Gå til innhold

Skal ha ny server på jobb

Anbefalte innlegg

Jeg driver eget firma og trenger en server, men er usikker på hvilke hardware en bør velge.

Jeg trenger alt untatt skjerm, tastatur og mus. Vi skal kjøre terminal services på den, så vi trenger ikke dette. Jeg trenger en server som kan håndtere flere ting samtidig. Det blir 6 brukere på til enhver tid (mer eller mindre), og vi skal bl.a kjøre win2k server, SQL server, Visma SalesOffice CRM server, FTP og filserver.

I tillegg er det ett par VPN klienter som er koblet til.

Den blir nok også å operere som testserver for web, utvikling, mm.

Pris hadde jeg håpet på kunne havne under 15k ex mva, da vi ikke får lov til å trykke penger selv enda :p

Oppetid er kritisk, da vi har kunder som kobler til via VPN i forbindelse med oppdrag. Systemet bør kunne kjøre mot tinærmet 99,9% oppetid.

Vi ønsker å kjøre både IDE og SCSI disker. Vi har 8 IDE disker som må inn i servern, samt at vi trenger en SCSI disk til systemet.

Kan dette løses for under 15k ex mva (18600kr inkl mva)?

Endret av leirpytt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man får til det meste hvis man bare prøver :p .., hva med dette (kom under 15k inkl :w00t: ):

(q) = www.quad.no

(k) = www.komplett.no

(m) = www.microplex.no

(q) Tyan Thunder K7X (S2468UGN) - kr 5 187,00

(k) 2 stk AMD Athlon MP2400+ 2.0 - kr 2 370,00

(k) 2 stk Corsair PC2100 DDR 512 ECC REG - kr 2 274,00

(k) HighPoint RocketRAID 454 U-ATA/133 - kr 1 087,00

(m) Image Shapetek EYE-2000B - kr 995,00

(m) Fortron/Source, 300W, redundant - kr 2 395,00

SUM (ca) - kr 14 308,00 inkl. mva

Har valgt IDE-RAID kontroller (d er vel d du trenger?). Antar du har diskene samt win2000 fra før (ellers går det ikke). Ellers vil du kanskje trenge litt ekstra kabinettvifter etc (systemet vil nok generere mye varme).

Har MEGET god erfaring med AMD-MP baserte system. Svært billige i innkjøp, stabile og fler prosessor løsninger er et "must" for tungbrukermaskiner og servere.

Dette er billig, så systemet kan selvsagt forbedres :roll: . 1GB ram er ikke mye, ville kanskje gått for 512mb mer. Prosessorene og RAID-kortet bør være tilstrekkelig.

Forøvrig kan det jo nevnes at det benytte gamle disker kan være riski (spes med tanke på systemdisken). Ville kanskje heller benyttet en raid-løsning. Hvis du kjører to IDE-disker på RAID O antar jeg systemet ikke blir dyrere (da kan kjøpe billigere hovedkort siden det ikke trenger RAID...).

Ønsker du å ha en leverandør, og et oppsett regner jeg med Quad.no er en høyst aktuell leverandør. Belag deg imidlertid på 2/3k ekstra for deler + montering.

Forsatt vil du imidlertid være under 15k eks. mva :thumbs:

Endret av snowbaard
Lenke til kommentar

snowbaard:

ser ikke dumt ut dette. Glemte å nevne at at vi har vurdert 2x hotswap PSU, men er usikker på om dette vil være nødvendig. Vil ikke 300W PSU bli litt lite? Bare spør, har bestandig lurt på hvor mye strøm komponentene bruker.

Trenger også en SCSI disk... Vi kjører win2k server på en IDE disk i dag, men vil kjøpe en SCSI disk og bruke den som systemdisk istedet. Tenkte på å bestille dette slik at vi har det før jul, pga lite aktivitet i jula, så kan vi reinstallere hele servern da.

Om utstyret hentes fra flere forskjellige webshop så gjør ikke det noe.

Lenke til kommentar

Hmm, strømforsyningen er redudant (vi snakker 2x300w).., tror den skal takle d (og den er hotswap). Evt. kan du se på quad, men de har ingen hotswap/redudant som er kraftigere...

Når det gjelder hotswap/redudant er det fint om noen kan forklare meg hva som er den reele fordelen. Sett at 300w er for lite. Du har 2x300w. Den ene ryker.., da blir det jo full stans allikevel... Eller..?

