Redaksjonen. Skrevet 13. september 2016 Del Skrevet 13. september 2016 De monterer flere hundre tusen sensorer i strømnettet, men vet ikke hvordan de skal bruke all informasjonen Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639 Skrevet 13. september 2016 Del Skrevet 13. september 2016 Slapp av. politikerne kommer snart med fiffige løsninger for å tyne forbrukerne for mest mulig penger. Det er DET som er hele poenget med disse målerne. Alt annet er bare festtaler og avsporinger. Lenke til kommentar
angeland89 Skrevet 13. september 2016 Del Skrevet 13. september 2016 Ethernett plugg, Sikringsskap REST API (med av på til hver sikring, og avlesning av hver kurs) alt jeg ønsker meg for å få igang ett smartere smart hjem. 2 Lenke til kommentar
GOAXT8WU Skrevet 13. september 2016 Del Skrevet 13. september 2016 Imponerende at de ikke vet helt hva de skal bruke data til ennå. "Fremover kommer vi til å trenge folk som forstår seg på disse dataene vi samler inn" - fremtiden kommer sikkert til å trenge mye rart 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 13. september 2016 Del Skrevet 13. september 2016 Ethernett plugg, Sikringsskap REST API (med av på til hver sikring, og avlesning av hver kurs) alt jeg ønsker meg for å få igang ett smartere smart hjem. Ja, nettselskapene er allerede i dag vonde med å dele data med brukerene, blir det bedre i framtiden? AtW Lenke til kommentar
Anders Jensen Skrevet 13. september 2016 Del Skrevet 13. september 2016 Imponerende at de ikke vet helt hva de skal bruke data til ennå. "Fremover kommer vi til å trenge folk som forstår seg på disse dataene vi samler inn" - fremtiden kommer sikkert til å trenge mye rart Blir mye fin konsulentmat av slikt i fremtiden. http://thenewstack.io/dashboards-dont-make-money/ “They had a lot of data. Then they put it (on a cluster/in memory). The executive got a faster dashboard. The End.” 3 Lenke til kommentar
Rune_says Skrevet 13. september 2016 Del Skrevet 13. september 2016 (endret) Bare rooolig dataene eksporteres via multinasjonale selskaper til utlandet. Informasjonen vil derfra selges videre til nye anvendelser og formål som vi ikke engang har tenkt på. Mørkt scenario: For myndighetene (både egne og andres) vil dette være gull. Kan f.eks. være meget gunstig for å holde oversikt over opposisjonelle dersom det skulle skje et mindre positivt regimeskifte i Norge. Man kan jo kartlegge i detalj (med litt kryssreferanse fra andre kilder) hvem som er hjemme og hvor mange som er hjemme. Når de sover, lager mat og andre vaner/uvaner. Forut for arrestasjoner av opposisjonelle kan f.eks. strømmen til hus/leilighet slås av via fjernstyring. Realistisk scenario: Uansett vil nye strømmålere koste ekstra i drifting (databaser, ansatte, sikkerhet, maskinvare etc) som må dekkes inn via nettleien. Det er mulig dette vil "forsvinne" i den store (2-3x) prisøkningen grunnet nye milliard-kabler og eksport av strøm til utlandet - noe vi spesielt vil merke i form av høye timepriser på tider vi har mest behov for strøm (vinter, morgen, middag). Noen få vil kunne tilpasse seg den nye timeprisingen av strøm ved å kjøpe batterier/powerbank som mellomlagrer kraft fra lavpris-tidspunkt på døgnet, men prisen på slike løsninger er foreløpig utenfor rekkevidde for de fleste. Videre vil hvert slikt ekstra batteri/powerbank belaste miljøet negativt ved produksjon. Endret 13. september 2016 av Rune_says 1 Lenke til kommentar
Sandormen Skrevet 13. september 2016 Del Skrevet 13. september 2016 Kremt. -Blir jo interesant å finne ut av de 'ipløsningene'. Håper de kjører ipv6, og ikke gode gamle ipv4. -Menneh betyr det at man kan spoofe naboens måler, istedet for å fysisk koble seg på? Lenke til kommentar
Bjørn Morten Ursin-Holm Skrevet 14. september 2016 Del Skrevet 14. september 2016 håper sensor firmware er oppgraderbar og har uovertruffen sikkerhet . ser for meg at dette introduser nye spennende risk i kritisk infra. blir spennende når feks samme sensor kan exploites og samtlige husstander faller av strømnettey på 1 sek. 1 Lenke til kommentar
Anders Jensen Skrevet 14. september 2016 Del Skrevet 14. september 2016 håper sensor firmware er oppgraderbar og har uovertruffen sikkerhet . ser for meg at dette introduser nye spennende risk i kritisk infra. blir spennende når feks samme sensor kan exploites og samtlige husstander faller av strømnettey på 1 sek. IoT er den perfekte "revenge of the nerds" teknologien. Nå kan en hacker for alvor begynne å skade folk. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå