Gå til innhold

[Løst] Drivere til pc (Win10)

Anbefalte innlegg

Jeg skal reinstallere maskinen til samboer men jeg var inn på Acer.com og tastet inn serienr og da kom det opp en del drivere men hvordan vet jeg hvilke av driverene jeg skal bruke?

Jeg ser det er 4x Bluetooth, 2xTouchPad, 3x VGA og 3x Wireless.

Finner jeg de rette driverene hvis jeg kjører dxdiag og ser på rapporten der eller er det noen annen måte å finne de rette driverene på (enhetsbehandling f.eks)?

post-242146-0-92427300-1473792963_thumb.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er fordi denne er levert i mange konfigurasjoner.

Du kan se i device manager, men vanligvis er det ikke så enkelt å se når ikke driveren er installert.

På egenskaper for det du skal ha driver til kan du finne Hardware-ID og søke opp denne i google, så vil du antagelig få et pekepinn om riktig driver.

Hvis ikke så kan du ta en sjans og installere den driveren du tror det er. Hvis den ikke er den rette vil den enten nekte å installere, eller du kan bare avinstallere den igjen når du ser at ingen av enhetene oppdaterte seg.

Lenke til kommentar
Hvis ikke så kan du ta en sjans og installere den driveren du tror det er. Hvis den ikke er den rette vil den enten nekte å installere, eller du kan bare avinstallere den igjen når du ser at ingen av enhetene oppdaterte seg.

Ville vært skeptisk å anbefale dette, noen tilfeller får du uropstegn på driverne og må reinstallere sammen med feilkode 24

Men ofte driver problemet.

Lenke til kommentar

eller er det noen annen måte å finne de rette driverene på (enhetsbehandling f.eks)?

Enhetsbehandling er vel det samme som Device Manager, og der kan du absolutt finne hint til hvilke drivere du skal bruke. Du kan f.eks. se om du har Wireless LAN hardware fra Broadcom, Atheros eller Intel, og det samme gjelder "skjermkort" - noen varianter av PC'en har sikkert nvidia-grafikk, mens de andre har Intel-grafikk.

Vel, nå sier du ingenting om hvilket OS som er på PC'en fra før, og om dette er slik det kom fra produsenten eller om det er en generisk Windows 10-installasjon som bruker generiske drivere med generiske navn. Da er det vel ikke mye hjelp å få fra Device Manager. 

Kanskje et program som Belarc Advisor kan hjelpe deg med å identifisere hva slags hardware som sitter i PC'en?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Driverdetectiver

brukte jeg før men ofte er laptop produsenten sin feil det ikke finnes drivere eller maskinvare produsentene.

Så min erfaringer er ofte hvis det ikke finnes enkel måte å laste det ned og å få det å fungere.

Bør du styre unna. Da dårlig drivere gjør ting langt verre en ingen driver.

Enkelte anbefaler å bruke windows 7\vista drivere men det kan gi bluescreen eller frysninger.

Produsentene er ofte vanskelige i slike saker, de anbefaler å ha maskinen slik den ble solgt og vil ofte ikke hjelpe deg med drivere.

Men kan gi deg generielle råd, nvidia\amd drivere bør du laste direkte derfra.

Intel drivere fra intel, hvis du finner riktig chipset da drivere på produsenten er ofte utdaterte.

Men enkelte tilfeller kan det være forskjelliger på drivere på laptop skjermkort og desktop.

Endret av LMH1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

eller er det noen annen måte å finne de rette driverene på (enhetsbehandling f.eks)?

Enhetsbehandling er vel det samme som Device Manager, og der kan du absolutt finne hint til hvilke drivere du skal bruke. Du kan f.eks. se om du har Wireless LAN hardware fra Broadcom, Atheros eller Intel, og det samme gjelder "skjermkort" - noen varianter av PC'en har sikkert nvidia-grafikk, mens de andre har Intel-grafikk.

Vel, nå sier du ingenting om hvilket OS som er på PC'en fra før, og om dette er slik det kom fra produsenten eller om det er en generisk Windows 10-installasjon som bruker generiske drivere med generiske navn. Da er det vel ikke mye hjelp å få fra Device Manager. 

Kanskje et program som Belarc Advisor kan hjelpe deg med å identifisere hva slags hardware som sitter i PC'en?

Det var Win8 når maskinen kom fra butikken men jeg oppgraderte til Win10 for en stund siden.

Hva som er en stund er litt usikkert men det blir en helt 100% clean install nå :-)

Driverdetectiver

brukte jeg før men ofte er laptop produsenten sin feil det ikke finnes drivere eller maskinvare produsentene.

