Nissenor Skrevet 12. september 2016 Del Skrevet 12. september 2016 (endret) Hei, er det noen regnskapsførere her eller noen med litt peiling på regnskap som kan hjelpe meg? Lurer på hvordan man fører regnskap når man driver lignende sider som fiverr.com? 1. Altså frilanseren legger ut en tjeneste/jobb på min nettside 2. Kunden betaler for tjenesten og pengene kommer på min konto, jeg tar en viss prosent si 20% av summen. 3. Frilanseren tar ut sin fortjeneste på 80% når han møtte ønske det, men pengen kan bli på min konto i x antall dager. Endret 12. september 2016 av Nissenor Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 13. september 2016 Del Skrevet 13. september 2016 Avhengig av avtalestrukturen vil det kunne se slik ut: Du sender regning til kunden: D1500 (kundereskontro), K3000 (salgskonto, din fortjeneste), K2400 (leverandørreskontro, det du fakturerer kunden på vegne av frilanseren) Kunden betaler: K1500 (kundereskontro) D1925 (egen regnskaps- og bankkonto for midler som ikke er dine!, i det senere kalt klientkonto). Du tar ut din fortjeneste: K1925 (klientkonto) D1920 (bankkonto) Frilanser får pengene sine: D2400 (leverandørreskontro frilanser) K1925 (klientkonto) Av hensyn til risikoen for skatte- og avgiftsunndragelse bør du ikke overlate til frilanseren å velge når midlene skal tas ut. Du bør definere en betalingsdato, og definere at krav som er betalt innen, si, 31. i en måned blir betalt ut 12. i måneden etter. Du bør også være obs på at du ikke kan drive inkasso på vegne av frilanseren. Lenke til kommentar
Nissenor Skrevet 13. september 2016 Forfatter Del Skrevet 13. september 2016 Takker for et godt og utfyllende svar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå