Gå til innhold

Denne slår Tesla Model 3 på rekkevidde


Anbefalte innlegg

Missforstå meg rett. Jeg med mine 173 har sjelden problem i førersetet. Tenker mer på plass til hund og barn, og da kommer hverken Soul eller E-golf veldig langt

 

Du må ha en irsk ulvehund eller noe slikt. 480 liters bagasjerom er faktisk relativt grei størrelse, og du får fint inn en normal-størrelse hund der. Like stort som en Audi A4 Sedan faktisk, sist jeg sjekket. Hvor god plass det er inni kupeen vet jeg ikke, men mener å ha lest at flere har blitt overrasket over hvor god plass det er.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Chevrolet overlot flere biler til motorjournalister for en langtur langs vestkysten i California. Ut i fra disse testturene ser det ut til at den oppgitte EPA rekkevidden på sommerføre er konservativ. Alle av journalistene fikk lengre rekkevidde enn som oppgitt ut av bilen. http://insideevs.com/chevrolet-bolt-first-drive-reports/?replytocom=1016677#respond

GM var riktignok påpasselige med å planlegge akkurat den riktige ruten, der hastigheten var lav. Snitthastigheten var i området av 65 km/t.

 

Kjører man i 110-120 km/t bør man være fornøyd om man oppnår en rekkevidde på 30 mil. Men så klart, det er ikke dårlig, det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Denne bilen er egentlig en LG Bolt. Alt unntatt karosseri og hjuloppheng er designet og bygget av LG. Og hjulopphenget er som for alle andre biler fra nok en tredjeparts OEM. Så hvor 'elektrisk' er Chevy/Opel (GM konsernet) blitt med denne bilen? Jeg for min del tenker desimaltall, type små. 

 

 
Man skal også merke seg at siden Bolt/Ampera-e dermed er en Asiatisk bil, så vil den garantert komme med IEC62196 Type 1 kontakt for enfase AC lading pluss CHAdeMO for DC hurtiglading. Neste generasjon e-Golf ryktes endelig få trefaselader ombord, på linje med Tesla og Renault. Noe som krever Type 2 kontakt. Slik jeg ser saken, så må enfaseladere, ihvertfall over 16 Ampere, bli forbudt i Europa. 
 
Hadde også gjerne sette at Fraaankeplug (dobbelhaka for DC hurtiglading nederst på IEC62192 Combo kontakten) forsvant. Den er utelukkende påkrevd for Amerikanske Type 1 plugger - Europeisk Type 2 kan helt fint mode-switche de fire faselederene (L1,L2,L3,N) til to pluss to DC pinner (+/-) med rikelig effekttålighet. Slik Mennekes egentlig ville det med sin VDE- AR-E 2623-2-2 plugg, og som Tesla har gjennomført i praksis på sine Europeiske biler, om enn med en lett forsterket variant av pluggen.
 
 
640px-Typ2.jpg?1473852042360
Endret av 1P4XZQB7
Lenke til kommentar

Denne bilen er egentlig en LG Bolt. Alt unntatt karosseri og hjuloppheng er designet og bygget av LG. Og hjulopphenget er som for alle andre biler fra nok en tredjeparts OEM. Så hvor 'elektrisk' er Chevy/Opel (GM konsernet) blitt med denne bilen? Jeg for min del tenker desimaltall, type små. 

 

· http://www.hybridcars.com/not-a-compliance-car-gm-says-2017-chevy-bolt-production-capacity-exceeds-50000-per-year/

 

Man skal også merke seg at siden Bolt/Ampera-e dermed er en Asiatisk bil, så vil den garantert komme med IEC62196 Type 1 kontakt for enfase AC lading pluss CHAdeMO for DC hurtiglading. Neste generasjon e-Golf ryktes endelig få trefaselader ombord, på linje med Tesla og Renault. Noe som krever Type 2 kontakt. Slik jeg ser saken, så må enfaseladere, ihvertfall over 16 Ampere, bli forbudt i Europa. 

