Gå til innhold

9600 Pro vs GF4 4200

Duqe

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har nettopp oppgradert fra ti4200 til r9600pro fireblade. Hadde ikke tenkt å oppgradere, men hadde ikke noe valg da gamlekortet døde. Kan ikke si meg annet enn kjempefornøyd. Har mer stabile framerates nå og bildekvaliteten er langt bedre.

Man bør mao. ikke oppgradere fra r9600pro til gf4200 for å få vesentlig bedre framerates, men hele spillopplevelsen blir etter min mening langt bedre fordi grafikken ser penere ut og man får en jevnere framerate.

Dette er rent subjektivt, og jeg har desverre ikke dokumentasjon. Trådstarter vil jeg anbefale å oppgradere om lommeboka tåler det, og evt. selge gamlekortet til noen andre :thumbup:

Lenke til kommentar
FLuAA: Selve GPU'en kan ikke kjøre noe som helst Dx9, men du kan fint innstallere Dx9 i windows og fint kjøre Dx9-kompatible spill.. Men så lenge ett av leddene i kjeden (Ti4200) ikke støtter Dx9 så vil hele spillet kjøres i Dx8-modus.

Altså: Man kan lett bli missledet til å tro at Dx9 kjører på Dx8-kort.

Enig med Simen her. Slik er det bare. Ikke alt støttes i hardware.

Godt svar.

Lenke til kommentar
Hva med 4600 ultra, er det noe å satse på?

Vil fra 4200 til 4600 være et stort hopp?

fant og en side der radeon fikk noe enormt bra resultat forhold til gf.

http://www.firingsquad.com/hardware/ati_ra...eview/page5.asp

Ikke gjør det du kaster bort penger.

Du må opp i 9800 for at du skal merke noe drastisk forskjell.

Det og oppgradere bare for og oppgradere er bortkastede penger.

Tro på denne mannen her....

Endret av jarmo
Lenke til kommentar

Synes du virkelig det? Da tror jeg du må lese testen på nytt, og denne gangen lese hele testen. Nytter jo lite å bare referere til en enste side i en 18 sider lang artikkel og si at Radeon er så bra siden den scorte bra på den ene siden...

Ser du litt nøyere etter så er det kun 3 av de 4 testene i 3DMark03 Radeon 9600 Pro scorer bra i forhold til Geforce Ti4600-8x. Ellers så gjør jo Geforce'n det glimrende i 3DMark01, Seroius Sam, Quake III, Comanche 4 og Unreal Tournament 2003. R9600P'en klarer å karre seg litt opp igjen om man slår på Anti-Alias og Anisotropisk Filtrering (AA/AF) men da blir FPS'en såpass lav på begge kortene at det i praksis ikke er spillbart. Totalt gjør altså GF'en det glimrende i alle spillene som er testet + en og enfjerdedels syntetisk test, mens Radeon gjør det bra i kun en trefjerdedels syntetisk test. Man kan jo støtte seg på Radeon's Dx9, men hittil er det ingen spill som MÅ ha det eller tjener veldig på det hverken ytelsemessig eller kvalitetsmessig. Spill som kommer snart (Halflife2, Doom3 osv) vil sansynligvis kreve kraftigere skjermkort enn R9600P om du skal kjøre det i Dx9-modus. Kjører man det i Dx8-modus vil det sikkert yte bedre på det gamle geforce-kortet.

Konklusjon: Ingen grunn til å oppgradere fra geforce Ti4600-8x til Radeon 9600 Pro. Hverken for dagens spill eller for kommende Dx9-spill. Enten bør man kjøpe Radeon 9800Pro eller ennå lurere: vente til man får mer for pengene og kjøpe et bra nok Dx9-kort da. (Kanskje 9800 eller tilsvarende blir en tusenlapp billigere innen den tid, og dermed verd pengene i ytelse)

Lenke til kommentar

Synes du virkelig det? Da tror jeg du må lese testen på nytt, og denne gangen lese hele testen. Nytter jo lite å bare referere til en enste side i en 18 sider lang artikkel og si at Radeon er så bra siden den scorte bra på den ene siden...

