Gå til innhold

Kan Danmark sende sine sosial-klienter til NAV/Norge?

lada1

Anbefalte innlegg

Tåpelig spørsmål, men likevel:

Anta at myndighetene i Danmark bestemte seg for å kvitte seg med sine sosialklienter ved å sende dem til Norge og så true med å tilby dem sult og gateliv dersom de vender tilbake.

Vi da NAV/Norge ha plikt til å ta seg av disse danske sosial-klientene? Det ville jo være hjerteløst å sende dem til grøfta i Danmark?  Har Norge noen slags mulighet til å tvinge Danmark til å ta ansvar for sine tapere?

Ja dette eksemplet er tullete, men skifter man ut Danmark med Italia, Hellas eller Spania - så er spørsmålet mer relevant.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, norge hadde ikke hatt noe ansvar om å måtte huse dem, vi sender folk tilbake til u-land, hvorfor skulle vi ikke sende dem tilbake til danmark?

Hva om Danmark nekter å ta dem imot, hvordan skal vi sende dem tilbake da? Det er hva Pakistan prøver å gjøre.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Nei, norge hadde ikke hatt noe ansvar om å måtte huse dem, vi sender folk tilbake til u-land, hvorfor skulle vi ikke sende dem tilbake til danmark?

Hva om Danmark nekter å ta dem imot, hvordan skal vi sende dem tilbake da? Det er hva Pakistan prøver å gjøre.

Sende dem tilbake til det "schengen landet" de først reiste inn i og søkte asyl.  Plikter ikke de å ta dem imot ihht. Dublin 3 forordningen?

Dublin 3 gjelder ikke Danmark av en eller annen grunn.

Lenke til kommentar

Én ting er hva Norge har plikt og lov til å gjøre slik våre internasjonale forpliktelser tolkes i dag. Men man så allerede i løpet av den store flyktningstrømmen i vinter at disse tøyes veldig langt eller rett og slett settes til side når man havner i situasjoner utenom det normale. I en krisesituasjon trumfer gjerne pragmatiske hensyn de fleste prinsipper.

Lenke til kommentar

Det høres vel ikke tøft ut å beskytte sitt eget land mot en kollaps. Tror de fleste fornuftige folk forstår at det er bedre å ta godt vare på de vi kan istedenfor å få en situasjon der vi ikke kan ta vare på noen.

Problemet er mentaliteten til mange nordmenn. Vi skal være så snille og følge alle internasjonale direktiver. 

Da blir det umulig å kontrollere innvandringen til Norge. Nå har vi flaks at Sørøst europa er mer pragmatiske og hindrer asylsøkere fra å komme til vest-europa. Uten dem så hadde det kommet like mange i år. 

• Liker 3
Lenke til kommentar

Det skal gjørs en helhetlig vurdering om personen er "..folkeregistrert i Norge, har ektefelle og eventuelt barn bosatt i Norge, er medlem i folketrygden, har skattemessige forpliktelser i Norge, og personens bosituasjon. Det kan videre tas hensyn til oppholdets varighet og formål, og oppholdstid før søknad om sosiale tjenester fremmes, fremtidsplaner og formålet slik det fremkommer av oppholdsgrunnlaget vil være relevant.

Det er tilknytningen til Norge som er avgjørende for om en person anses å ha fast bopel. I avsnittet over er det nevnt ulike momenter som har betydning for utfallet i den enkelte sak. Fast bopel betyr ikke det samme som bolig, men bolig er ett av momentene i vurderingen. Jo lenger en person har oppholdt seg i Norge, jo større er sannsynligheten for at tilknytningen er tilstrekkelig, og at vedkommende har fast bopel."

Så ja. Hadde jeg vært greker ville jeg sporenstraks tatt med meg barn og kone til norge. fått d-nummer og dermed komme i nav sine systemer. så hadde jeg skrevet en leiekontrakt med 3-4års varighet, meldt meg opp på norskkurs og skrevet i sosialhjelpssøknaden at hensikten er å flytte til norge permanent. 

Ba da bing ba da boom - da får du penger fra sosialen! Hilsen nav-arbeider

edit: kilde er rundskriv til lov om sosiale tjenester 1.2.1.1

Endret av 1234554321
Lenke til kommentar

Så du sier at man kan få fast bopel i norge om man har ektefelle eller barn her? Det høres ikke helt riktig ut.

Dersom ektefellen og barna er norske statsborgere ja. Men for alle andre må man ha jobbet sammenhengende i Norge i ett år, før man har krav på sosialhjelp. Har du bare d-nummer får du ikke fastlege en gang. Tilknytning til Norge må være nær familie, og vurderes strengt av Nav. Dette har jeg diskutert med Nav på vegne av en venn fra et land som omfattes av EØS. Samme ville altså vært tilfelle for danskene i HI. 

Lenke til kommentar

Så du sier at man kan få fast bopel i norge om man har ektefelle eller barn her? Det høres ikke helt riktig ut.

Dersom ektefellen og barna er norske statsborgere ja. Men for alle andre må man ha jobbet sammenhengende i Norge i ett år, før man har krav på sosialhjelp. Har du bare d-nummer får du ikke fastlege en gang. Tilknytning til Norge må være nær familie, og vurderes strengt av Nav. Dette har jeg diskutert med Nav på vegne av en venn fra et land som omfattes av EØS. Samme ville altså vært tilfelle for danskene i HI. 

nei nei nei. les rundskrivet jeg viser til. EØS borgere har rett til sykepenger etter bare å ha jobbet 1 dag her i landet og så sier du at en må ha jobbet 1 år før en får sosialhjelp? Nei. les rundskrivet og for gudsskyld ikke tro på det vrøvlet som du hører i skranken på nav. 