 

Hadde også gjerne sette at Fraaankeplug (dobbelhaka for DC hurtiglading nederst på IEC62192 Combo kontakten) forsvant. Den er utelukkende påkrevd for Amerikanske Type 1 plugger - Europeisk Type 2 kan helt fint mode-switche de fire faselederene (L1,L2,L3,N) til to pluss to DC pinner (+/-) med rikelig effekttålighet. Slik Mennekes egentlig ville det med sin VDE- AR-E 2623-2-2 plugg, og som Tesla har gjennomført i praksis på sine Europeiske biler, om enn med en lett forsterket variant av pluggen.

 

• http://www.wikiwand.com/de/IEC_62196

 

640px-Typ2.jpg?1473852042360

 

Den er utstyrt med CCS Combo hurtiglading.

Lenke til kommentar

At eg ikkje bryr meg om å komentere direkte på artikkel, og + 1cm her og en Ah der må da vel vere min sak.

 

Jeg så bare ikke hva fritidsbåter og 20 fots containere hadde med noe av dette å gjøre ...

Det er jo meget enkelt. Bybefolkningen vil jo øyeblikklig ta til seg og bruke flåtebiler til og fra jobb, og til det meste ellers i byn.

Når fritidsbilen man eig da også er en båt, siden energi bruken tilseier at båten er bil grunnet transportetappene, oppnås eneståendes produktverdi.

At samme modulere plattform kan håndtere en standerisert plattform for havbruk er bare kjekt.

 

 

Hvor tar du det fra?

 

Er det slik å forstå at De etterlyser en prinsippskisse fra 2002. Og likeledes en parameterlink til EU databasen hva angår patenter tatt siste 100 år, + 3600 stk.

Lenke til kommentar

At eg ikkje bryr meg om å komentere direkte på artikkel, og + 1cm her og en Ah der må da vel vere min sak.

 

Jeg så bare ikke hva fritidsbåter og 20 fots containere hadde med noe av dette å gjøre ...

Det er jo meget enkelt. Bybefolkningen vil jo øyeblikklig ta til seg og bruke flåtebiler til og fra jobb, og til det meste ellers i byn.

Når fritidsbilen man eig da også er en båt, siden energi bruken tilseier at båten er bil grunnet transportetappene, oppnås eneståendes produktverdi.

At samme modulere plattform kan håndtere en standerisert plattform for havbruk er bare kjekt.

 

 

Hvor tar du det fra?

 

Hamp eller lsd tror jeg

Lenke til kommentar

At eg ikkje bryr meg om å komentere direkte på artikkel, og + 1cm her og en Ah der må da vel vere min sak.

Jeg så bare ikke hva fritidsbåter og 20 fots containere hadde med noe av dette å gjøre ...

Det er jo meget enkelt. Bybefolkningen vil jo øyeblikklig ta til seg og bruke flåtebiler til og fra jobb, og til det meste ellers i byn.

Når fritidsbilen man eig da også er en båt, siden energi bruken tilseier at båten er bil grunnet transportetappene, oppnås eneståendes produktverdi.

At samme modulere plattform kan håndtere en standerisert plattform for havbruk er bare kjekt.

 

 

Hvor tar du det fra?

 

Hamp eller lsd tror jeg

Ver nå litt realistisk. Presseded tynn plater, klang. Har bilen forandret seg i løpet av 60 år. Markedsføring og media er ikke LSD, men kan virke således. Personer kjøper dyrere vatn enn øl....? 1/3 av tungtrafikken er kjøring av søppelvarer, 1/3 dobbeltkjøring.

 

Skulle eg hatt meg en kampingvogn ville eg gått for denne, båtinspirerte: https://youtu.be/gRoEQRbNKFg

 

Og det må det ikke vere noen som heldst tvil om, Caravanbransjen står langt sterkere enn lystbåtbransjen til å komme med nye ting til rett pris. I siste 20 år har det skjedd en betydlig konsolidering.

Dei største har muskler nok til å spise seg ned i luksussegmentet for personbiler, Musk blir bare en smågutt til sammenligning. Nye løysinger truer også småbåtbransjen som må anses å vere en puslete dogmatisk gubbe bransje.

 

Slutt å insunier, kom heller opp med et produkt.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Vurderer denne, men må alle elbiler foruten Tesla være så fordømt små?

 

Interiørvolumet til Bolt er faktisk 0,4 kubikktommer mer enn Model S. Og bagasjeplassen godt over snittet for biler på denne størrelsen - men ikke i nærheten av Model S.

 

I og med at god rekkevidde til en fornuftig pris er den største utfordringen for elbiler er det ikke så merkelig at SUV-ene må vente litt. Ingen lager biler bare for Norge og ingen andre har et elbilmarked som oss - de fleste steder er elbilene dyrere enn fossilene. ;) Men det skjer mye fremover. 2017 får ikke enormt mange nye modeller men det blir et stort sprang i rekkevidde per krone, og forhåpentligvis vil elbilsalget ta av i større markeder enn vårt. Tror nok du må vente minst til 2018 og kanskje 2020 om du på død og liv vil kjøre traktor. (Flåsete sagt, men samtidig er det nesten INGEN som faktisk trenger de store bilene de kjører, som dessuten knapt har noe mer av den innvendige plassen de faktisk bruker! Du kan betale ganske mye hjemlevering av vaskemaskiner, sofaer osv i løpet av ett eneste år med pengene du sparer på å kjøre en bil som ikke er større enn du trenger...)

 

Så må jeg også si litt mer om Bolt:

 

Jeg er overbevist om at den kommer til å få godt over 500 km på NEDC. Min gjetning er 550 km. TU har rett i at forskjellen på EPA og NEDC er mye større for LEAF enn Tesla. Faktisk for alle andre elbiler enn Tesla. Jeg tror dette skyldes at bykjøring er viktigere i NEDC. Tesla er sterke på landevei (og det er der du trenger lang rekkevidde!) men svake i byen pga lav liftmotstand og høy vekt. Bolt er mye mer som en LEAF enn som en Tesla. Mitt regnestykke er derfor å se hvor mye Bolt slår LEAF på EPA (Bolt 383 km, LEAF 172 km) og så se hva det blir hvis Ampera-e slår LEAF like mye på NEDC. LEAF-en har som kjent 250 km NEDC, så da får vi 250 km * 383/172 = 556,67 km.

 

Og TUs påstander om at EPA-rekkevidde er "for høy" er også drøy. Mange oppnår EPA-tallene i snitt med letthet. Worse case er derimot mindre enn EPA!

 

For biler med rekkevidde i denne klassen er det egentlig bare highway som er relevant. Du vil aldri behøve å lade annet enn over natten med mindre du er på langtur. I motorveihastighet blir rekkevidden mindre enn 383, og i høy fart en kald vinterdag med snø på veien vil det bli betydelig mindre.

 

Men de færreste kjører så langt så ofte at det er noe særlig å legge vekt på. Det lengste jeg har kjørt på en dag må være fra Kristiansand til Oslo og tilbake igjen. Med lading i Oslo mener jeg det ville gått med et stopp på Telemarksporten i 10-15 minutter hver vei. Uten lading i Oslo kanskje 30 minutter hver vei (ville da ladet nærmere Oslo på vei dit og ved Telemarksporten på vei tilbake). En time er mye lenger enn de fem minuttene det ville tatt å fylle tanken, men med tanke på at det altså har skjedd en gang i livet mitt så langt blir det femsifret timebetaling. For å slappe av med litt mat. Det synes jeg er en god deal!

Lenke til kommentar

 

Missforstå meg rett. Jeg med mine 173 har sjelden problem i førersetet. Tenker mer på plass til hund og barn, og da kommer hverken Soul eller E-golf veldig langt

Du må ha en irsk ulvehund eller noe slikt. 480 liters bagasjerom er faktisk relativt grei størrelse, og du får fint inn en normal-størrelse hund der. Like stort som en Audi A4 Sedan faktisk, sist jeg sjekket. Hvor god plass det er inni kupeen vet jeg ikke, men mener å ha lest at flere har blitt overrasket over hvor god plass det er.

