Gå til innhold

Oljeboring i Barentshavet?

Anbefalte innlegg

Argumenter for og imot oljeboring.

For:

*Stimulere norsk næringsliv.

*Skape nye arbeidsplasser nordpå.

*Øke statsinntektene.

*Oljen kan være betydelig mindre verdt om f.eks 50 år, da ny teknologi kan ha overtatt.

*Styrke Norges posisjon/makt som oljenasjon i utlandet.

Imot:

*Fare for miljøkatastrofer.

*Økt forurensing som følge av billigere olje (?).

Jeg er sterkt for at man bør starte å bore etter olje også nord i landet. Argumenter i kategorien "for". Hva mener dere andre på forumet? Skal Norge gå imot strømmen og satse på å forske frem alternative energikilder?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mulig det inngår under økning av statsinntektene, men vi trenger en haug med penger for våre pensjonister om ikke mange år...

Selv har jeg tro på at dette kan gjøres på en relativt miljøvennlig måte og dermed få stempelet "bærekraftig utvikling"....

Er jo ikke så forferdelig mange år siden det norske stortinget var uenige om farene ved fargefjernsyn heller... Selv ikke de kan stoppe utviklingen....

Lenke til kommentar
Jeg mener vi skal bore etter olje, men at en del av de pengene vi evnt får derifra, skal øremerkes til Alternative energikilder.

Da sikrer vi oss selv både nå og forhåpentligvis også for fremtiden:)

Enig i det også... Men det er dessverre en utopi...

Forberenningsmotoren som brukes i biler er stort sett den samme som for mer enn 100 år siden, og er kanskje den oppfinnelsen som har utviklet seg minst på den tiden... Ikke fordi den er så smart og/eller miljøvennlig, men fordi blant annet Norge tjener en haug med penger på drivstoffet.....

Lenke til kommentar
Jo men jeg har fortsatt en viss tro på at Dagens ungdom vil tvinge frem mere miljøvennlige løsninger. Hvis man kan klare å få til det så finnes det kanskje håp :thumbup:

Da må vi nok alle begynne å stemme SV, med de problemer det måtte medføre ;-)

Neida, har et håp jeg også :-)

Lenke til kommentar
Skal Norge gå imot strømmen og satse på å forske frem alternative energikilder?

sic.

fornybare energikilder er eneste riktige veien å gå, den andre veien som vi vandrer i dag fører til vår undergang som art tror jeg

Hjelper lite om alle er enige i dette... Jeg er sikker på at de fleste er...

Spørsmålet er hvor mange det er som er villige til å ofre levestandard for miljø?

Lenke til kommentar

FiskePinna @ 26/11/2003 : 22:48

*Oljen kan være betydelig mindre verdt om f.eks 50 år, da ny teknologi kan ha overtatt.

Har liten tro på det, da olje og gass kan brukes til så enormt mye annet enn å brennes opp. Hele den petrokjemiske industrien trenger olje som råstoff. Vi kan lage plast, medisiner, karbon-metall legeringer, syntetisk protein et.c med kull eller trevirke som utgangspunkt, men olje og gass er så utrolig mye mer velegnet. Å brenne opp oljen er dumt...!

Å borre i Lofoten er jeg svært skeptisk til p.g.a torsken som gyter der. Overfiske fra nasjoner som Norge, Island, Russland og USA har allerede tynt torskestammen i Nord-Atlanteren maksimalt. Den ville dårlig tåle å miste en hele generasjon yngel som følge av oljeutslipp.

Lenke til kommentar
FiskePinna @ 26/11/2003 : 22:48

Har liten tro på det, da olje og gass kan brukes til så enormt mye annet enn å brennes opp. Hele den petrokjemiske industrien trenger olje som råstoff. Vi kan lage plast, medisiner, karbon-metall legeringer, syntetisk protein et.c med kull eller trevirke som utgangspunkt, men olje og gass er så utrolig mye mer velegnet. Å brenne opp oljen er dumt...!

Å borre i Lofoten er jeg svært skeptisk til p.g.a torsken som gyter der. Overfiske fra nasjoner som Norge, Island, Russland og USA har allerede tynt torskestammen i Nord-Atlanteren maksimalt. Den ville dårlig tåle å miste en hele generasjon yngel som følge av oljeutslipp.

Hvor skeptisk er du?

Er du villig til å ofre goder på dine meningers alter? Det jeg mener er, er hvor lite er du forberedt på å klare deg med for miljøets skyld?

