Kurt Lekanger Skrevet 12. september 2016 Del Skrevet 12. september 2016 Det hevdet flere nettsteder. Vi har snakket med Samsung.Kan Samsung fjern-deaktivere eksplosjonsfarlige Galaxy Note 7-modeller? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 12. september 2016 Del Skrevet 12. september 2016 Mulig at de kan det, mulig ikke, men å ved å gjøre det kommer de til å røpe forretningshemmeligheter de helst vil holde for seg selv. Lenke til kommentar
mandela Skrevet 12. september 2016 Del Skrevet 12. september 2016 Mulig at de kan det, mulig ikke, men å ved å gjøre det kommer de til å røpe forretningshemmeligheter de helst vil holde for seg selv. Og hva slags hemmeligheter skulle det være? Tror du ikke at Microsoft kan tvangsoppdatere en Windows 10 installasjon til å ikke være bootbar? Det ville ha vært rart om det ikke gikk an å deaktivere Android-enheter gjennom en FOTA-oppdatering, den tid samme mekanisme brukes til å installere nye OS versjoner, oppgradere firmware til integrerte kretser osv. Det lovmessige grunnlaget for bruk av en slik mulighet er vel mer interessant? 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 12. september 2016 Del Skrevet 12. september 2016 Joda det er nok mulig, men det er ting man ikke snakker høyt om. Lenke til kommentar
rosetta stoned Skrevet 13. september 2016 Del Skrevet 13. september 2016 Det går da fint an. Nvidia Shield Tab hadde kritisk feil på batteri, jeg hadde av den typen. Når jeg mottok nytt nettbrett lastet det gamle ned en oppdatering som i praksis deaktiverte det. Lenke til kommentar
Øystein Jakobsen Skrevet 13. september 2016 Del Skrevet 13. september 2016 For det første så aksepterer vi risiko hver eneste dag. Vi lader telefonen om natta, selv om det er frarådet. Vi kjører bil, spiser burgere og vi røyker. Sjangsen for å bli skadet av røyking er over 50%, og med langt større utfallsrom enn brente hender. Vi tar fly selv om det fins terrorister. Greit, Note 7 har en defekt og de vil fikse den. Å få panikk om dette er fullstendig overdrevet. Vi må ikke la sjokknyheter fortelle oss at vi skal være redde for alt mulig! Ja vi skal ta forholdsregler, men ikke gå av skaftet og vurdere sannsynlighet/kost/nytte i alle valg vi tar. Lenke til kommentar
stavros Skrevet 13. september 2016 Del Skrevet 13. september 2016 Synes de burde gjøre det etter at kunden har fått noen push varsler i forkant. Videre kan forhandler ha verktøy til å åpne åpne for evt overflytting av data, når kunden får ny telefon. Alltid noen som ikke får med seg eller ignorerer disse tingene. Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 13. september 2016 Del Skrevet 13. september 2016 Selvfølgelig er dette mulig. Jeg kan når som helst logge meg inn på AndroidManager (eller hva det nå heter) og låse telefonen derfra. Neste gang telefonen er på nett, vil den motta kode om at den skal låses, og vipps … ubrukelig! Samme funksjonalitet har selvfølgelig alle seriøse mobile systemer. Det er viktig for oss forbrukere å kunne fjernlåse telefonen når vi roter den bort på trikken ;-) (Både iOS og Android støtter med andre ord dette. Heldigvis. Men å tro at Samsung skulle pushe ut en slik justering? Nei, det tviler jeg på. Hvorfor skulle de gidde å gjøre kundene sine sinte?) Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 13. september 2016 Del Skrevet 13. september 2016 (endret) Operatørene vet hvilke modeller som er koplet på nettet sitt, og kan muligens sende meldinger bare til disse? Samsung kan distribuere en systemoppdatering som har en ekstra funksjon som advarer eierne av potensielt farlige Note 7 en gang i timen eller en gang til dagen. På min Nexus 6 med beta Nougat så må jeg bekrefte at jeg godtar å bruke beta software hver gang jeg slår den på. Microsoft har også erfaring i forskjellige måter å advare kunder som ikke har korrekt aktivisert versjon av Windows på PC. Mulig Samsung ikke ønsker å bytte alle mobilene, da 30% av de gamle mobilene allerede har gode batterier fra kinesiske ATL. Dessverre har 70% potensielt farlige batterier fra Samsung SDI. I fremtiden skal alle ha batterier fra ATL. Endret 13. september 2016 av Frobe Lenke til kommentar
