Det er totalt urimelig.

Endret av Horten Market
Lenke til kommentar

Du bommer igjen, fordi butikken jo ikke har solgt Windows 10 til forbrukeren. Her har vi en ignorant forbruker som skyver ansvaret for sin dumhet over på andre.

 

Det blir helt håpløst for oss andre om oppgradering til Windows 10 anses som "ansvarlig vedlikehold", som dommen argumenterer med. Det kan jo fort innebære at å ikke oppgradere, eller installere "anbefalte oppdateringer", vil anses som mangelfullt vedlikehold, og dermed kan butikken fraskrive reg ansvar på dette grunnlaget.

Lenke til kommentar

Med de nye reglene for oppdatering i Windows der ikke brukere får velge selv hva som skal installeres bør reklamasjonsretten gjelde alle feil som oppstår pga Windows Update i fem år.

 

Hvis dette er uakseptabelt for butikken må den slutte å selge maskiner med Windows på, og heller selge os løst.

Endret av Audun_K
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...