Gå til innhold

Nordmenn bruker 90 milliarder på netthandel

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Begynner å lure på om entualistene her inne "(Nizzen, Taake89, Christian Thorkildsen, DJViking, Betroz, bshagen, osv.)

Kan takkes for dette?

For i de siste årene vil jeg innrømme jeg har handlet mindre datautstyr nytt.

Men mere brukt.

Mest fordi det er mere fornuftig.

Tror mange er med meg her, siden Celeron D\Pentium 4 var på markedet måtte man ha nytt siden det var for svakt i vista, kun core 2 duo var noe, SSD disk var nesten umulig å få tak i.

i dag kommer man langt på bruktmarkedet.

Så har denne artikkelen noe med å endre folk kjøpsvaner? I så fall endrer det ikke hos meg.

Komplett og andre sa når frigrensen for handling i utlandet gikk fra 200 kr til 350 kr uten moms\toll frykter de at det betyr de taper penger og må legge ned det har aldri skjedd? vil aldri skje heller. Rett og slett fordi å kjøpe i butikk med 5 års reklamasjonsrett eller 2 er mye bedre en kina forhandler der pengene er tapt hvis det skulle bli problemer, så jeg har ment lenge hvis det blir innført toll fra første kr vil det kun gå ut over kjøperne da ofte de varene man kjøper fra utlandet finnes i ikke i norge eller selges alt for stiv pris.

Noen som har bevis på Ebay\dealextreme.com er ferre som handler hos i år sammenlignet mot andre?

Jeg er ganske sikker på Cdon har klart å konkurere mot Amazon på pris så tror ikke mange handler derfra lengere. Mest på grunn av frakt er inkludert i tollprisen og frakt har blitt dyrere i england.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Begynner å lure på om entualistene her inne "(Nizzen, Taake89, Christian Thorkildsen, DJViking, Betroz, bshagen, osv.)

Kan takkes for dette?

For i de siste årene vil jeg innrømme jeg har handlet mindre datautstyr nytt.

Men mere brukt.

Mest fordi det er mere fornuftig.

Tror mange er med meg her, siden Celeron D\Pentium 4 var på markedet måtte man ha nytt siden det var for svakt i vista, kun core 2 duo var noe, SSD disk var nesten umulig å få tak i.

i dag kommer man langt på bruktmarkedet.

Så har denne artikkelen noe med å endre folk kjøpsvaner? I så fall endrer det ikke hos meg.

Komplett og andre sa når frigrensen for handling i utlandet gikk fra 200 kr til 350 kr uten moms\toll frykter de at det betyr de taper penger og må legge ned det har aldri skjedd? vil aldri skje heller. Rett og slett fordi å kjøpe i butikk med 5 års reklamasjonsrett eller 2 er mye bedre en kina forhandler der pengene er tapt hvis det skulle bli problemer, så jeg har ment lenge hvis det blir innført toll fra første kr vil det kun gå ut over kjøperne da ofte de varene man kjøper fra utlandet finnes i ikke i norge eller selges alt for stiv pris.

Noen som har bevis på Ebay\dealextreme.com er ferre som handler hos i år sammenlignet mot andre?

Jeg er ganske sikker på Cdon har klart å konkurere mot Amazon på pris så tror ikke mange handler derfra lengere. Mest på grunn av frakt er inkludert i tollprisen og frakt har blitt dyrere i england.

Tviler på at en håndfull entusiaster her handler for titalls milliarder :)

AtW

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, men de er nok store delen av dette.

Tror ikke denne summen er for kun pc deler\ og annet elektronikk.

Godt mulig tek.no ikke vil innrømme tesla og andre biler er i denne summen.

For syns det høres litt mye ut, tror det er lettere å selge iphone 7 i dag en å selg gaming pc til de som har ok pc fra før av.

Skjermkort\SSD disker er lettere å selge en hovedkort + cpu i dag.

Lenke til kommentar

Egentlig uinterresanne tall når man ikke har andre tall å se opp mot. Hvis totalhandelen lå på 200mrd for 5 år siden med 50mrd på nett og totalen ligger på 150mrd nå så har vi kjøpt mindre og betydelig mer på nett, hvis det hadde vært noe ala det så hadde det vært litt spennende å vite.

At netthandelen går opp er forventet og at utenlandskjøp går ned er ikke noe stort sjokk med tanke på at prisene har kommet nærmere hverandre og de norske rettighetene. Jeg betaler gjerne 20% mer i Norge for varer som koster ~1.000,- og oppover pga rettighetene og det virker som om det er mange som er enige basert på mine erfaringer i det virkelige liv og på nett.

Endret av SlikGårNoDagan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Seddler brukes stort sett ikke til netthandel og de tallene er også "enkeltstående". Norge er et av landene som bruker mest kort i forhold til penger i banken. Deler man de kronene på 5mill så er vi på 10.000,-, trekk fra litt, si halvparten, pga barn så er vi på 20.000,- og med alle de rike og alle penger som er i butikker som ikke tilgjengelige så er det en brøkdel av den totale handelen.

Jeg vil nesten tro at kontantbeholdningen i Norge er på vei ned pga hyppig kortbruk.

Lenke til kommentar

Pleier du å bruke sedler når du handler på nett? Hvordan? Sender du de med brev til nettbutikken?

AtW

• Liker 2
Lenke til kommentar

Nei, men de er nok store delen av dette.

Tror ikke denne summen er for kun pc deler\ og annet elektronikk.

Godt mulig tek.no ikke vil innrømme tesla og andre biler er i denne summen.

For syns det høres litt mye ut, tror det er lettere å selge iphone 7 i dag en å selg gaming pc til de som har ok pc fra før av.

Skjermkort\SSD disker er lettere å selge en hovedkort + cpu i dag.

Kvar har dei sagt at det kun er snakk om PC og elektronikk? Det inkluderer daglegvarer, kle, baderomsprodukter til og med tenester. PC og elektronikk utgjer ein liten prosent av dette.

Alle liker å kjøpe billig,men dette er råttent mot norske butikker,med tanke på mva

Fordi? Det ståe i artikkelen at summen baserer seg på tal frå 15 000 norske nettbutikkar og ei nordisk undersøking. Det står ikkje noko om dette inkluderer kjøp frå andre land, men det kan tolkast som det at det gjer det. Uansett er dei fleste kjøp frå norske nettbutikkar.

For øvrig ein svak og alt for kort artikkel. Det manglar ein del vesentleg informasjon her. Frå medier24 les eg:

Drøyt halvparten av e-handelsomsetningen, 49 milliarder kroner, går til reiser, nær en tredel (27 milliarder kroner) går til varer, mens 15 prosent av omsetningen (14 milliarder kroner) går til kjøp av tjenester.

Dei fleste vil nok tenke varer ifm. netthandel, men her går det altså fram at over halvparten er snakk om reiser.

Begge artiklane nemner utanlandshandel, men ingen skriv noko om kva andel av marknaden som ligg der.

Endret av Zeph
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...