Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Dyrehold i leilighet hvor det er forbud mot dyr?

Gjest medlem-1432

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-1432

Oppdaterering: huseier var ikke veldig positiv til dette. (Som forventet) Pga økt slitasje på leilighet og at deres kjæledyr kom til og bli forstyrret. Rimelige tynne grunnlag fra hans side. Men han skulle hvertfall tenke på det da. Så jeg har ikke referert til husleieloven enda, eller diskutert i mot han (Den tar jeg når det kommer et konsekvenst nei fra hans side)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I praksis er det vel sånn at en huseier fint kan nekte å inngå kontrakt med noen som har dyr, men hvis du underveis i leieforholdet finner ut at du har lyst til å skaffe deg en firbent kompis, kan han ikke uten videre nekte deg det bare fordi det står i kontrakten at husdyr ikke er tillatt. Man trenger ikke bevise at det er sunt og positivt med kjæledyr, det er ukontroversielt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Ja, litt usikker på om jeg faktisk skal ordne med attest fra legen angående det. Fastlegen er også 20 mil unna så det er litt upraktisk. Har også funnet en hund som jeg tror passer perfekt.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Om huser vi ender opp med å kjøpe har utleiedel håper jeg å unngå å treffe på slike som dette.

Eier: "Det er ikke tillatt med dyr"

Leier: "OK"

...

Leier: "Jeg vil ha dyr likevel, og vil lage et juridisk helvete for deg om du ikke går med på det!"

Lurt og snakke om dette med potensielle leitakere før avtale inngås da. En dyrevenn uten dyr, er ikke usannsynlig at ønsker kjæledyr med tiden. I mitt tilfelle ble dette aldri nevnt av utleier. Han bare spurte om jeg hadde dyr, svarte jo da nei, som sant var.
Lenke til kommentar

Inmari kjipt for den som trodde han fikk en leietaker han var fornøyd med da.

Det blir som om han spør: Røyker du?

Du svarer, at nei, du røyker ikke. Men du dropper også å fortelle ham at du har planer om å begynne å røyke igjen ganske snart.

Da har du i praksis ikke løyet for ham, men slett ikke fortalt det han egentlig lurte på: Om du kommer til å røyke i boligen.

Når han spør om du har dyr, så forstår du jo at han mener å forsikre seg om at det ikke vil holdes dyr hos ham.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Om huser vi ender opp med å kjøpe har utleiedel håper jeg å unngå å treffe på slike som dette.

Eier: "Det er ikke tillatt med dyr"

Leier: "OK"

...

Leier: "Jeg vil ha dyr likevel, og vil lage et juridisk helvete for deg om du ikke går med på det!"

Det mest urimelige er utleiere som ikke setter seg inn i regelverket.

• Liker 2
Lenke til kommentar

I praksis er det vel sånn at en huseier fint kan nekte å inngå kontrakt med noen som har dyr, men hvis du underveis i leieforholdet finner ut at du har lyst til å skaffe deg en firbent kompis, kan han ikke uten videre nekte deg det bare fordi det står i kontrakten at husdyr ikke er tillatt. Man trenger ikke bevise at det er sunt og positivt med kjæledyr, det er ukontroversielt.

Forstår jeg det rett at hvis en utleier skriver "ikke husdyr" i boligannonse og kontrakt så har det i praksis null verdi??

Sukk...ikke lett å være utleier i kongeriket!

• Liker 3
Lenke til kommentar

Røyking og dyrehold er på ingen måte sammenlignbare saker.

Dyrehold er eksplisitt regulert i husleieloven.

Selv ville jeg i en situasjon der jeg skulle leie ikke nevnt at jeg har dyr med mindre jeg hadde fått spørsmål om det.

Absolutt sammenlignbart fra utleiers side. Begge er ting man ikke ønsker i boligen man leier ut.

Så du vil med viten og vilje gå inn i et leieforhold der du vet det kommer til å bli konflikt?

Hadde jeg hatt hund og skulle leid et sted ville jeg sørget for at det var okay.

Det må være inmari kjipt å ha en hverdag der man er uvenn med og forsøker å bli hivi ut av den man bor hos, mens man sitter og klorer seg til lovverk for å bli værende.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Selv ville jeg i en situasjon der jeg skulle leie ikke nevnt at jeg har dyr med mindre jeg hadde fått spørsmål om det.

Absolutt sammenlignbart fra utleiers side. Begge er ting man ikke ønsker i boligen man leier ut.

Så du vil med viten og vilje gå inn i et leieforhold der du vet det kommer til å bli konflikt?