Ser du litt nøyere etter så er det kun 3 av de 4 testene i 3DMark03 Radeon 9600 Pro scorer bra i forhold til Geforce Ti4600-8x. Ellers så gjør jo Geforce'n det glimrende i 3DMark01, Seroius Sam, Quake III, Comanche 4 og Unreal Tournament 2003. R9600P'en klarer å karre seg litt opp igjen om man slår på Anti-Alias og Anisotropisk Filtrering (AA/AF) men da blir FPS'en såpass lav på begge kortene at det i praksis ikke er spillbart. Totalt gjør altså GF'en det glimrende i alle spillene som er testet + en og enfjerdedels syntetisk test, mens Radeon gjør det bra i kun en trefjerdedels syntetisk test. Man kan jo støtte seg på Radeon's Dx9, men hittil er det ingen spill som MÅ ha det eller tjener veldig på det hverken ytelsemessig eller kvalitetsmessig. Spill som kommer snart (Halflife2, Doom3 osv) vil sansynligvis kreve kraftigere skjermkort enn R9600P om du skal kjøre det i Dx9-modus. Kjører man det i Dx8-modus vil det sikkert yte bedre på det gamle geforce-kortet.

Konklusjon: Ingen grunn til å oppgradere fra geforce Ti4600-8x til Radeon 9600 Pro. Hverken for dagens spill eller for kommende Dx9-spill. Enten bør man kjøpe Radeon 9800Pro eller ennå lurere: vente til man får mer for pengene og kjøpe et bra nok Dx9-kort da. (Kanskje 9800 eller tilsvarende blir en tusenlapp billigere innen den tid, og dermed verd pengene i ytelse)

Etter konklusjonen til simen1, burde jeg altså velge r9600pro framfor 4600ultra.

(orker ikke å vente til r9800 synker i pris.)

Prisforskjellen er r9600pro 1300,- og 4600ultra 1000,-.

Lenke til kommentar
Ser du litt nøyere etter så er det kun 3 av de 4 testene i 3DMark03 Radeon 9600 Pro scorer bra i forhold til Geforce Ti4600-8x. Ellers så gjør jo Geforce'n det glimrende i 3DMark01, Seroius Sam, Quake III, Comanche 4 og Unreal Tournament 2003.

Vel, dette er typiske benchmark spill og 3DMark01 og Comanche4 er ganske CPU avhengig så driver/applikasjons kode spiller mye inn her. Men uten AA og AF er ikke R9600Pro stort bedre enn GF4Ti.

R9600P'en klarer å karre seg litt opp igjen om man slår på Anti-Alias og Anisotropisk Filtrering (AA/AF) men da blir FPS'en såpass lav på begge kortene at det i praksis ikke er spillbart.

Karre seg litt opp? I Ut2003 1280x1024 med 4xAA og 8xAF er R9600Pro ~40% raskere og dette har bedret seg en del med nyere drivere. UT2003 er veldig spillbart på R9600Pro i 1024x768 med 4xAA og 8xAF som de fleste andre spill, det kan ikke sies om GF4Ti.

Totalt gjør altså GF'en det glimrende i alle spillene som er testet + en og enfjerdedels syntetisk test, mens Radeon gjør det bra i kun en trefjerdedels syntetisk test. Man kan jo støtte seg på Radeon's Dx9, men hittil er det ingen spill som MÅ ha det eller tjener veldig på det hverken ytelsemessig eller kvalitetsmessig. Spill som kommer snart (Halflife2, Doom3 osv) vil sansynligvis kreve kraftigere skjermkort enn R9600P om du skal kjøre det i Dx9-modus. Kjører man det i Dx8-modus vil det sikkert yte bedre på det gamle geforce-kortet.

Doom3 er et OpenGL spill så det har ingen DX9 modus og både det og Half-Life 2 i full DX9 precision vil gå ganske fint på R9600Pro i 1024x768 etter de testene som har kommet ut.

DX9, AA og AF er 3 grunner til å oppgradere, men jeg er enig i at man burde satse på et kraftigere kort når man først skal oppgradere eller vente til man får råd til et bedre kort. GF4Ti funker veldig bra idag og vil også kunne kjøre HL2 og Doom3.

Lenke til kommentar
ja men hvor mange spill har FULL støtte for dx9??? ingen som jeg kommer på.. de kommer ikke før til sommeren!! så jeg har en GF4 ti 4600 og kan spille need for speed Underground helt GLATT!!!!

Tsk, spiller nfs:underground helt glatt på gf2mx.

Lenke til kommentar

Virker som om noen ikkke helt har fått med seg hele gpu/directx styret her...