 

Jeg har en liten hund på 16kg. 480 liter bagasjerom mener jeg å ha lest er målt etter amerikansk standard. Jeg har en Leaf som har 370 liter. Opel har gått ut og sagt 381 liter. Så de er ca. like store. Kupeen har jeg tro på at blir romslig. Problemet mitt er barnevogn og hundebur. Legger jeg inn vogna i dag er det ikke plass til særlig mye mer.

 

 

 

Vurderer denne, men må alle elbiler foruten Tesla være så fordømt små?

Interiørvolumet til Bolt er faktisk 0,4 kubikktommer mer enn Model S. Og bagasjeplassen godt over snittet for biler på denne størrelsen - men ikke i nærheten av Model S.

 

I og med at god rekkevidde til en fornuftig pris er den største utfordringen for elbiler er det ikke så merkelig at SUV-ene må vente litt. Ingen lager biler bare for Norge og ingen andre har et elbilmarked som oss - de fleste steder er elbilene dyrere enn fossilene. ;) Men det skjer mye fremover. 2017 får ikke enormt mange nye modeller men det blir et stort sprang i rekkevidde per krone, og forhåpentligvis vil elbilsalget ta av i større markeder enn vårt. Tror nok du må vente minst til 2018 og kanskje 2020 om du på død og liv vil kjøre traktor. (Flåsete sagt, men samtidig er det nesten INGEN som faktisk trenger de store bilene de kjører, som dessuten knapt har noe mer av den innvendige plassen de faktisk bruker! Du kan betale ganske mye hjemlevering av vaskemaskiner, sofaer osv i løpet av ett eneste år med pengene du sparer på å kjøre en bil som ikke er større enn du trenger...)

 

Så må jeg også si litt mer om Bolt:

 

Jeg er overbevist om at den kommer til å få godt over 500 km på NEDC. Min gjetning er 550 km. TU har rett i at forskjellen på EPA og NEDC er mye større for LEAF enn Tesla. Faktisk for alle andre elbiler enn Tesla. Jeg tror dette skyldes at bykjøring er viktigere i NEDC. Tesla er sterke på landevei (og det er der du trenger lang rekkevidde!) men svake i byen pga lav liftmotstand og høy vekt. Bolt er mye mer som en LEAF enn som en Tesla. Mitt regnestykke er derfor å se hvor mye Bolt slår LEAF på EPA (Bolt 383 km, LEAF 172 km) og så se hva det blir hvis Ampera-e slår LEAF like mye på NEDC. LEAF-en har som kjent 250 km NEDC, så da får vi 250 km * 383/172 = 556,67 km.

 

Og TUs påstander om at EPA-rekkevidde er "for høy" er også drøy. Mange oppnår EPA-tallene i snitt med letthet. Worse case er derimot mindre enn EPA!

 

For biler med rekkevidde i denne klassen er det egentlig bare highway som er relevant. Du vil aldri behøve å lade annet enn over natten med mindre du er på langtur. I motorveihastighet blir rekkevidden mindre enn 383, og i høy fart en kald vinterdag med snø på veien vil det bli betydelig mindre.

 

Men de færreste kjører så langt så ofte at det er noe særlig å legge vekt på. Det lengste jeg har kjørt på en dag må være fra Kristiansand til Oslo og tilbake igjen. Med lading i Oslo mener jeg det ville gått med et stopp på Telemarksporten i 10-15 minutter hver vei. Uten lading i Oslo kanskje 30 minutter hver vei (ville da ladet nærmere Oslo på vei dit og ved Telemarksporten på vei tilbake). En time er mye lenger enn de fem minuttene det ville tatt å fylle tanken, men med tanke på at det altså har skjedd en gang i livet mitt så langt blir det femsifret timebetaling. For å slappe av med litt mat. Det synes jeg er en god deal!

 

Ønsker meg ikke en traktor :p Men ihvertfall at de hadde laget en elbil som var ment for at man ikke trenger en ekstra bil. Jeg ser uansett poenget ditt og at markedet er relativt lite sett med internasjonalt øye.

