Peaks Skrevet 25. september 2016 Forfatter Del Skrevet 25. september 2016 Jeg tror det har mye å si hvor du tar utdannelsen. Kjente en pilot for noen år tilbake og han anbefalte Oxford Aviation School. Dyre, men etter hans ord var du mer eller mindre garantert jobb. Men bransjen har endret seg en del de siste årene. Man hører jo historier om utdannede piloter med enorm gjeld som kjører taxi. Siklet lenge på dette yrket selv, men turte aldri satse på det. Vel, jeg satset på en annen drøm jeg hadde i stedet. Anyway, lykke til! Denne skolen skal jeg sjekke ut nærmere. Takk for svar! Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 25. september 2016 Del Skrevet 25. september 2016 Hadde lett fått meg en vanlig, litt godt betalt jobb og tatt meg PPL. Så kan du leie fly av flyklubben når du vil ta deg en tur. Tror det er mye morsomere også da det eneste manuelle styringen av passasjerfly foregår ved takeoff og landing. Lenke til kommentar
Peaks Skrevet 25. september 2016 Forfatter Del Skrevet 25. september 2016 Jeg har nå inntrykk av at de fleste som gikk gjennom på UiT fikk tilbud om jobb, men til svært dårlige betingelser (i forhold til om du bruker 3 år for å bli ingeniør eller en annen tilsvarende "vanskelig" utdanning). Base i utlandet og lange perioder uten fri hjemme. Rett og slett vanskelig å kombinere med et noenlunde normalt familieliv. Det står på UiT sine sider at de ikke har utveksling, samtidig vet jeg at halve kullet tidligere ble sendt til sør-Sverige i lange perioder for å fly. Mulig dette har endret seg i år. Han jeg kjente for noen år tilbake startet med å fly fraktskip i Sudan om jeg husker riktig. I hvert fall en plass i Afrika. Har hatt base på alle mulige plasser i verden. Men han er eventyrer så det holder, så det er slik han liker det. Han startet dog omsider som pilot for et kommersielt selskap etter noen år. Jeg tror at med en slik type jobb så må du være litt eventyrer og være villig til å mobil og bo forskjellige plasser. I hvert fall i begynnelsen. Det er nok ikke jobben man velger om man skal ha familieliv og en veldig forutsigbar hverdag. Men det regner jeg med trådstarter er klar over. Jeg kjenner meg igjen i den forklaringen og anser meg selv litt på den samme måten, veldig lyst til å oppleve og foreløpig har jeg ingen store forpliktelser som holder meg igjen for å kunne være nødt til å flytte til f.eks. Afrika e.l. Lenke til kommentar
Peaks Skrevet 25. september 2016 Forfatter Del Skrevet 25. september 2016 Når du sier at du fraskriver Luftfartsfag ved UiT på grunn av dårlige karakterer fra VGS, er det på grunn av at du ikke har fysikk 1 og R1 / S1+S2? Om du ikke har disse fagene, ville jeg anbefalt å ta opp disse fagene og deretter søke UiT. Karaktersnittet spiller, fra jeg vet, en ganske liten del på opptaket. Det er først og fremst hvordan du gjør det på opptakstestene og intervju som bestemmer om du får plass (Jeg søkte luftfartsfag ved UiT og fikk studieplass). Og om du uheldigvis ikke skulle få plass, så skader det ikke å ha fysikk 1+R1, da det ofte er fag som kreves ved mange andre typer utdanninger. Det er også en av faktorene til at jeg har sett bort i fra denne skolen. Men du har et godt poeng, karakterene mine anses ikke som meget gode akkurat og det vil ta mye tid og noe penger dersom jeg skal gå tilbake til VGS som privatist og ta opp de gamle fagene samt de nye du nevner ovenfor. Skal uansett ta det med meg! Takk for god informasjon Lenke til kommentar
Peaks Skrevet 25. september 2016 Forfatter Del Skrevet 25. september 2016 Jeg vil ikke si meg veldig engstelig for å ikke få jobb med det aller første. Uten forsøk på å virke cocky har jeg en god CV sammenlignet med alderen, så en butikksjef stilling vil være relativt enkel og falle tilbake på dersom jeg ikke skulle få jobb like etter endt utdannelse. Det som i store trekk engster meg med yrket er ikke det å generelt sett ikke få en form for jobb etter endt utdanning da jeg er svært fleksibel og lønn anser jeg ikke som relevant så lenge jeg får en fot innenfor døren, det som bekymrer meg er den faktiske finansieringen av selve utdanningen.Hvordan behandler man et lån fra banken på aprox. 600 000,- uten en heltidsstilling? -I tillegg til bo- og levekostnader. En annen bit er opptaksprøvene og intervjurundene individuelt med de forskjellige selskapene? -Hva skjer etter at du får aksept på din søknad hos SAS, Emirates, Ryanair, KLM osv. altså de store selskapene? På hvilken måte skiller en seg ut for å faktisk få jobben og på hvilke måter siles kandidatene ut? SAS vet jeg krever faget, fysikk. Men vil en få det en trenger via Pilot.no f.eks.? Lenke til kommentar