Hadde jeg hatt hund og skulle leid et sted ville jeg sørget for at det var okay.

Det må være inmari kjipt å ha en hverdag der man er uvenn med og forsøker å bli hivi ut av den man bor hos, mens man sitter og klorer seg til lovverk for å bli værende.

Det er ingen grunn til at det skal bli konflikt av dyrehold bare fordi man ikke har sagt at man har dyr.

Da jeg flyttet inn der jeg bor nå var det forbud mot dyr i borettslaget, jeg kjente jeg ikke gadd å bry meg nevneverdig om det.

Lenke til kommentar

Forstår jeg det rett at hvis en utleier skriver "ikke husdyr" i boligannonse og kontrakt så har det i praksis null verdi??

Sukk...ikke lett å være utleier i kongeriket!

Hvis du ikke har en saklig grunn til å nekte, er det jo lekende lett - med mindre du velger å gjøre deg vanskelig.

Nei, det har jo verdi i og med at han kan nekte folk med husdyr å flytte inn. Men det blir for dumt hvis man har funnet seg en leilighet man trives i, etter hvert får lyst på hund, men ikke skal ha mulighet til det uten noen bedre grunn enn at huseier har fått det for seg at han ikke vil ha det. Det finnes mange saklige grunner til å nekte leieboer å skaffe seg hund, men "her bestemmer jeg" er ikke bra nok.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Gammel røyklukt kan være problematisk å få bort. I utgangspunktet gir ikke hundehold slike spor, en leilighet der det har bodd en hund er like fin etter vanlig nedvask, og hvis noe skulle være ødelagt har dere forhåpentligvis depositum.

Hvis du ikke har noen ordentlig grunn til å nekte hund, blir det litt som å si "ingen yuccapalmer" - dumt og herskete.

Da er det jo veldig enkelt, frykt for slitasjeskader på bolig er saklig grunn for å nekte leietagere å ta inn husdyr i bolig.

Noen vil mene at hunder gir økt slitasje, joda, men ikke mye, og i hvert fall ikke mer enn andre ting det er fullt lovlig å ta opp i husstanden uten å måtte spørre om lov. For eksempel partnere og unger. Eller rett og slett å ha besøk. "Frykt for slitasjeskader" er ikke saklig. Bruk av bolig gir slitasje, det må man som huseier leve med.

Endret av Isbilen
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvis du ikke har noen ordentlig grunn til å nekte hund, blir det litt som å si "ingen yuccapalmer" - dumt og herskete.

Herskete. Nettopp. Jeg har brukt penger på å sette i stand leiligheten.

Jeg står igjen med leiligheten når den blir flyttet ut av igjen.

Jeg leier ut, jeg setter premissene.

Er det så ille så er man velkommen til å leie andre steder istedenfor.

Jeg har hatt hund selv, og ripete gulv og dørkarmer, flere episoder med løs mage og medfølgende diare og oppkast smurt utover samt hundelukt etter røyting og hår som sitter i kriker og kroker i årevis etterpå er for meg svært ordentlige grunner til ikke å ville ha det i huset.

Det er en ting å velge å ha en hund selv hjemme i et hus man eier, men leier man hos noen ville jeg tatt hensyn til dem.

Man kan være heldig å få inn en hund som er veloppdratt, men også å få en som står og bjeffer høylytt morgen og kveld.

Dette vet man ikke, og mange har ikke spesielt lyst til å ta sjansen.

Så ja, jeg hersker.

Skal jeg leie ut, så leier jeg ut til folk som ikke røyker og ikke har hund.

Det er ingen menneskerett å få leie hos hvem man vil.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ingen som tvinger deg til å skrive leiekontrakt med folk som røyker og har hund, det jeg snakker om er å skaffe seg hund underveis i et leieforhold. Og hvis leieboeren din får seg en hund som bjeffer hele tiden, er det en saklig grunn til å få den ut. Men hvis hunden ikke plager noen, er ikke en forestilling om "økt slitasje" bra nok. Diare og oppkast lar seg tørke bort, og hvis gulvet skulle bli skadet har du forhåpentligvis sysakene i orden så du kan trekke det fra depositum. Sånn er det å være huseier, du kan ikke ta alle forholdsregler du måtte ønske. Ting blir slitt etter hvert, hund eller ikke. 

Hvorfor tror du 95% av utleiere skriver "ikke husdyr" i boligannonsen?
Selvflgelig er det reell frykt for ekstra slitasje på leilighet.

De kunne like gjerne skrevet "ikke besøk", også grunnet reell frykt for slitasje, men det ville heller ikke vært saklig.

Endret av Isbilen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...