Gå til innhold

Arkitekt utdanning?

Bruker-308643

Anbefalte innlegg

Hei, for øyeblikket går jeg andre året på videregående og begynner virkelig å tenke hva jeg skal studere etter på. Jeg har tatt realfag R1 Fysikk1 og kjemi1, og kommer mest sannsynlig til å velge R2 og fysikk2 i tredje klasse. Slik at jeg har alle muligheter. Jeg har lenge gått og tenkt på arkitektur som et godt alternativ for meg. Siden jeg interesserer meg i fysikk og matematikk i tillegg er jeg litt kreativ, men ikke spesielt godt til å tegne.

Så jeg lurer på hvordan er det best å ta utdanning for arkitektur. Måter å ta utdanningen på? Hvilket diplom vil ha mest "prestisje"? Jeg har sett på NTNU, er det egentlig det beste universitet i Norge for arkitektur? Er det mulighet å ta utdanning i utlandet? Hvor? Siden jeg tenker det er ikke så dumt å utvide horisonten og se på studier andre steder enn i Norge. Har lest noe Danmark Aarhus eller noe sånt? I tillegg hvilen andre steder i Norge jeg kan ta fullverdig arkitektutdanning? Oslo og Bergen...? Setter veldig stor pris hvis noen av dere kommer også med erfaringer.

I tillegg har jeg et veldig aktuell spørsmål for meg. Hvordan ser arbeidsmarked for arkitekter i Norge de neste 5-10 år? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I Norge så har man BAS (Bergen), NTNU (Trondheim) og AHO (Oslo). I Danmark så er de to største KADK (København) og AAA (Aarhus).

Alle er fullverdige utdannelser. Og hva man mener gir mest "prestisje" går like mye på hva man mener det er viktig at det fokuseres på. En arkitekt er litt kunstner, litt formidler, litt historiker, litt ingeniør, litt håndverker, osv - og i sum skal ens kunnskap om alt dette hjelpe en til å skape arkitektur. NTNU har kanskje det største fokuset på ingeniørbiten. AHO er mer 'Bauhaus' med fokus på håndtverket, materialitet (arven etter Sverre Fehn - tidligere underviser og rektor på skolen, og kanskje den største arkitekten Norge har skapt). BAS igjen er mer på det kunstneriske.

KADK er antakelig den skolen i Norden med mest prestisje. Det er de som historisk har skapt de største arkitektene. Men måten det undervises på fører til at avstanden fra å være student til å bli en "vanlig" arkitekt på mange avdelinger der er ganske så stor (skolen er så stor at den er delt inn i avdelinger med ulike arkitekter som programansvarlige). Det er et stort fokus på det konseptuelle, romligheter, ect, og mindre på hvordan dette faktisk skal bygges. AAA er mer hands on igjen (kanskje enda mer enn AHO), og ble stiftet i 1965 som et alternativ til KADK.

Kort sagt - velg den skolen som har et fokus som appellerer mest til deg. (Om du er så dyktig at du kan velge og vrake. Mange søker flere år på rad på AHO, AAA og KADK (opptaksprøver) uten å komme inn. Få kommer rett inn fra VGS. Og NTNU krever godt over 5 i snitt).

Jobbmarkedet er generelt ikke det letteste. Det går opp og ned i takt med hvor mye boliger som bygges, og generelt hvor god økonomien er i landet. Men er man dyktig så får man jobb. Utdannelsen er en av de tyngste det er mulig å begi seg utpå i Norge, ingen andre utdanningsretninger legger ned flere arbeidstimer i uka (kilde). Og ute i arbeid så er det tilsvarende lange arbeidsuker. Så skal du velge arkitektur så må du virkelig kjenne på at dette er det jeg virkelig vil.

Lenke til kommentar

I Norge så har man BAS (Bergen), NTNU (Trondheim) og AHO (Oslo). I Danmark så er de to største KADK (København) og AAA (Aarhus).

Alle er fullverdige utdannelser. Og hva man mener gir mest "prestisje" går like mye på hva man mener det er viktig at det fokuseres på. En arkitekt er litt kunstner, litt formidler, litt historiker, litt ingeniør, litt håndverker, osv - og i sum skal ens kunnskap om alt dette hjelpe en til å skape arkitektur. NTNU har kanskje det største fokuset på ingeniørbiten. AHO er mer 'Bauhaus' med fokus på håndtverket, materialitet (arven etter Sverre Fehn - tidligere underviser og rektor på skolen, og kanskje den største arkitekten Norge har skapt). BAS igjen er mer på det kunstneriske.

KADK er antakelig den skolen i Norden med mest prestisje. Det er de som historisk har skapt de største arkitektene. Men måten det undervises på fører til at avstanden fra å være student til å bli en "vanlig" arkitekt på mange avdelinger der er ganske så stor (skolen er så stor at den er delt inn i avdelinger med ulike arkitekter som programansvarlige). Det er et stort fokus på det konseptuelle, romligheter, ect, og mindre på hvordan dette faktisk skal bygges. AAA er mer hands on igjen (kanskje enda mer enn AHO), og ble stiftet i 1965 som et alternativ til KADK.