Läkerol Skrevet 29. september 2016 Del Skrevet 29. september 2016 Mye negativt fokus på selve jobben med å være pilot her. Jeg er en (lett) flyentusiast med noen timer på flight sim, men det stopper der. Skal ikke påstå noe som helst her, men minner på at trådstarter ikke var ute etter å finne ut om dette er jobben for han, men hvordan finansiere denne. Det å jobbe ombord på et fly, uansett som pilot eller cabincrew, er og vil alltid være ugunstig med tanke på et a4 liv med jobb fra 8-16 og fri i helgene. For de som har en eventyrlig trang og lyst på nye utfordringer må dette være et perfekt yrke. Kanskje må du jobbe hardt, betale mye penger og ha mange år i utlandet for å få flytimer. Men jeg er fullstendig overbevist om at dersom man har de personlige egenskapene som trengs, samt høy motivasjon vil man på sikt kunne bygge seg opp og få en bedre og bedre jobb. Ikke glem at det ikke er alle på BI heller som får jobb innenfor det de betaler nærmere 300.000 for å utdanne seg til. I de utdanningene man "kjøper" seg til en plass vil det være mange ombord som rett og slett ikke har det som kreves, som vil droppe ut og aldri lykkes. Vil også minne om, etter et kjapt søk på google, at det utelukkende spås en økning i flytrafikken de neste årene. http://www.hegnar.no/Nyheter/Naeringsliv/2016/07/Trenger-33.000-nye-fly-og-500.000-nye-piloterhttps://www.ssb.no/transport-og-reiseliv/statistikker/flytrafikk/kvartal. Antall passasjerer i Norge ombord ved avgang og ankomst har økt med over 12% på 5 år. Bransjen vokser, og det vil være behov for nye arbeidsplasser. PS: Dette er ikke et innlegg for å motbevise skeptikere, jeg støtter mange av kommentarene. Men det er likevel viktig å belyse saken fra en litt annen vinkel. 2 Lenke til kommentar
Peaks Skrevet 4. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2016 Veldig fint innlegg fra deg Läkerol og det du nettopp skriver er egentlig hva jeg forventer. Mine forventinger er at det skal bli tungt, utfordrende og et et A4 liv er definitivt ikke noe som passer meg som person, jeg er mer eventyrlysten enn som så. -Og du har helt rett i at det i hovedsak er finasieringen av utdanningen jeg i all hovedsak ber om råd til. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845 Skrevet 4. oktober 2016 Del Skrevet 4. oktober 2016 Har du snakket med en privat bank med tanke på finansiering? Lenke til kommentar
Peaks Skrevet 23. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2016 Beklager sent svar her. Nei, jeg har ikke hørt med banken ennå, usikker på om det er noe poeng ifht. de lånene jeg har per i dag(?). Det vil i alle fall bli gjort så fort jeg er gjeldsfri. Lenke til kommentar
Tom&Jerry Skrevet 31. oktober 2016 Del Skrevet 31. oktober 2016 (endret) Pilot var min store drøm også. Jeg skal ikke gå inn på alle de økonomiske vanskelighetene og ingen jobbutsikter, de er nok omtalt, men jeg fikk etterhvert et mer realistisk bilde på ting og valgte til slutt bort yrket. I dag utdanner jeg meg til noe ganske annet og jeg er svært tilfreds med det! Planen er å ta PPL etterhvert og ha dette som en hobby og noe jeg kan glede meg over.Forsvaret er et nåløye som er trangt. Her skal du ha ferdigheter, lottoflaks og litt til for å komme inn. Søkte selv, men nådde ikke helt opp. Det året jeg søkte var vi vel rundt 2000 søkere og 12 stk ble tatt opp. Drømmen min var F-16 og her ble vel 4 elever tatt opp.Kan ikke forstå at noen kan ha noe negativ å si om forsvarets flyverutdanning i det store og det hele dersom drømmen er å fly. Dette er en flyverutdannelse som betales fult og helt av staten! De betaler i tillegg for at du skal kunne leve ved siden av og du kan jobbe som flyver på gode betingelser etterpå. For å si det sånn, dette er et drømmescenario. Kjenner noen som har tatt pilot.no sin utdannelse. Ingen av disse jobber som flyger den dag i dag og de ser heller ikke ut til å få noe særlig napp noen plass. Både SAS og Norwegian krever mange timer bak spakene før du i det hele tatt er aktuell for en stilling. SAS rekrutterer vel mange erfarne fra forsvaret såvidt jeg har fått med meg. Synes de private flyskolene driver misvisende og sleip markedsføring når det kommer til den biten. Så senest for noen dager siden en reklame fra en flyskole om at SAS trengte piloter i fremtiden Tror forøvrig lite på at man har jobbutsikter fordi man "kjenner noen" som jobber innenfor luftfart. Ting er ikke så enkelt. Når alt det er sagt så har folk fått det til, til tross. Hvorvidt hans fortid har hatt noe å si for ansettelsen kan man jo bare spekulere i. Sies i videoen at han fikk jobb raskt etter utdannelsen og det er ikke mange årene siden han tok den. Endret 31. oktober 2016 av Tom&Jerry Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå