Gå til innhold

Betaler skolen for ny eksamen om du ikke møter opp?

meTeddy

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har hatt flere eksamener som jeg ikke har møtt opp til og lurer på  om det blir som når du stryker at du da får brev om at skolen betaler for det? Eller er det bare når man møter opp og får 1 at det er sånn?

Dette gjelder videregående. Jeg gikk der sist skoleår.

Lenke til kommentar

Du ikke møter opp, du får strykk. Du består ikke VGS. Resten er opp til deg. Du er 18, du må greie å planlegge LITT.

Du kan ta opp eksamen selv, som privatist. Men du må også betale selv, med mindre du hadde gyldig fråvær. Du kan ikke forvente at skolen skal ta rekningen, fordi du skulka eksamen, du skjønner jo så pass?

Lenke til kommentar

Du ikke møter opp, du får strykk. Du består ikke VGS. Resten er opp til deg. Du er 18, du må greie å planlegge LITT.

Du kan ta opp eksamen selv, som privatist. Men du må også betale selv, med mindre du hadde gyldig fråvær. Du kan ikke forvente at skolen skal ta rekningen, fordi du skulka eksamen, du skjønner jo så pass?

Hei. 

Ja, jeg vet at jeg må ta ansvar selv, jeg bare brydde meg ikke da. Så skolen betaler ikke for at man ikke har møtt opp for en ny eksamen nå? Jeg synes det høres rart ut. Jeg strøk i et fag og nå har jeg fått brev om at skolen betaler for ny, men når jeg bare ikke møter opp til en eksamen så kan de ikke betale? 

Lenke til kommentar

Hør med rådgiver på skolen eller rektor, i noen tilfeller kan de tilrettelegge dette f.eks ved gyldig fravær ved sykemelding.

Ofte skal mye til å gjøre unntak fra dette.

Sjekk også opplæringsloven.

Tror man generielt sett kan si få rettigheter på videregående\høyskole.

Man må ta ansvar for å møte opp i timen\på eksamen.

Men godt mulig skolen kan hjelpe deg bedre. da de må nok ha en lærer\sensor og et rom til dispensasjon.

Så ofte er det snakk om kostnader skolene ikke har råd til.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hør med rådgiver på skolen eller rektor, i noen tilfeller kan de tilrettelegge dette f.eks ved gyldig fravær ved sykemelding.

Men godt mulig skolen kan hjelpe deg bedre. da de må nok ha en lærer\sensor og et rom til dispensasjon.

Men det er sånnat skolen betaler om du stryker i fag, for ny eksamen altså, men gjelder dette også med faget gym? Fikk som sagt et brev o ny eksamen da det gjaldt faget norsk jeg hadde strøket i, gjelder det for gym og? Fikk 1 i gym, men ser ikke at jeg har fått npe brev angående det faget, men er også ekstremt flink til å surre bort ting. Fant ikke noe om dette på nettet...så er jo fristen for sånt om 2 dager :O

Lenke til kommentar

Men det er sånnat skolen betaler om du stryker i fag, for ny eksamen altså, men gjelder dette også med faget gym? Fikk som sagt et brev o ny eksamen da det gjaldt faget norsk jeg hadde strøket i, gjelder det for gym og? Fikk 1 i gym, men ser ikke at jeg har fått npe brev angående det faget, men er også ekstremt flink til å surre bort ting. Fant ikke noe om dette på nettet...så er jo fristen for sånt om 2 dager :O

Jeg går ikke på vgs, rådgiver osv er ikke aktuelt.

Lenke til kommentar

Ingen her kan svare på det da det antagelig er en vurderingssak, men tviler på at du kan kreve det når du driter i å møte opp. Etter min mening burde ikke skolen betalt i det hele tatt, men det er nå en annen sak.

Ring noen, finn ut av det.

Ring rektor, læreren, moren/faren din, resepsjonen, ta litt ansvar selv og finn ut av det

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...