Det er en helhetlig vurdering som legges til grunn for å vurdere tilknytningen til Norge. Rundskrivet lister opp noen momenter som har betydning, men den er på ingen måte uttømmende. 

Endret av 1234554321
Lenke til kommentar

En grunn til at jeg kom på det opprinnelkige spørsmålet var at en dame fra Spania søkte om sosial-hjelp i Bergen og ble avvist pga for lite tilknytning til Norge. Så ble det en diskusjon om uklarheter og at en arbeidsgiver hadde lurt vedkommende eller at hun ikke hadde fått på plass en formell arbeidsavtale - men hevdet at hun hadde blitt lurt av en angivelig arbeidsgiver (i Bergen).  Dette burde så norske NAV ta følgene av. Det ble hevdet at det var hjerterått å la Spania ta seg av den uheldige - og at denne saken var ansvaret til norske NAV. NAV avviste henne - men hun anket saken og vant frem. Og så måtte NAV ta seg av henne likevel.

Spanske myndigheter ble visstnok ikke kontaktet - og betraktet som "annenrangs" myndigheter og samfunn som ikke kunne ta ansvar på samme måte som oss prektige i Norge :-)   Når premissene blir kommunisert slik, så lurer jeg på om Norge på noe slags vis kan påvirke Spania til å ta ansvar for sine borgere?  Få rike spanjoer til å betale skatt og få orden på sosial-hjelpen? Eller skal man godta at rike i Spania bare menger seg i sin rikdom og sender sine sosial-klienter til oss? :-)

Er ikke dette en form for "ran" eller pirat-virksomhet?  Kanskje begynne å ta beslag i spansk eiendom i Norge og på havet :-)

En spansk fiskebåt i Barents-havet mot 2 sosial-klienter? :-)

Endret av lada1
Lenke til kommentar

nei nei nei. les rundskrivet jeg viser til. EØS borgere har rett til sykepenger etter bare å ha jobbet 1 dag her i landet og så sier du at en må ha jobbet 1 år før en får sosialhjelp? Nei. les rundskrivet og for gudsskyld ikke tro på det vrøvlet som du hører i skranken på nav. 

Det er en helhetlig vurdering som legges til grunn for å vurdere tilknytningen til Norge. Rundskrivet lister opp noen momenter som har betydning, men den er på ingen måte uttømmende. 

Les sitatet en gang til og legg merke til uthevede formuleringer. 

Det skal gjørs en helhetlig vurdering om personen er "..folkeregistrert i Norge, har ektefelle og eventuelt barn bosatt i Norge, er medlem i folketrygden, har skattemessige forpliktelser i Norge, og personens bosituasjon. Det kan videre tas hensyn til oppholdets varighet og formål, og oppholdstid før søknad om sosiale tjenester fremmes, fremtidsplaner og formålet slik det fremkommer av oppholdsgrunnlaget vil være relevant.

Det er tilknytningen til Norge som er avgjørende for om en person anses å ha fast bopel. I avsnittet over er det nevnt ulike momenter som har betydning for utfallet i den enkelte sak. Fast bopel betyr ikke det samme som bolig, men bolig er ett av momentene i vurderingen. Jo lenger en person har oppholdt seg i Norge, jo større er sannsynligheten for at tilknytningen er tilstrekkelig, og at vedkommende har fast bopel."

Dette er basert på en skjønnsmessig vurering, og så sant de kan vil nav si nei. Det er ingenting her som sier at man skal ha noe som helst etter en arbeidsdag. Det eneste smutthullet er å gite seg med en norsk statsborger. Å bli medlem av folketrygden er også noe som tar fire uker med jobb. 

Lenke til kommentar

Dette er basert på en skjønnsmessig vurering, og så sant de kan vil nav si nei. Det er ingenting her som sier at man skal ha noe som helst etter en arbeidsdag. Det eneste smutthullet er å gite seg med en norsk statsborger. Å bli medlem av folketrygden er også noe som tar fire uker med jobb. 

Dette er en sannhet med modifikasjoner.

I denne saken i Bergen ble det, slik jeg forstår, lagt vekt på at Spania ikke tar seg av sine tapere - og da må *vi* gjøre det.

I Spania ventet bare et liv på gaten for henne !  Det ville være uproblematisk å sende henne til Danmark - men ikke til Spania !

Så det virker som at overklassen i Spania bare kan sende sine sosial-klienter og regninga til Norge :-)  Da sparer de skatt :-)

Altså ren spansk piratvirksomhet, spør du meg :-)

Endret av lada1
Lenke til kommentar

Ja jeg har lest det en gang til og jeg er enig i at det er skjønnsmessig vurdering. At nav sine skjønnsmessige vurderinger alltid er til ugunst for søker er en løgn. Sykepengeregelverket finner du selvfølgelig ikke i rundskrivet om sosialhjelp. Hvis du ber meg om å finne sykepengeregelverket kan jeg sikkert være behjelpelig med det. Men det som jeg har sagt før er korrekt. Du tar feil. Opptjening av rettigheter til sykepenger har ingenting med medlemskap i folketrygden å gjøre. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...