Kanskje det er like greit med en PSU. F.eks. Fortron/Source, GES - "Dual Athlon" (Microplex.no) koster bare 1395,-

Glemte forresten en UPS, det bør du nok ha for høy oppetid (en billig en bidrar til jevn spenning og hindrer død ved korte lysglimt - og kanskje en sikker nedstenging).

Ang. SCSI, etter min mening kan enkelte IDE-disker måle seg;

http://www.dinside.no/php/art.php?id=88108&f=katnav

Hvor er mesteparten av data-accessen; lagres ikke web/filer på IDE-diskene? Vil generelt anbf. RAID 0, også for SCSI.

Endret av snowbaard
Lenke til kommentar
Når det gjelder hotswap/redudant er det fint om noen kan forklare meg hva som er den reele fordelen. Sett at 300w er for lite. Du har 2x300w. Den ene ryker.., da blir det jo full stans allikevel... Eller..?

Ja, ikke vet jeg :) Men tanken var at hvis den ene ryker, så skal i det minste driftskritiske systemer/disker fortsatt kunne kjøre normalt. Det er jo nesten en forutsetning, ellers gjør man vel lite med den?

Glemte forresten en UPS, det bør du nok ha for høy oppetid (en billig en bidrar til jevn spenning og hindrer død ved korte lysglimt - og kanskje en sikker nedstenging).

Skummelt! Jeg hadde ikke tenkt på UPS, akkurat nå slår blod-pumpa temmelig kjapt ja... Må få tak i en asap!

Hvor er mesteparten av data-accessen; lagres ikke web/filer på IDE-diskene? Vil generelt anbf. RAID 0, også for SCSI.

Du sier noe der ja... Jeg henger nok litt igjen i tidlig 90-tallet når SCSI disker var i en helt annen klasse enn IDE disker.

BTW: Hvis en systemdisk ryker, finnes det da systemer innenfor en rimelig penge, som automatisk kobler over til en sekundær disk, som er speilet etter systemdisken. (evt som kan kjøre opp systemet vha reboot, uten noe behov for å skru eller flytte kabler?) Tenker litt på at hele servern ikke er bedre enn svakeste komponenten/løsningen.

Lenke til kommentar
BTW: Hvis en systemdisk ryker, finnes det da systemer innenfor en rimelig penge, som automatisk kobler over til en sekundær disk, som er speilet etter systemdisken. (evt som kan kjøre opp systemet vha reboot, uten noe behov for å skru eller flytte kabler?)

Hmm, hvis jeg ikke tolker deg feil tenker du på RAID 0. RAID 0 krever 2 disker, og gir full speiling av systemdisken og sikrer således alle data (se guid; http://www.hardware.no/guider/raid/). RAID 0 er det man kan kalle "Hotswap". Dvs når en disk ryker går alt som normalt på disk nr. 2, intill ny disk nr. 1 settes inn (da speiles ny info automatisk over).

For å unngå ledningskluss mm er det vanlig å benytte HD-skuffer for å kunne skifte disk ASAP (f.eks. denne http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...9&GrpID=6&s=pl).

Dessverre har vi da et nytt svakt punkt :no: ..., RAID-kontrolleren ..., men disse skal normalt ikke ryke!!

Lenke til kommentar
BTW: Hvis en systemdisk ryker, finnes det da systemer innenfor en rimelig penge, som automatisk kobler over til en sekundær disk, som er speilet etter systemdisken. (evt som kan kjøre opp systemet vha reboot, uten noe behov for å skru eller flytte kabler?) Tenker litt på at hele servern ikke er bedre enn svakeste komponenten/løsningen.

Kjør Systemdiskene speilet. Da vil det ikke gjøre noe om den ene ryker. Du vil få beskjed av raid programmet om at noe galt er fatt og du kan hot-swape den ødlagte med en ny, eller ta ned systemet. Som sys disk trenger du ikke allverden av størrelse heller (holder prisen nede).

Lenke til kommentar

Veeeel....! Dette punktet med at en billig UPS gir deg jevn spenning og utjevner transienter (små ujevnheter i strømnettet som ofte gir små lysglimt), er jeg ikke helt enig i.

Det er desverre slik at forsikringsselskapene har satt sammen noen vilkår for nettopp dette med UPS`er. For å hjelpe deg så godt jeg kan, så har jeg limt inn et utdrag fra IF og GjensidigeNor (som jeg forøvrig brukte i forbindelse med en DM jeg lagde i forrige jobb) :

IF:

A.2.3 Forsikringsvilkår for industri og næringsliv

Sikring av elektronisk utstyr.

Utstyret skal på 230V-400V-, signal- og telesiden være beskyttet mot overspenning, nettstøy samt mot variasjon/brudd i nettspenningen.

Utførelse: På 230V-400V-siden skal det være installert - grovvern i sikringstavle for utstyret - finvern i form av avbruddsfri strømforsyning (UPS). Batterikapasiteten må være tilstrekkelig, slik at hovedmaskiner, servere og PC'er kan tas ned kontrollert. På signal- og telesiden skal det være installert - vern på telelinjer - vern mellom utstyrets hovedkomponenter.

Jording skal utføres etter leverandørens anvisning og i samsvar med Produkt- og Elektrisitetstilsynet på 230V-400V-, signal- og telesiden.

GjensidigeNor:

1. Sikrede plikter å gjennomføre et vedlikehold som er i samsvar med leverandør/produsents brukerveiledning og den som betjener maskinen/utstyret må være kvalifisert til dette.

2. Hver hovedmaskin/server, styringsenhet og telefonsentral skal, både på strømnett- og signalsiden, være beskyttet med sekundærvern (finvern/pluggvern) mot induserte overspenninger og transienter som for eksempel er forårsaket av lynnedslag. Sekundærvernet må være godkjent av GjensidigeNOR Forsikring.

En oversikt over hvilke overspenningsvern som er godkjent finnes på

http://www.gjensidigenor.no/bedrift, velg "Veiledning" og deretter "Forebygge" under "Sikkerhet og lovpålegg".

Hovedmaskiner/servere, styringsenheter og telefonsentraler skal være tilkoplet avbruddsfri strømforsyning (online UPS) slik at utstyret kan tas ned/slås av kontrollert.

3. Bygning/rom må være avlåst i henhold til Forsikringsselskapenes Godkjennelsesnevnds regelverk. Beskyttelsesklassen er angitt på forsikringsbeviset.

4. Sikrede plikter å plassere EDB-anlegg på en slik måte at det ikke utsettes for skade ved utilstrekkelig eller feilkonstruert klimaanlegg, unormale driftstemperaturer, feilplasseringer eller uhensiktsmessig lagring av maskiner og programutstyr, innvirkning av gasser, støv eller rystelser.

Som du skjønner er det ikke bare-bare å tilfredstille disse paragraf-kåte, annenrangs hestetyvene ! :no:

Lenke til kommentar

Glemte å si at du bør ha MINIMUM (kjapt overslag før kroppen finner veien i "buan") en 1kVA (1000 VA) online UPS, og den ligger på ca. 7000,- eks.mva. og med kun 6 min. batteritid ved full belastning (m.a.o. ca. 12 min. effektivt). :)

Skummelt! Jeg hadde ikke tenkt på UPS, akkurat nå slår blod-pumpa temmelig kjapt ja... Må få tak i en asap!

Det finner du f.eks. via disse linkene :

Micropower-norsk UPS distributør

Phoenix-Med over 20.000 elektro komponenter og utstyrsenheter

Makker-norsk UPS importør (og min tidl. arb.giver.)

Powerware-UPS(Fiskars/Invensys)

Endret av fredster
Lenke til kommentar
Veeeel....! Dette punktet med at en billig UPS gir deg jevn spenning og utjevner transienter (små ujevnheter i strømnettet som ofte gir små lysglimt), er jeg ikke helt enig i.

Som du skjønner er det ikke bare-bare å tilfredstille disse paragraf-kåte, annenrangs hestetyvene ! :no:

Enig i at det er å forenkle saken noe. Også helt enig i dette med paragraf-kåte, annenrangs hestetyver :thumbup:

På den annen siden koster billigste online UPS 5 360,- inkl hos Komplett... Gitt beløpsrammen synes jeg kanskje ikke det er optimal bruk av pengene... Under mottoet litt sikring er bedre enn ingen sikring tenkte jeg at en billig (offline) UPS ville være OK.