Kort sagt - velg den skolen som har et fokus som appellerer mest til deg. (Om du er så dyktig at du kan velge og vrake. Mange søker flere år på rad på AHO, AAA og KADK (opptaksprøver) uten å komme inn. Få kommer rett inn fra VGS. Og NTNU krever godt over 5 i snitt).

Jobbmarkedet er generelt ikke det letteste. Det går opp og ned i takt med hvor mye boliger som bygges, og generelt hvor god økonomien er i landet. Men er man dyktig så får man jobb. Utdannelsen er en av de tyngste det er mulig å begi seg utpå i Norge, ingen andre utdanningsretninger legger ned flere arbeidstimer i uka (kilde). Og ute i arbeid så er det tilsvarende lange arbeidsuker. Så skal du velge arkitektur så må du virkelig kjenne på at dette er det jeg virkelig vil.

Takk for svaret! Jeg lurer litt på hva er det viktigste i arkitektur? Hva er det best å legge mest vekt på, er det kunst, ingeniør? Hva legger arbeidsgiver mest vekt på, når han vurderer søknader? Og hvilket studie ville arbeidsgiver sett på som "best". Ville en student blitt prioritert ovenfor en student fra AHO,BAS eller den andre veien, hva med AAA og KADK? I tillegg hvordan søker man i F.eks AAA eller KADK? Er det studiepoeng som sånn i Norge eller egne system? Jeg har sett at NTNU krever rund 54 studiepoeng, da må det vell holde meg 5 i snitt pluss realfag poeng. Men ville jeg da slite med studie, siden jeg kommer så vidt inn?

Lenke til kommentar

Sett deg godt inn i hva arkitektfaget går ut på i arbeidshverdagen før du bestemmer deg. Vurderte det selv, men fikk et kraftig inntrykk av at det er mer et formgivningsfag enn et realfag. Om du leser fag- og emneplanene hos de som har slike linjer får du et inntrykk av hva som legges vekt på i utdanningen.

Lenke til kommentar

Ja. Man må ha grunnleggende kunnskaper om materialer, konstruksjonsmekanikk, byggeteknikk, ect, slik at det man tegener ikke helt bryter med alt som er av naturlover... Men utover det så vil man i de fleste bygninger ta i bruk kjente byggeteknikker og materialer som ikke krever noe særlig ingeniørkunnskaper. Og på mer "fancy" bygg, med utkragninger og alternative løsninger, så vil det være egne ingeniører som sitter og regner på om dette faktisk fungerer. Så ja, det er i stor grad formgiver man er. Man jobber i timesvis med detaljer, hvordan tak møter vegg, hvordan rommene er plassert i forhold til lyset, trappeløp, romlige kvaliteter, hvordan rom forholder seg til hverandre, overganger. Hvordan bygget man tegner forholder seg til de omkringsliggende bygningene, terrenget, ect.

Hva arbeidsgiver legger vekt på kommer an på hva de driver med. Men en bygger seg opp en portifolio med prosjekter man gjennomfører ila studietiden. Og siden oppgavene man får ofte er ganske åpne, eller en selv får velge hva en fokuserer på, så er det i stor grad opp til en selv også hvordan denne portifolioen vil bli seende ut. I tillegg så kommer kontakter, hvor god en er til å snakke for seg, eventuelle småjobber en har hatt hos kontorer under studietiden, osv. Det er vel få/ingen som ansetter en person kun basert på hvor en har tatt utdannelsen sin.

Arkitektskolen Aarhus, KADK, BAS og AHO har alle opptaksprøver. Typisk består dette av en hjemmeoppgave en sender inn på våren, og de beste av disse får komme på en opptaksprøve som var 1-2 dager på den aktuelle skolen.

Lenke til kommentar

Takk for svaret! Jeg lurer litt på hva er det viktigste i arkitektur? Hva er det best å legge mest vekt på, er det kunst, ingeniør? Hva legger arbeidsgiver mest vekt på, når han vurderer søknader? Og hvilket studie ville arbeidsgiver sett på som "best". Ville en student blitt prioritert ovenfor en student fra AHO,BAS eller den andre veien, hva med AAA og KADK? I tillegg hvordan søker man i F.eks AAA eller KADK? Er det studiepoeng som sånn i Norge eller egne system? Jeg har sett at NTNU krever rund 54 studiepoeng, da må det vell holde meg 5 i snitt pluss realfag poeng. Men ville jeg da slite med studie, siden jeg kommer så vidt inn?

Akkurat det spørs nok hvem du spør, mange vil nok kanskje kritisere arkitketer for å være litt lite "ingeniøraktige" til tider. For meg virker det som dette også er litt forskjellig fra land til land, hvor det feks er mer fokus på "ingeniør" i land som tyskland og østterike. Fra mitt stårsted virker det som ganske fordelaktig å ha et vist grep om ingeniørdelen, da det gjør det lettere å få det utrykket og den funksjonen man ønsker, uten at det blir for "erodert" av diverse ingeniørfag og entreprenører som vil bruke minst mulig penger.

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...