 

En ting jeg har lurt på lenge er hvorfor INGEN bilprodusent noengang har tenkt på at folk eier dyr? Om man kunne få tilvalg med bur som er spesialtilpasset bagasjerommet som utnyttet plassen maks hadde det vært gull! I dag må man sette inn eget bur som sjelden utnytter plassen bak effektivt og spiser mye volum.

Lenke til kommentar

Det "morsomme" er at det er altfor mye fokus på rekkevidde, og folk har en tendens til å overvurdere denne betydningen vesentlig. Likevel er det nok nødvendig å få elbilene opp på rundt 300 km som standard rekkevidde, nettopp for å imøtekomme psykologien til bilkjøpere som vektlegger dette sterkt og bruker det som et argument for å ikke kjøpe elbil.

 

Vi som har kjørt Leaf/e-Golf/Soul/Zoe etc. en stund vet at rekkevidde svært sjelden er et problem, men man må nok ha respekt for at enkelte bilkjøpere faktisk trenger mer rekkevidde. Men svært mange trenger det egentlig ikke, men de venter likevel før de tar skiftet. Greit nok. Men i et samlet ressursperspektiv håper jeg rekkeviddejaget stopper ved ca. 300-400 km. Det blir feil å drasse på store, tunge og dyre batteripakker i hele bilparken når man vet at gjennomsnittlig daglig kjørelengde er langt under selv dagens rekkevidde.

Lenke til kommentar

Ønsker meg ikke en traktor :p Men ihvertfall at de hadde laget en elbil som var ment for at man ikke trenger en ekstra bil. Jeg ser uansett poenget ditt og at markedet er relativt lite sett med internasjonalt øye.

 

En ting jeg har lurt på lenge er hvorfor INGEN bilprodusent noengang har tenkt på at folk eier dyr? Om man kunne få tilvalg med bur som er spesialtilpasset bagasjerommet som utnyttet plassen maks hadde det vært gull! I dag må man sette inn eget bur som sjelden utnytter plassen bak effektivt og spiser mye volum.

 

Du trenger som en over her sier en varebil, Caddy etc. Ellers trenger du et kurs med en flyvertinne i hvordan pakke lett.

To unger, barnevogn, kjerring og bikkje er null problemer i min relativt kompakte elbil.

Vi pakker selvfølgelig ikke baggene fulle av 3 skift per pers om dagen. Men noen har jo to kofferter for 14 dager i syden...

Lenke til kommentar

Kan love deg at de ligger under fartsgrensen fordi sjåføren har blitt sykelig opptatt av å presse ned snittforbruket sitt. En bil med 140 hester (Kia Soul) vil ikke bli nevneverdig hemmet fartsmessig på noen veier med norske fartsgrenser på grunn av luftmotstand. Forbruket vil gå opp, men hastigheten vil ikke gå ned.

Lenke til kommentar

Kan love deg at de ligger under fartsgrensen fordi sjåføren har blitt sykelig opptatt av å presse ned snittforbruket sitt.

 

Etter mi erfaring er den suverent beste måten å få ned forbruket på å leggje seg bak noko stort. Ein lastebil, buss, bubil eller liknande. Det er meir effektivt enn å senke farten 10-20 km/t.
Lenke til kommentar

 

Kan love deg at de ligger under fartsgrensen fordi sjåføren har blitt sykelig opptatt av å presse ned snittforbruket sitt.

 

Etter mi erfaring er den suverent beste måten å få ned forbruket på å leggje seg bak noko stort. Ein lastebil, buss, bubil eller liknande. Det er meir effektivt enn å senke farten 10-20 km/t.

Regner med at etterhvert når bilene får en økende grad av autonomitet, så vil det bli tett kolonnekjøring på motorveier, der man skal holde jevnt tempo. Men da kreves det vel kommunikasjon mellom kjøretøyene og en standard for hvordan denne kommunikasjonen skal foregå og det strider vel mot konkurransen mellom de forskjellige merkene... Sporer av der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...