Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Dyrehold i leilighet hvor det er forbud mot dyr?

Gjest medlem-1432

Anbefalte innlegg

Jeg leier selv ut leilighet hvor jeg ikke ønsker dyr. (Grunn er helt irrelevant) 

Hadde min leieboer komt og sagt han nå har skaffet seg en hund mens han bor her og skal fortsette å bo her, hadde jeg fint sagt han først burde skaffet seg en ny plass å bo.

Jeg leier ut leilighet i MITT hus, som JEG har kjøpt. Hvilke husregler som gjelder i mitt hus er opp til MEG. Vi har en kontrakt som sier husdyr ikke er tillatt, bryter leietaker kontrakten bryter jeg leieforholdet. Og kommer det en "bezzerwizzer" med at de må ha en hund får de er så deprimerte og en liste med lovparagrafer, skal jeg klare finne paragrafer selv som gjør leieforholdet like kjipt for han som leier. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis leiligheten du leier ut er i ditt eget hus er det saklig nok i massevis. La meg igjen påpeke at det er snakk om hunder som ikke plager noen.

Vet ikke hvordan dine besøkende oppfører seg, men jeg har aldri opplevd at noen har tatt av seg sko/strømper og boret neglene ned i parketten.
Sammenligningen din er helt tåpelig!

Poenget er at "reell frykt for slitasje" ikke er saklig grunn til noe som helst, og i så måte gjør sammenligningen absolutt nytten.

Endret av Isbilen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man kan være heldig å få inn en hund som er veloppdratt, men også å få en som står og bjeffer høylytt morgen og kveld.

Dette vet man ikke, og mange har ikke spesielt lyst til å ta sjansen.

Man har ansvar for oppdragelsen til hunden på lik linje med barn. Skal man forby å få barn siden de kan ripe opp ting og skrike og hyle hele natta? Det er ikke vanskelig å oppdra en hund skikkelig og hvis man ikke klarer det så er man ikke en person som bør ha hund.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Og stakkars, stakkars de som eier flere boliger, altså. Alt man må finne seg i når man sitter på en bunnsolid investering som gir avkastning fra ende til annen og underveis. Regler i leieboers favør? Beggars can't be choosers, det har nå alltid jeg sagt. Skal taperjævlene liksom få leve omtrent som om de eide boligen selv? Nei, helledussen.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hvilke husregler som gjelder i mitt hus er opp til MEG. 

Det er nok ikke det når du leier ut.

Selvfølgelig kan både leieboer og utleier gjøre ting surt for den andre, men hvis begge vil 'krige' så tror jeg nok utleier sliter, da lovverket beskytter leietager ganske så bra. Da får du la være å leie ut hvis du ikke kan forholde deg til lovverket, som vel åpner for hundehold blant annet

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg leier selv ut leilighet hvor jeg ikke ønsker dyr. (Grunn er helt irrelevant) 

Hadde min leieboer komt og sagt han nå har skaffet seg en hund mens han bor her og skal fortsette å bo her, hadde jeg fint sagt han først burde skaffet seg en ny plass å bo.

Jeg leier ut leilighet i MITT hus, som JEG har kjøpt. Hvilke husregler som gjelder i mitt hus er opp til MEG. Vi har en kontrakt som sier husdyr ikke er tillatt, bryter leietaker kontrakten bryter jeg leieforholdet. Og kommer det en "bezzerwizzer" med at de må ha en hund får de er så deprimerte og en liste med lovparagrafer, skal jeg klare finne paragrafer selv som gjør leieforholdet like kjipt for han som leier. 

Tullball. Når du leier ut det ikke lengre du som bestemmer over huset ditt. Om du er så jævla opptatt av å være herre i eget hus får du la være å leie ut. 

• Liker 7
Lenke til kommentar

Hvorfor tror du 95% av utleiere skriver "ikke husdyr" i boligannonsen?

Selvflgelig er det reell frykt for ekstra slitasje på leilighet.

Jeg har alltid trodd at grunnen til å nekte dyr i leilighet har vært allergi. En alminnelig utvask garanterer ikke at man blir kvitt alle hår og hudceller fra katt og hund, og kan gi problemer hvis neste beboer er allergiker.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Og stakkars, stakkars de som eier flere boliger, altså. Alt man må finne seg i når man sitter på en bunnsolid investering som gir avkastning fra ende til annen og underveis. Regler i leieboers favør? Beggars can't be choosers, det har nå alltid jeg sagt. Skal taperjævlene liksom få leve omtrent som om de eide boligen selv? Nei, helledussen.

Det er en selvfølge at leieboere skal følge regler og passe på boligen. Selvfølgelig kan man ikke kreve å få hvasomhelst, da finner man noe som er bedre tilpasset sine behov.

Å si at folk som leier er taperjævler er en tapersk holdning. Fy faen for et tragisk utsagn. Det er leieboere som sørger for avkastningen du snakker om.

Lenke til kommentar

Hvis leiligheten du leier ut er i ditt eget hus er det saklig nok i massevis. La meg igjen påpeke at det er snakk om hunder som ikke plager noen.

Vet ikke hvordan dine besøkende oppfører seg, men jeg har aldri opplevd at noen har tatt av seg sko/strømper og boret neglene ned i parketten.

Sammenligningen din er helt tåpelig!

Poenget er at "reell frykt for slitasje" ikke er saklig grunn til noe som helst, og i så måte gjør sammenligningen absolutt nytten.

Ok, jeg kan ta feil.

Men et tenkt eksempel..

Hvis jeg som utleier har tidligere hatt en leietager med hund. Når leieavtalen var over var parkettgulvet så oppskrapet at det måtte byttes ut og stort økonomisk tap.

Kan denne negative erfaringen vektlegges som saklig argument for å nekte fremtidige leietagere å ta inn hund i bolig?

• Liker 1
Lenke til kommentar

I veldig sterkt begrenset grad.

Både fordi det økonomiske tapet i stor grad kan veltes over på leietaker i medhold av husleieloven kapittel 10 (dette forutsetter dog at leietaker faktisk er søkegod), og fordi loven legger opp til at det er "dyreholdet" (i betydningen dette konkrete aktuelle dyreholdet) som ikke skal være til ulempe. Man kan trekke inn generell erfaring med dyr av den aktuelle typen, men så spesifikk grunn som "forrige bikkje som bodde her" faller nok utenfor.

I grensetilfellene (dyr med høyere enn vanlig skaderisiko) vil utleier kunne stille saklige vilkår, som for eksempel at leietaker skaffer forsikring som dekker skade påført tredjeperson av leietakers husdyr. Dette vil kunne sikre utleier mot dårlig økonomi hos leietaker.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Hva med en grand danois med alltid velstelte klør og rolig oppførsel innendørs vs liten chihuahua som løper rundt og herjer tulling med lange klør? Nei dette med størrelse gjenspeiler ikke slitasje.

Lenke til kommentar

Du har ikke skrevet noe om du bor i huseiers bolig eller ikke.

Jeg oppfatter det slik at det er hund du vil ha.

Hvis det er utleiers bolig, så lurer jeg på hvorfor du mener man har moralsk rett til å plage han med bjeffing og hundelukt. Du har loven på din side, men loven er lagd med tanke på profesjonelle utleiere, ikke folk som leier ut en del av sin egen bolig. Det finnes masse dyr som ikke er til ulempe for huseier, som marsvin, fisk, innekatt, edderkopper, hamster og rotte.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...