Gå til innhold

Skal ha ny server på jobb

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
trenger du egentlig dual cpu, det bør holde med en vanelig xeon cpu, da denne er laget for servere, kjører det på en server med 300 brukere, uten problemer

Med så mange ulike applikasjoner og krav om høy tilgjengelighet ville jeg personlig satset på 2cpu'er iallefall... Forresten blir et xeon hovedkort og cpu dyrere enn 2 AMD MP, uten at jeg kan se at det er noen fordeler med løsningen... :roll:

Lenke til kommentar

Jeg tenkte at denne linken passer inn her. Det er en test for sammenligning mellom SCSI og SATA. Veldig nyttig lesing, og tyelsen mellom 8x Segate Atlas 15K disker i RAID 5 mot 8x WD Raptor 10K i Raid 5 er minimal, viser testen, men prisforskjellen er enorm.

Storage:

Ultra 320 Kontroller + 8*Ultra 320 10K disker 147GB =$ 5,450 (1,029GB totalt)

RAIDCore RC4852 (8 ports SATA kontroller) + 8* Dimond Max 300GB = $2,590 (2,100GB totalt)

Preformance:

Ultra 320 Kontroller + 8*Ultra 320 15K disker 36GB =$3,050

RAIDCore RC4852 (8 ports SATA kontroller) + 8* WD Raptor 36GB 10K = $ 1,270

Kilde: RAIDCore Unleashes SATA to Take Out SCSI

Dette er for å ilustrere den lille forskjellen i ytelse mellom SATA og SCSI og prisforskjellem mellom de to løsningene. Alle testene er utført i RAID 5 (Best ytelse/sikkerhet.

Lenke til kommentar

Glemte en ting... Se på denne siden, og se på øverste bilde og nederste bilde. De representerer overføringshastigheten på RAID 5 i et SCSI system og SATA system. Du legger sikkert merke til at SCSI ligger jevnt rett under 150 MB i sekundet hele tiden, mens på den siste bilde, SATA, begynner den på 250MB i sekundet og på slutten går den nedover mot den laveste hastigheten på 178MB i sekundet.

OBS!

Dette er MegaBytes i sekundet, ikke Mega Bits i sekundet:

250MB = 2000 Megabit i sekundet

150MB = 1200 Megabit i sekundet

EDIT:

Skrive leifer...

Endret av Red Dog
Lenke til kommentar

Skal du klare 99.9% oppetid har du et problem. Dette er kun 8 timer nedetid i året, og for å klare det, må du nok ha både redundant server og internett linje.

99% - 99,5% bør derimot være fullt mulig med løsningene skissert over, men Raid 5 og online UPS kan du glemme for 15000,-

IDE Raid 1, og en billig UPS bør gjøre jobben greit.

Lenke til kommentar

Jeg ville iallefall ha _vurdert_ to servere, en til MSSQL + Filserver, en til WTS + det andre. Det ligger også en viss redundans/sikkerhet i å ha to maskiner. MSSQL er minnekrevende, likeså WTS. 1GB minne er det absolutte minimum, helst bør du ha 2GB+. Ville også sett litt på toprosessorsystemer (vurder opp mot to bokser). RAID-5 er et must iallefall på MSSQL/filserveren. IDE gjør antakelig jobben. UPS: Ja.

Tipper 15 lapper blir litt snaut uansett hvordan du vender på dette, men husk at det er nedetid som koster penger!

timtowtdi

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...