*Petter* Skrevet 12. september 2016 Del Skrevet 12. september 2016 Hei, jeg sliter litt med å få denne til å gå slik jeg vil, se her: Kjører jeg denne i terminal: nmcli dev show | grep IP4.DNSFår jeg dette: IP4.DNS[1]: 92.220.228.70IP4.DNS[2]: 109.247.114.4 Dette er altibox sine dns servere, ikke noe spennende. Problemer er at det står [1] etter den første linjen, slik at følgende kommando ikke fungerer. nmcli dev show | grep IP4.DNS[1] | sed 's/IP4.DNS[1]://g' Som dere sikker skjønner skal sed kommandoen filtrere bort IP4.DNS[1]: , slik at jeg kun står igjen med ipadressen. Men dette fungerer ikke. Det fungerte helt fint i mint17 med nm-tool commandoen (tok ikke med [1] ), men med mint18, er nm-tool byttet ut med nmcli. Dette skal senere inn i bashrc scriptet. Noen som har noen tips å bidra med? Petter Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 13. september 2016 Del Skrevet 13. september 2016 nmcli dev show | grep IP4.DNS[1] | sed 's/IP4.DNS[1]://g' Er det dette du vil ha? nmcli dev show | grep IP4.DNS[1] | sed 's/IP4.DNS\[1\]:[[:blank:]]*//g' Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 13. september 2016 Del Skrevet 13. september 2016 I stedet for sed, hvorfor ikke bare awk '{print$2}' ? Lenke til kommentar
process Skrevet 13. september 2016 Del Skrevet 13. september 2016 (endret) Og siden det er gøy å gjøre ting på andre måter. nmcli -f IP4.DNS dev show | head -1 | awk '{print $2}' Edit: Åh, kpolberg hadde nevnt det allerede. Edit2: Ser også at nmcli har -t (terse) output. Det kan være robust å benytte i motsetning til å filtrere på whitespace. I tillegg er nok utviklerene mer bevisste på å holde output av -t lik. Edit3: nmcli -m tabular -t -f IP4.DNS dev show | head -1 Endret 13. september 2016 av process Lenke til kommentar
*Petter* Skrevet 13. september 2016 Forfatter Del Skrevet 13. september 2016 Og siden det er gøy å gjøre ting på andre måter. nmcli -f IP4.DNS dev show | head -1 | awk '{print $2}' Edit: Åh, kpolberg hadde nevnt det allerede. Edit2: Ser også at nmcli har -t (terse) output. Det kan være robust å benytte i motsetning til å filtrere på whitespace. I tillegg er nok utviklerene mer bevisste på å holde output av -t lik. Edit3: nmcli -m tabular -t -f IP4.DNS dev show | head -1 Toppers, der satt den. Mange takk. (Mobile999 sin løsning fungerte ikke på Mint18) 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå