Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Den norske nettbutikken nektet å hjelpe da han oppgraderte til Windows 10


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Oppgradere og installere software er en vrien sak, stort sett så er det brukerfeil som får maskinen til å stoppe opp. Varmegang pga Win10 oppgradering faller dog utenfor og Netonnet burde være oppegående nok til å forstå at dette ikke er en ting som bør skje.

 

Det somer bra er at vi da har satt presedens når det gjelder oppgradering av OS :)

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Egenlig er dette produsentens feil å ikke kunne gi drivere som setter viften å gå i høyt nok turtall.

Har oppgradert en del laptoper beregnet for Vista\ windows 7 uten det har gitt samme problem.

 

Så vil si jeg er enig at hvis pcen går i stykker ved bruk av windows 10 bør microsoft eller levrandøren stå ansvarlig.

Men de er ikke ansvarlig for drivere som måtte mangle.

 

Dinside hadde sak om dette:

Går PC-en din i stykker, kan butikken skylde på Windows 10

 

Som ble konkludert omvent at butikkene ikke har ansvar hvis de kan bevise windows 10 er skylden.

Men syns det heller ikke er riktig for de ser kun etter om windows 10 er installert å konkluder det er det som er årsaken.

Men det kan faktisk være støv eller maskinvare som er årsaken. Ingen kan bevise det derfor får kundene skylden.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Det er jo litt av problemet. Ligger bevisbyrden på kjøper eller selger hvis det kun gjelder en oppgradering. Har sett her inne at brukere har gitt tonnevis med bevis og butikken har ikke feilsøkt godt nok og da "har man ikke bevis"....

 

Det som er bra er at produsentene har mye bedre feilsøking og ser på bevisene til brukeren i større grad, etter hva jeg har sett hvertfall. Det skal dog ikke være nødvendig for en bruker å gå til produsenten, selgeren har ansvar og bør gjøre jobben sin.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

NetOnNet er like norsk som IKEA, Clas Ohlson og Biltema.

 

Denne saken har ikke vært god reklame for dem, det er nok flere som vil tenke seg om to ganger før de kjøper noe som trenger support fra dem.

Forøvrig så er det Infocare som er ansvarlig for service og support på laptopen, men det var NetOnNet som solgte den.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

NetOnNet er like norsk som IKEA, Clas Ohlson og Biltema.

Forøvrig så er det Infocare som er ansvarlig for service og support på laptopen, men det var NetOnNet som solgte den.

Tror ikke multicom er særlig bedre, i enkelte tilfeller, særlig hvis det viser seg problemet i ettertid.

 

Tror linux brukerne eller Andorid x86 kan erfare det butikkene tror det er skylden maskinen går i stykker.

Som er lite bevist i praksis, blir ikke samme å ha uorginalt blekk i skriveren handler bare om selgerne vil tjene penger og ikke tape dem. Men beste kjøperene kan gjøre er å gjennopprette maskinen til fabrikkinstilliger hvis det er mulig med recovery.

 

Selv om den løsningen høres litt idiotisk skal bli oblikatorisk?

Eller vente til maskinen er helt død, ta reklamasjon da? Probleme i så fall risiker man å få regning på reprasjonen hvis det er levert med annet operativsystem en orginalt. Fint måte å tjene penger på. Men nå skal det avtales før reprasjonen starter og reprasjonen skal ikke være høyere en verdien på laptopen.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987123849734

Synes det er bra med forbrukerrettigheter, men savner dette engasjementet fra forbrukerrådet i andre bransjer. Jeg har tidligere jobbet med salg av data og telecom produkter og hvilke forventninger noen kunder hadde var ganske ekstreme. Ser man på andre bransjer kan det virke som det er helt andre regler som gjelder. Enten det er misvisende prising, reklamasjon osv i f.eks byggevarebransjen, klesbutikker mm. Egentlig rart da dette er bransjer med langt bedre marginer enn det ikt bransjen har.

Lenke til kommentar

NetOnNet har tragisk kundeservice. De behandler kundene sine som kontakter dem med problemer som svindlere eller kriminelle.

 

Jeg fikk knust mobilskjerm på en tur ute i norsk vinterkulde og kontaktet dem om dette var en reklamasjonssak da det ikke stod noen vei om hvor mye kulde mobilen kunne utsettes for før den knuste (...). Mobilen var også plaget av overoppheting, så jeg antok årsak til knust skjerm var overgangen fra altfor varm til veldig kald.

 

De ba meg sende inn mobilen til sjekk til deres verksted (infocare eller hva det var), hvor de konstaterte at mobilens skjerm var knust (really...) og automatisk konkluderte at det skyldtes klem eller slagskade. Helt tydelig en standardtekst de klipper og limer ved knust skjerm, så det var ingen tegn til at de hadde gjort noen som helst undersøkelse i syn av rapportert årsak.

 

Jeg tok saken helt til forbrukertvistutvalget men fikk ikke medhold. NetOnNet kundeservice diktet opp den ene forklaringen etter den andre på hvorfor jeg ikke kunne ha vært i så kaldt vær som jeg påstod. De visste jo ikke engang hvor jeg hadde vært, men antok at adressen min var åstedet (jeg var på fjelltur på tidspunkt) og refererte til Yr sin temperaturhistorikk (snakker om dedikert historieforfalskning). Ingen ledd i prosessen adresserte dog om mobilen skulle tåle kulde, men konkluderte bare med at det ikke var bevist at jeg ikke hadde mistet mobilen i bakken.

 

Så ja, bevisbyrden ligger på kjøperen, så hvis man ikke gidder bruke tusenvis av kroner for å kanskje klare å bevise årsaken selv, så kommer man ingen vei.

 

Har dermed hverken tillit til NetOnNet, Forbruerrrådet eller FTU.

 

Dermed har god kundeservice blitt et viktigere kriterie for meg, siden jeg ikke lenger antar at mine rettigheter som forbruker er beskyttet av andre ledd.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det er jo total galskap at ikke problemer ved oppdatering til Windows 10 dekkes av reklamasjonsretten.

 

Én ting er "vanlige" programvareoppdateringer brukeren selv velger å gjennomføre, der kan det være diskusjon. Men Windows 10 er nesten umulig å unngå for normale brukere, og Windows er levert som en del av produktet man har kjøpt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1582171

 

https://www.facebook.com/multicom/reviews/

 

Men ja klarer ikke å finne samme erfaringer på oppgradering til windows 10.

Siden det selges seperat.

Men basert på trådene til diskusjon og facebook er det variabel erfaringer med multicom.

Som kan tyde på folk skal være litt skeptisk til å handle der. Godt mulig driverne og operativsystem ikke blir testet like godt før salg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er jo total galskap at ikke problemer ved oppdatering til Windows 10 dekkes av reklamasjonsretten.

 

Én ting er "vanlige" programvareoppdateringer brukeren selv velger å gjennomføre, der kan det være diskusjon. Men Windows 10 er nesten umulig å unngå for normale brukere, og Windows er levert som en del av produktet man har kjøpt.

 

Nå er det vel slik at det er mange PCer med Windows 7 og 8 som ikke "tåler" en oppgradering til Windows 10. - mener du virkelig at det skal være butikkens problem at MS har pushet disse oppgraderingene så hardt?

 

De kan selvsagt være litt mer behjelpelig, kunden kunne vært sendt nedgradering til W8 (evt 7 der det er aktuelt) med beskjed om å gjøre dette og feilsøke pånytt før han be avvist.

Lenke til kommentar

Jeg fikk knust mobilskjerm på en tur ute i norsk vinterkulde og kontaktet dem om dette var en reklamasjonssak da det ikke stod noen vei om hvor mye kulde mobilen kunne utsettes for før den knuste.

 

Hvor kaldt vær var du ute i? Det står nok et sted i brukerhåndboka hvilken temperatur den tåler. Dessuten skal det vel endel til å sannsynliggjøre at skjermen bare knuste helt uten videre - da bånnfrossen telefon nok knuser mye lettere ved selv små støt. Videre vil det forventes av en forbruker å ta normalt godt vare på slike ting, dvs kanskje pakke den godt ned i sekken istedenfor å ha den i en kald jakkelomme e.l. Men hvis du kan finne støtte på nettet at mange andre eiere av samme telefonmodell har hatt samme problem, kan du ha en sterkere sak :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan ha noe med mobilen kan ha falt i bakken under transport eller ligdene og egentlig fått skadet glasset, problemet en del mobilprodusenter har plastfilm utenpå telefonen så kanskje ikke like enkelt å se sprekker\riper så i kulde kan det blir langt verre.

Endret av LMH1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Et eksempel på at forbrukeren har fått for sterke rettigheter. Butikken rettet opp feilen i tråd med reklamasjon og garanti, men den oppsto altså på nytt etter brukerens oppgradering til Windows 10. Varmgangen nå har slik jeg forstår det, ikke samme årsak som første gang. Det er ikke noe galt med produktet som butikken har levert. Feilen har oppstått som direkte følge av brukerens oppgradering til Windows 10. Dette ligger utenfor butikkens kontroll og ansvar.

 

Om noen kan stilles til ansvar, så er det uansett ikke butikken. Det er Microsoft som har satt i gang oppgraderingen, og dermed den rette instans å reklamere til. Brukeren har gitt Microsoft tillatelse til å endre systemet ved å godta brukeravtalen, så dette er et forhold mellom brukeren og Microsoft, som butikken ikke er part i. Å straffe butikken er å rette baker for smed.

Endret av Horten Market
Lenke til kommentar

Nå er det vel slik at det er mange PCer med Windows 7 og 8 som ikke "tåler" en oppgradering til Windows 10. - mener du virkelig at det skal være butikkens problem at MS har pushet disse oppgraderingene så hardt?

 

De kan selvsagt være litt mer behjelpelig, kunden kunne vært sendt nedgradering til W8 (evt 7 der det er aktuelt) med beskjed om å gjøre dette og feilsøke pånytt før han be avvist.

Absolutt. Når man har solgt et produkt som selvdestruerer er det ens eget ansvar, samme hvem som var underleverandør. Så må man evt. gå på sine leverandører igjen om man ønsker erstatning, men når du har solgt en datamaskin som på eget initiativ ødelegger seg selv bør det dekkes av reklamasjonsretten.

 

"Skyld" og "ansvar" er to forskjellige ting her. Det er åpenbart Microsoft sin skyld dette her, men det har ikke noe å si for ansvaret.

Endret av Audun_K
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...