Gå til innhold

Denne slår Tesla Model 3 på rekkevidde


Anbefalte innlegg

Det "morsomme" er at det er altfor mye fokus på rekkevidde, og folk har en tendens til å overvurdere denne betydningen vesentlig. Likevel er det nok nødvendig å få elbilene opp på rundt 300 km som standard rekkevidde, nettopp for å imøtekomme psykologien til bilkjøpere som vektlegger dette sterkt og bruker det som et argument for å ikke kjøpe elbil.

 

Vi som har kjørt Leaf/e-Golf/Soul/Zoe etc. en stund vet at rekkevidde svært sjelden er et problem, men man må nok ha respekt for at enkelte bilkjøpere faktisk trenger mer rekkevidde. Men svært mange trenger det egentlig ikke, men de venter likevel før de tar skiftet. Greit nok. Men i et samlet ressursperspektiv håper jeg rekkeviddejaget stopper ved ca. 300-400 km. Det blir feil å drasse på store, tunge og dyre batteripakker i hele bilparken når man vet at gjennomsnittlig daglig kjørelengde er langt under selv dagens rekkevidde.

 

Den "psykologien" du kritiserer er jo rett og slett i forhold til hva man antar er sin normalkjøring, og hvor langt man mener man bør komme opp for å ikke føle seg direkte hindret. Mange klarer seg fint med kortere rekkevidde, men ikke alle.

 

Selv har jeg en mor som bor et stykke utenfor Oslo, der jeg selv bor, men hele strekka er ikke langs E6/E18. Tvert i mot er det bare halve strekka. Og ja, innenfor halve strekka så finnes hurtigladere nok. Men jeg føler ikke for å kjøre en bil som ikke klarer strekka tur/retur på vinterstid, uten lading. Det er ca. 1 time kjøring i hver retning, og såpass mener jeg den bør klare, om man ikke kan få ladet tilstrekkelig i mellomtiden.

 

Der hun bor er det kommet lademulighet (hurra), men dessverre kun av treg type, så da får jeg ikke ladet nok opp med en Leaf eller tilsvarende, kanskje foruten den siste med utvidet rekkevidde, med mindre jeg blir stående i mange timer. Jeg vil gjerne kunne besøke henne en ettermiddag, der jeg rekker hjem før det er alt for seint. Og jeg orker ikke å måtte stå å lade i en halvtime på vei hjem for å rekke det med god nok margin.

 

Samme med "harrytur" til svenskegrensa. En bil som tar meg hele veien på en lading, og så kan jeg hurtiglade mens jeg shopper, og så kjøre hjem igjen, det er helt greit. Som så mange andre, på semilange turer vil jeg ikke stå å vente på at bilen lader, den bør lades godt nok mens jeg gjør andre ting. Og så vil jeg rekke helt hjem, der jeg kan sette den på saktelading.

 

Skal jeg på lange turer, der det er naturlig å ta seg en strekk på turen, ja da kan jeg godt legge turen innom et sted der jeg får hurtigladet så jeg har "full tank" igjen (minst 80 %) før jeg fortsetter til neste naturlige stoppe og ladested. At det må litt planlegging til for å få det til å gå opp, er helt greit.

 

Bilhold skal være enkelt, og man skal komme seg frem minst mulig påvirket av bilens behov. Men jeg trenger ikke 1000 mil, som enkelte hevder. Det kommer jeg aldri til å klare å kjøre i strekk. Det vet jeg heller ikke om noen bensinbil klarer.

 

Med 70 liters tank og halvliter på mila, kommer jeg meg 140 mil, men har aldri kjørt den strekka uten stans før, og vil heller aldri prøve. Har dog kjørt den strekka med bensinstopp, toalettbesøk og for å handle mat som jeg har spist i bilen for det meste. Men det er noen år siden nå, og det vil jeg nok aldri prøve igjen på.

 

Oslo - Trondheim gjør man uansett minst ett stopp på.Det er ikke fult halve strekka nevnt ovenfor. Om det krever 2 stopp istedet for ett, helt greit. Bare godt å få strekt seg litt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...