Alle maskiner med 'uansett hvilket directx støttet gfx kort' du har kan kjøre directx9 kode. I teorien. At kort er dx9 kompatible betyr at gpu'en kan kjøre dx9 kode i hardware og dermed slippe å bruke cpu kraft til komplekse kalkulasjoner. I teorien kan du får like 'fin' grafikk med bare en cpu og et 2d kort oxo, men det vil jo gå utroooolig treigt siden cpu'en må gjøre alle utregninger som normalt er jobben til gpu'en.

direct-x er bare en api. dvs. en 'layer' mellom driveren til gfx kortet ditt og windows. Dens oppgave er å få mange forskjellige standarder (drivere til nvidia, ati osv.) til å snakke samme språk mot windows.

dx9 kode vil jo da selvfølgelig gå fortere på dx9 gfx kort da de vil bli utført av gpu i hardware istedet for i software (som vil bli utført av cpu)

-fluKe

Lenke til kommentar
Slik jeg forsto det på første posten i denne tråden var det en som vurderte å oppgradere fra Geforce Ti4200 til Radeon 9600.
Joa Simen1, de spille jeg kommer til å spille blir vel stort sett nye. Har desverre bestilt et 9600pro lurer på om det er et godt kjøp når jeg har et gf4 4200 fra før?
Nei, R9600Pro yter ikke så veldig mye bedre at det er verd 1300kr. Behold geforce4 Ti4200'n din, eller sats på noe betydelig bedre. (f.esk Radeon 9800)

Etter konklusjonen til simen1, burde jeg altså velge r9600pro framfor 4600ultra. (orker ikke å vente til r9800 synker i pris.) Prisforskjellen er r9600pro 1300,- og 4600ultra 1000,-.
Da tror jeg du missforsto konklusjonen min. Jeg mente at man enten burde kjøpe noe på minst R9800-standard eller være fornøyd med Geforce4 Ti4200 inntil videre. Siden du ikke ønsker å vente til Radeon 9800 blir billigere: Ikke vent, kjøp det nå.

(Ytelseforskjellen på Geforce4 Ti4200 og Geforce4 Ti4600-8x er ikke særlig stor)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Etter konklusjonen til simen1, burde jeg altså velge r9600pro framfor 4600ultra.

(orker ikke å vente til r9800 synker i pris.)

Prisforskjellen er r9600pro 1300,- og 4600ultra 1000,-.

Da tror jeg du missforsto konklusjonen min. Jeg mente at man enten burde kjøpe noe på minst R9800-standard eller være fornøyd med Geforce4 Ti4200 inntil videre.

Slik jeg forsto det på første posten i denne tråden var det en som vurderte å oppgradere fra Geforce Ti4200 til Radeon 9600.
Joa Simen1, de spille jeg kommer til å spille blir vel stort sett nye. Har desverre bestilt et 9600pro lurer på om det er et godt kjøp når jeg har et gf4 4200 fra før?
Nei, R9600Pro yter ikke så veldig mye bedre at det er verd 1300kr. Behold geforce4 Ti4200'n din, eller sats på noe betydelig bedre. (f.esk Radeon 9800)

Problemet er at mitt gf4200 har tatt kvelden, men tenkte på et nytt kort mellom 1000-1500 klassen og yter bedre enn mitt gamle.

Lenke til kommentar
Problemet er at mitt gf4200 har tatt kvelden, men tenkte på et nytt kort mellom 1000-1500 klassen og yter bedre enn mitt gamle.

Kan du ikke si det med en gang da? Jeg har hele tiden trodd at du vurderte å oppgradere fra Geforce4 Ti4200 til Radeon 9600 Pro for å få bedre ytelse/bilde etc. Ikke at du måtte ha et nytt kort nå fordi det gamle er ødelagt. Det er til å bli frustrert av! PS. Da kan du jo også kalle tråden noe annet enn "9600 Pro vs GF4 4200".

Tilbake til temaet: Ja, kjøp Radeon 9600 Pro.

Det er best i den prisklassen, så lenge man ikke har noe ca like bra fra før, (f.eks Gf4Ti4200)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Kan du ikke si det med en gang da? Jeg har hele tiden trodd at du vurderte å oppgradere fra Geforce4 Ti4200 til Radeon 9600 Pro for å få bedre ytelse/bilde etc. Ikke at du måtte ha et nytt kort nå fordi det gamle er ødelagt. Det er til å bli frustrert av! PS. Da kan du jo også kalle tråden noe annet enn "9600 Pro vs GF4 4200".

Tilbake til temaet: Ja, kjøp Radeon 9600 Pro. Det er best i den prisklassen.

sorry for all misforståelse, må ha et nytt skjermkort men veldig lyst på et skjermkort som yter bedre enn mitt tidligere.

Har tenkt mye på et r9800pro, koster dobbelt av det r9600pro koster, er det verd pengene tro?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...