Så min erfaringer er ofte hvis det ikke finnes enkel måte å laste det ned og å få det å fungere.

Bør du styre unna. Da dårlig drivere gjør ting langt verre en ingen driver.

Enkelte anbefaler å bruke windows 7\vista drivere men det kan gi bluescreen eller frysninger.

Produsentene er ofte vanskelige i slike saker, de anbefaler å ha maskinen slik den ble solgt og vil ofte ikke hjelpe deg med drivere.

Men kan gi deg generielle råd, nvidia\amd drivere bør du laste direkte derfra.

Intel drivere fra intel, hvis du finner riktig chipset da drivere på produsenten er ofte utdaterte.

Men enkelte tilfeller kan det være forskjelliger på drivere på laptop skjermkort og desktop.

Har drivergenius 16 nå og vært ganske happy med den. Kan jo faktisk ta backup av drivere der når jeg tenker meg om og installere de på nytt etter reinstallasjon.

Lenke til kommentar

Det var Win8 når maskinen kom fra butikken men jeg oppgraderte til Win10 for en stund siden.

Hva som er en stund er litt usikkert men det blir en helt 100% clean install nå :-)

Hva med å la Windows-installasjonsprogrammet finne de rette driverne for deg?

Det eneste du kanskje trenger er en driver for nettverkskortet, for uten den er det vanskelig å få lastet ned noe som helst... Last ned alle tilgjengelige nettverksdrivere og legg dem på en minnepinne. Last ned Belarc Advisor og legg den på samme minnepinne, og kjør den dersom Windows 10 ikke har installert noen nettverkskortdriver. Hvis du ikke finner noe info om hva slags nettverkskort det er i PC'en, så ville ikke jeg vært redd for å bare prøve å installere en av dem. Hvis det er feil driver, så får man som regel beskjed om at det ikke finnes noen hardware som matcher. OK, prøv en annen driver. Eller den tredje og siste.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er det ikke så ofte jeg gjør det fortia, men når jeg gjør det, så laster jeg vanligvis ned driverne fra Nett, så pakker jeg ut zip filene eller exe filene (Hvis den er ekstraktbar), så installerer jeg driverne igjennom Device Manager (Enhetsbehandling). Det fungerer vanligvis bra og man slipper og eventuelt unødvendig programvare som gjerne følger med driverne.

Lenke til kommentar

Problemet er gjenopprettingspunkt muligens ikke har noe effekt hvis man får frysninger\bluescreen etter det.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1672801

Dette er uheldig, eneste jeg har erfart funger i så fall er bytte maskinvare å installere ny drivere eller reinstallasjon.

Nå er det ikke slik jeg fraråder trådstarter å forsøke men du bør være klar over enkelte har andre erfaringer også.

Driverproblemer i Windows\Linux og OSX er noe herk.

Vanskelig å fikse i etter tid.

Ofte må man ta ny installasjon da oppgradering eller tilbakestilling av pcen ofte funger dårlig.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Ja har testet begge, på pc men er langt i fra ekspert på skripting, de som kan lage INF files

https://msdn.microsoft.com/en-us/windows/hardware/drivers/install/overview-of-inf-files

https://msdn.microsoft.com/en-us/windows/hardware/drivers/install/looking-at-an-inf-file

Noe som ligner:

[Version]
Signature="$Windows NT$"
Class=Mouse
ClassGUID={4D36E96F-E325-11CE-BFC1-08002BE10318}
Provider=%Provider% ; defined later in Strings section
DriverVer=09/28/1999,5.00.2136.1

[DestinationDirs]
DefaultDestDir=12 ; DIRID_DRIVERS

; ... [ControlFlags] section omitted here

[Manufacturer]
%StdMfg% =StdMfg ; (Standard types)
%MSMfg% =MSMfg ; Microsoft
; ... %otherMfg% entries omitted here

God mulig den må endres med programmet til riktig windows.

Men er langt fra ekspert på det.

OSX: http://osxdaily.com/2015/06/24/load-unload-kernel-extensions-mac-os-x/

Linux er jeg mere uerfaren på men uansett ikke relevant her.

Lenke til kommentar

Men dette er da virkelig ikke vanskelig. F.eks nettverkskort. På den listen din, last ned den nyeste av de typene som er tilgjengelig, installer en og en, og vips virker kortet.

Samme gjør du med den andre hardwaren. Ikke er det noe poeng å laste ned de eldre driverene, ta bare siste versjon av hver produsent.

20-30 minutter så er pcen fix ferdig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...