Oljefondet/Pensjonsfondet er i dag på over 800 milliarder.... Bortimot en tiendel av hva som trengs når jeg blir pensjonist?

Ville det ha vært greit for deg om vi ikke får noenting?

Lenke til kommentar

Jeg tror forbrenningsmotoren vil være b-teknologi for fattige land om 50 år. Den er ikke spesielt effektiv eller billig. Hydrogenbielr er på vei. Tror ingen av de som satt på dampmaskin aksjer i 1880 trodde at bare 30 år etterpå ville det ikke bli produsert en eneste dampmaskin. Jeg synes det er lurt å satse på alternative energikilder, men synes ikke at dette er statens oppgave. Det bør komme naturlig, og staten bør gjøre sitt for å støtte forskning og øke satsingen på realfag og spesialskoer alt frabarnetrinnet for å utdanne dyktige realister.

Jeg synes ikke vi i Norge skal ha som nasjonalmål å fylle oljefondet. Plustselig har vi et nytt 1929 her eller en krig, og da er ikke pengene mye verdt. Jeg tror det er viktigere å invester pengene i ting som gir avkastning på sikt, f.eks forskning og infrastruktur og utdannelse. Jeg tror ikke Norge kan prøve å gå mot strømmen særlig lenge. Det er fint å ha store tanker om "alternativ energi" og bærekraftig utvikling osv, men dette er bare ord, og man kan ikke "bevilge" penger til en oppfinnelse. Det er naivt å tro at Norge alene kan forske frem en vinduderenergikilde. Stikkord for fremtiden blir samarbeid på tvers av landegrenser og hav.

Lenke til kommentar
Jeg synes det er lurt å satse på alternative energikilder, men synes ikke at dette er statens oppgave. Det bør komme naturlig, og staten bør gjøre sitt for å støtte forskning og øke satsingen på realfag og spesialskoer alt frabarnetrinnet for å utdanne dyktige realister.

Jeg synes det bør være en global oppgave, og dermed nasjonalstatenes oppgave.

Lenke til kommentar

Jeg har null tro på oljefond/pensjonstfond. Som FiskePinna riktig påpeker ovenfor gir det å samle penger i seg selv nada sikkerhet. Verdien av det pengene er plassert i kan falle dypt og hardt over natten, særlig om vi får en stor, verdensomspennende krise f.eks frembrakt av en serie miljøkatastrofer. Min generasjon betaler pensjonene til de før oss over skatteseddelen og vår egen pensjon gjennom pensjonssparing. I fjor betalte jeg 90.000 av 320.000 i skatt. Svært mye av de pengene går til pensjoner. Jeg har mye mer tro på å investere penger i skole, forskning, næringsliv og kultur, ting som gjør Norge til et godt og interessant land å bo i, enn å kjøpe utenlandske statsobligasjoner for dem.

Ang materielle verdier og forbruk har jeg ikke bil, bor i en ganske liten leilighet, digger hytteliv fremfor sydenturer og synes gode bibliotek, skoler og helsevesen er viktigere enn at jeg skal kunne kjøpe meg enda flere ting å kaste.

Lenke til kommentar
Jeg synes det er lurt å satse på alternative energikilder, men synes ikke at dette er statens oppgave. Det bør komme naturlig, og staten bør gjøre sitt for å støtte forskning og øke satsingen på realfag og spesialskoer alt frabarnetrinnet for å utdanne dyktige realister.

Jeg synes det bør være en global oppgave, og dermed nasjonalstatenes oppgave.

Det er også utopi Heraldo... Du kan kjempe for det så lenge det er liv i deg, men alle som blir eldre må nok klare seg foruten...

"Komme Naturlig"??? ;-)

Før vi klarer å slutte å tenke på bare oss selv, har ingen av oss så mye vi skulle ha sagt...

Lenke til kommentar

"Komme Naturlig"??? ;-)

Det jeg mente er at ny teknologi må komme naturlig. Det må være en etterspørsel i markedet for at man skal investere pegner i forskning på ny tknologi/oppfinnesler. De største oppfinneslene i moderne tid ble ikke gjort av folk med masse kapital eller av statsinstitusjoner, men av smarte hoder på rett sted til rett tid. Jeg tror staten bør satse på realfag generelt, for det er en god og langsiktig investering.

Kan klargjøre litt mer: Jeg synes at staten ikke skal bestemme seg for å legge på bensin/bilavgiftene for å tvinge folk til å kjøre halvdårlige elbiler. Istedenfor synes jeg staten burde bevilge øremerkede midler til norske bedrifter i teknologibransjen som driver på dette feltet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...