Gå til innhold

Hva skjer med meg?

MaxFPS

Anbefalte innlegg

Jeg har aldri pratet om dette før nå, men tenker at jeg burde prøve å finne ut av det ihvertfall. Helt siden jeg var liten, har jeg hatt sånn funksjon at jeg tror jeg ser noen og det er ikke noen der, det er normalt. Men så har jeg også en rar ting som skjer med meg hvor jeg tror at hvis jeg tenker på noe dårlig osv, vil det skje om jeg ikke gjør spesifike ting som jeg tenker ut i hodet mitt eller noe. Veldig vanskelig å forklare, men kan gi ett eksempel: Tenker for eksempel at hvis jeg tenker på noe jeg ikke vil skal skje, men kommer opp i tankene som ikke kan kontrolleres imens jeg foreksempel gjør opp senga, da vil det skje om jeg ikke rer opp senga nesten fullt, men lar en liten del være igjen eller noe. Dette har egentlig gått utover alt mulig rart som skole hvor på barneskolen følte jeg av og til at det var noe med spyttet mitt og tankene mine og noe dårlig ville skje om jeg lot de tankene være i spyttet mitt, så jeg spyttet det ut rundt 2 ganger hvor jeg satt. Den ene gangen spyttet jeg på gulvet istedenfor buksa og jeg hadde 2 jenter på begge sider som kalte meg ekkel osv, og lærer ba meg rydde opp. Har aldri fortalt noen om dette, og har også hatt tilfeller hvor jeg lukker døra og åpner opp igjen flere ganger fordi jeg tror det er noen der som ikke vil gå bort om jeg ikke lukker døra nesten halvveis eller noe, selv om det ikke er noen der. Vet ikke om dette er normalt, eller hva det er, men ønsker info om mulig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres ut som tvangstanker for meg, også kjent som OCD.

Men jeg er ikke kvalifisert helsepersonell, som er akkurat det du bør oppsøke. Ta kontakt med fastlegen din, og få råd derfra.

EDIT: Her er en bedre kilde, som er kvalitetskontrollert av helsepersonell: https://helsenorge.no/sykdom/psykiske-lidelser/angst/tvangslidelser

Endret av Aetius
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes ikke det høres ut som OCD.

Poenget med å søke hjelp er jo å hjelpe deg å fungere med dette. Det er litt vanskelig å forstå hvor ofte du har dette. Hvis det stjeler fokus fra skolearbeidet er det et problem. Hvis dette ikke er noe som plager deg eller hemmer deg, er det ikke sikkert du trenger å gjøre noe med det. Begynner du å bruke mye tid eller følelser på det, søk hjelp.

Lenke til kommentar

Dette skjer hver dag, nesten hele tiden siden jeg sitter ofte på mobilen og drar nedover på facebook, men så drar jeg for eksempel opp igjen rundt 5 ganger før jeg drar ned igjen eller noe. Skjer hele tiden. Går utover skolen med plassering av bøker i skapet og det med at det skal ligge på en spesifikk måte osv. Håper dette gir mer info :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...