PS: Har selv ikke kjørt billige ("svake") UPSer på så store system som vi snakker om her (8 - 10 disker, 2 CPU), men vil forsatt tro at de hjelper på korvarige svigninger i strømtilførselen..? eller..? Og som Fredster påpeker, noe kontrollert nedstegning ved lengre strømbrudd vil kanskje være å håpe på formye :roll:

PSS: Takk fredster. Har faktisk aldri lest forsikringsvilkårene, nyttig lesning... :)

Endret av snowbaard
Lenke til kommentar

Enig i at det er å forenkle saken noe. Også helt enig i dette med paragraf-kåte, annenrangs hestetyver :thumbup:

På den annen siden koster billigste online UPS 5 360,- inkl hos Komplett... Gitt beløpsrammen synes jeg kanskje ikke det er optimal bruk av pengene... Under mottoet litt sikring er bedre enn ingen sikring tenkte jeg at en billig (offline) UPS ville være OK.

PS: Har selv ikke kjørt billige ("svake") UPSer på så store system som vi snakker om her (8 - 10 disker, 2 CPU), men vil forsatt tro at de hjelper på korvarige svigninger i strømtilførselen..? eller..? Og som Fredster påpeker, noe kontrollert nedstegning ved lengre strømbrudd vil kanskje være å håpe på formye :roll:

PSS: Takk fredster. Har faktisk aldri lest forsikringsvilkårene, nyttig lesning... :)

Mener ikke å være uhøflig, men jeg orker ikke holde øynene åpne stort lenger nå, så jeg vil bare rette opp to punkter hvor du misforsto hva jeg mente:

1. En offline UPS vil desverre ikke ta av for NOE SOM HELST annet en ett rent strømbrudd :thumbdown: . Det er det KUN en online som gjør. At det går bra i mange tilfeller er det ikke tvil om, men for å være sikker så kjøp MINST en Line-Interactive.

2. 12 min. battertid er faktisk i de aller fleste tilfeller mer enn nok for å kjøre en kontrollert nedkjøring av systemet. Software følger også som regel med.

NÅ er det natti for unge Hønn :sleep: ! Kommer tilbake sterkere i morgen (håper jeg )....

Lenke til kommentar

Eg har ein xp2000 med 768mb sdram som kjører 5 ut2003 servere og 1 cs server, med web, ftp, ventrilo, media server, remote desktop og mykje anna dall og den er sjelden over 50% cpu bruk.

For 2 cpuer så er 450 watt psu anbefalt, kabinnet velger du etter støynivå.

Ta og scsi harddisk(er)

1 gb ram er bra nok til å begynne me så auker du om du har behov for det.

ECC minne er ikkje nødvendig utenom serveren kjører konstant 100% fullt.

Ein god server kan du få for 2500kr, min kosta mindre og held i massevis enda.

Lenke til kommentar
Hmm, hvis jeg ikke tolker deg feil tenker du på RAID 0. RAID 0 krever 2 disker, og gir full speiling av systemdisken og sikrer således alle data (se guid; http://www.hardware.no/guider/raid/). RAID 0 er det man kan kalle "Hotswap". Dvs når en disk ryker går alt som normalt på disk nr. 2, intill ny disk nr. 1 settes inn (da speiles ny info automatisk over).

For å unngå ledningskluss mm er det vanlig å benytte HD-skuffer for å kunne skifte disk ASAP (f.eks. denne http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...9&GrpID=6&s=pl).

Dessverre har vi da et nytt svakt punkt :no: ..., RAID-kontrolleren ..., men disse skal normalt ikke ryke!!

RAID 0 er IKKE speiling, det er striping og det vil du garantert ikke ha på en server som er kritisk med hensyn til oppetid. Det du snakker om er RAID 1 (speiling), men dette er meget "dyrt" med hensyn på disker siden du lagrer alt 2 ganger. RAID 5 er vel det som er mest aktuelt i en slik server. Hvis en disk går føyken, kan denne disken bygges opp igjen ved hjelp av paritetsbit som ligger fordelt på de andre diskene. RAID 53 er igjen speiling av disse, og kan kjøre videre hvis noen disker går. Sjekk denne urlen for mer info om RAID.

Lenke til kommentar

RAID 0 er striping, 1 er speiling! For ytelse og sikkerhet vil jeg enten anbefale 2 SCSI disker, eller WD Raptor, i RAID 1. Da får du god ytelse, god aksesstid og god sikkerhet. Evt. kan du kjøre 4 IDE disker i RAID 0+1, men den første løsningen er den jeg anbefaler.

For high-end systemdisker er vanlig 7200RPM IDE disker ikke å anbefale... slike disker egner seg best, etter min mening, til mass storage pga. bra kapasitet/pris forhold, og ikke som systemdisker pga. lavere ytelse og aksesstid...

Endret av Calm
Lenke til kommentar
Glemte å si at du bør ha MINIMUM (kjapt overslag før kroppen finner veien i "buan") en 1kVA (1000 VA) online UPS, og den ligger på ca. 7000,- eks.mva. og med kun 6 min. batteritid ved full belastning (m.a.o. ca. 12 min. effektivt). :)

Det finner du f.eks. via disse linkene :

Micropower-norsk UPS distributør

Phoenix-Med over 20.000 elektro komponenter og utstyrsenheter

Makker-norsk UPS importør (og min tidl. arb.giver.)

Powerware-UPS(Fiskars/Invensys)

Takker for linkene!

Jeg syns jo at vi som berdift kommer litt useriøst ut her da. Bare mine egne tanker, ingen som så langt har sagt noe da :)

Kan jo fortelle litt om situasjonen. Tidligere (frem til for to uker siden) var det kun interne systemer som kun vi i bedriften brukte. Disse var ikke direkte driftskritiske, tenker da på at vi kunne ta ned hele nettverket om vi ville uten at det gav et større problem enn at man fikk noen lengere kaffepause.

Så (for ca to uker siden) gav vi kundene i enkelte prosjekter mulighet til å koble seg til oss via VPN for å kunne arbeide på sin del av prosjektet hos oss. Det er i den forbindelse at vi ønsker å kvalitetssikre tjenesten. Derfor en del nytt utstyr.

Backup tas to gang for dagen og gjøres av en snasen liten linux burk, så den delen er i orden.

Når det gjelder UPS så trenger jeg en som takler 6-7-8minutt for å lagre alt arbeidet og avslutte skikkelig. Det at vi da ikke er tilgjengelig for kunden faller inn under forhold som er utenfor vår kontroll, og det regner jeg med at de fleste kundene skjønner. Men det de ikke godtar er at vi mista siste kopien av arbeidet hans.

Ser nå ut som vi muligens blir å kjøre speiling via RAID på systemdisken og utviklingsdisken (den som alt arbeid som ikke er ferdigstilt ligger på). IDE disker er jo billige så det er jo ikke noe problem.

I såfall trenger jeg en 80GB og en 200GB istedet for en SCSI disk. Skal sette opp regnestykket på alt sålangt i morgen.

I frykt for å starte en takras av "Intel er bedre enn AMD"-innlegg, pris/ytelse => på MP / Xeon?

Endret av leirpytt
Lenke til kommentar

For ca. 2000 kr kan du få 2 x 36,7GB WestenDigital Raptor 10k RPM disker til bruk i RAID 1, altså speiling av data på 2 disker.

36,7GB burde være mere enn nok for en systemdisk! Fordi diskene spinner så raskt som de gjør får man god overføringshastighet, og med den lavere lagringstettheten får man god aksesstid!

Evt. kan du kjøpe 2 x Seagate Cheetah 36,6GB 10k RPM SCSI disker, men da vil prisen bli ca. 2800...

edit: Striping alene er ikke å anbefale for noe seriøst system. Altså forsvinner all data hvis én disk ryker!

Endret av Calm
Lenke til kommentar
For ca. 2000 kr kan du få 2 x 36,7GB WestenDigital Raptor 10k RPM disker til bruk i RAID 1, altså speiling av data på 2 disker.

36,7GB burde være mere enn nok for en systemdisk! Fordi diskene spinner så raskt som de gjør får man god overføringshastighet, og med den laverer lagringstettheten får man god aksesstid!

Evt. kan du kjøpe 2 x Seagate Cheetah 36,6GB 10k RPM SCSI disker, men da vil prisen bli ca. 2800...

Uten at jeg skal si nei takk til ytelse, så er det primært sikkerheten vi er ute etter å bevare. Det at løsningen er rask vil jo bare være en stor pluss.

Når det gjelder valg av løsning så kommer det litt an på om ytelses økningen er værd prisøkningen. Har sett litt på de raptor diskene og de ser ikke dum ut de.

Alt bunner ut i at jeg kan ikke overskride budsjettet for i år. Jeg har 15k igjen av det, og vil ha absolutt best mulig sikkerhet og ytelse for penga.

Nå kan jeg gamble på at det blir avsatt noen kroner i 2004 budsjettet til oppgradering av serverdelen pc-parken, men det kan være litt sjanse spill.

Lenke til kommentar

I og med at du skal kjøre ganske krevende oppgaver på serveren, ville jeg absolutt gått for SCSI disker. Kjøp heller noen små og billige og utvid etterhvert. SCSI skalerer langt bedre enn IDE/SATA når du hiver flere disker inni. Hotswap på disker kan du kanskje klare deg uten, så lenge de er i RAID. Bare til å stenge ned og hive inn ny disk og starte opp. Bør ikke ta mer en 5 min hvis du har en disk liggende klar.

Mener du heller bør gå for HW RAID 5, siden det gir en mer gunstig utnyttelse av ytelse/plass. Bare husk på å kjøpe batteribackup på selve RAID kontrolleren og! Veldig kjipt når RAID kontrolleren mister info pga tap av strøm, da forsvinner hele RAID'et (har faktisk opplevd det).

Men som første pri, er absolutt UPS å foretrekke. Du kan jo gamble på at hvis du kjøper noen billige IDE disker, at de holder en stund inntil du har råd å kjøpe skikkelige disker.

Når det gjelder budsjettet ditt for 2004, er jo det alltid en utfordring for it-drifts personell. Da må du overbevise budsjettansvarlige at dersom dere skal åpne opp for eksterne kunder inn på dine servere, krever det mer av maskinen og du må ha kraftigere saker. Nå synes jeg at du kanskje kjører litt i overkant av hva jeg ville hatt på en server (SQL, Visma, Terminal Services, webserver og litt annet). Det kan bli litt i overkant av hva maskinen tåler, litt avhengig av hvor stor load den har. Hvilke programmer skal du gjøre tilgjengelig i Terminal Services da? Enkelte programmer sluker minne når de kjøres i Terminal Services.

Er SQL basen knyttet til Visma eller til noe annet? Og hvor stor er selve basen?

Uansett, 99.9% oppetid ville jeg sagt at det koster mer en 15 000,-. Så enten må du redusere oppetiden eller bruke mer penger.

Lenke til kommentar
I og med at du skal kjøre ganske krevende oppgaver på serveren, ville jeg absolutt gått for SCSI disker. Kjøp heller noen små og billige og utvid etterhvert. SCSI skalerer langt bedre enn IDE/SATA når du hiver flere disker inni. Hotswap på disker kan du kanskje klare deg uten, så lenge de er i RAID. Bare til å stenge ned og hive inn ny disk og starte opp. Bør ikke ta mer en 5 min hvis du har en disk liggende klar.

Mener du heller bør gå for HW RAID 5, siden det gir en mer gunstig utnyttelse av ytelse/plass. Bare husk på å kjøpe batteribackup på selve RAID kontrolleren og! Veldig kjipt når RAID kontrolleren mister info pga tap av strøm, da forsvinner hele RAID'et (har faktisk opplevd det).

Men som første pri, er absolutt UPS å foretrekke. Du kan jo gamble på at hvis du kjøper noen billige IDE disker, at de holder en stund inntil du har råd å kjøpe skikkelige disker.

Har selv ikke opplevd vesentlig ytelsesforskjell på HW IDE RAID og HW SCSI RAID...(bare man ikke går for billige SW baserte IDE-raid løsninger). Forøvrig vil jeg ikke kalle det å gamble på billige IDE-disker.., nye IDE-disker er vel så stabile som SCSI og ytelsesforskjellen er ikke så stor (at den er verdt pengene).

Ang RAID 5 så ville jeg gått for RAID 1 eller RAID10. Som du selv påpeker er jo en RAID 5 løsningen svært utsatt ved evt. feil, ettersom dataene på disken må anses som nesten tapt ved feil på RAID-kontrolleren. RAID 10 skal derimot være overkommelig å rekonstruere ved en evt. feil i RAID-kontrolleren... :roll:

Og så til slutt.., synes kanskje vi starter å ta litt av her ang. behov for ytelse. Vi snakker 6 brukere, ikke 40...

Endret av snowbaard
Lenke til kommentar

glem scsi, det er unødvendig i ett så lite nettverk, bruk heller pengene på ett raid system, gjerne med hotswop, og IKKE bruk raid 0, det er sagt før at du ikke skal bruke det, vil bare si det igjen.

sats heller på raid5 eller gjerne raid 1+0

trenger du egentlig dual cpu, det bør holde med en vanelig xeon cpu, da denne er laget for servere, kjører det på en server med 300 brukere, uten problemer

kjøp en god ups, med overspenningsvern.

hvis du skal ha en oppetid på 99,9% av tiden må du ha dual powersupply(husker ikke helt hva det heter), da må du også ha hotswop disker.

husk å ha god gjennomstrøm av luft i kabinettet

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...