grenness Skrevet 14. september 2016 Del Skrevet 14. september 2016 Det går da fint an. Nvidia Shield Tab hadde kritisk feil på batteri, jeg hadde av den typen. Når jeg mottok nytt nettbrett lastet det gamle ned en oppdatering som i praksis deaktiverte det. Men du måtte kanskje akseptere oppdateringen, eller? Altså enten svare ja på at den skulle laste ned en tilgjengelig oppdatering, og/eller svare ja på installasjon av en nedlastet oppdatering? Dersom Samsung eller andre produsenter har mulighet til å omgå dette og tvinge en nedlasting og oppdatering inn på en telefon uten noen form for brukerinvolvering så blir jeg overrasket. Lenke til kommentar
rosetta stoned Skrevet 14. september 2016 Del Skrevet 14. september 2016 Det går da fint an. Nvidia Shield Tab hadde kritisk feil på batteri, jeg hadde av den typen. Når jeg mottok nytt nettbrett lastet det gamle ned en oppdatering som i praksis deaktiverte det. Men du måtte kanskje akseptere oppdateringen, eller? Altså enten svare ja på at den skulle laste ned en tilgjengelig oppdatering, og/eller svare ja på installasjon av en nedlastet oppdatering? Dersom Samsung eller andre produsenter har mulighet til å omgå dette og tvinge en nedlasting og oppdatering inn på en telefon uten noen form for brukerinvolvering så blir jeg overrasket. Det står ingenting i artikkelen om at de skal gjøre dette uten noe slags aksept fra bruker, med mindre artikkelen er oppdatert slik. Etter noen varsel om dette (installer denne deaktiveringen - du får ny telefon fra oss eller risiker å dø av denne du holder i hånden), så bør det vel være distribuert godt nok til at en ansvarsfraskrivelse fra Samsung er "lov"? At det faktisk går an uten samtykke på en ikke-rootet telefon, det vet jeg ikke - men går ut fra det, men akkurat det ville vært kommersielt selvmord av enhver produsent vil jeg anta. Lenke til kommentar
TKongen Skrevet 14. september 2016 Del Skrevet 14. september 2016 (endret) Det hevdet flere nettsteder. Vi har snakket med Samsung. Kan Samsung fjern-deaktivere eksplosjonsfarlige Galaxy Note 7-modeller? Det som står i slutten om 6-åringen stemmer ikke! http://newyork.cbslocal.com/2016/09/12/smartphone-fire/ Det er en annen telefon, og ikke Galaxy note 7. Artikkelen dere linker halvveis oppdaterte artikkelen, men egentlig ikke. Anbefaler dere å ikke bruke useriøse kilder som ikke sjekker fakta som dette igjen Ingen grunn til å skape panikk ved å spre nyheter som ikke stemmer! Endret 14. september 2016 av TKongen Lenke til kommentar
TKongen Skrevet 14. september 2016 Del Skrevet 14. september 2016 Operatørene vet hvilke modeller som er koplet på nettet sitt, og kan muligens sende meldinger bare til disse? Samsung kan distribuere en systemoppdatering som har en ekstra funksjon som advarer eierne av potensielt farlige Note 7 en gang i timen eller en gang til dagen. På min Nexus 6 med beta Nougat så må jeg bekrefte at jeg godtar å bruke beta software hver gang jeg slår den på. Microsoft har også erfaring i forskjellige måter å advare kunder som ikke har korrekt aktivisert versjon av Windows på PC. Mulig Samsung ikke ønsker å bytte alle mobilene, da 30% av de gamle mobilene allerede har gode batterier fra kinesiske ATL. Dessverre har 70% potensielt farlige batterier fra Samsung SDI. I fremtiden skal alle ha batterier fra ATL. Telefonene i Kina selges fortsatt, aldri blitt kalt tilbake. T-Mobile sine ATL telefoner er kalt tilbake derimot. De 70% er pakket av ITM Semiconductor, ikke Samsung SDI. Cellene for ATL og ITM er laget av Samsung SDI. Feilen ligger ikke direkte hos Samsung SDI, det er hos ITM Semiconductor. Faktisk har ikke Samsung SDI noe med det å gjøre. Samsung Electronics derimot er skyldige i å ikke oppdage feilen. Ellers Samsung har jo slik progrmavare for å fjernlåse telefon i tilfelle den blir stjålet. Du kan vel remote wipe den også med Samsung kontoen din. Så jeg ser ikke hvordan de bare kan låse ned hele telefonen og slå den av permanent om de vil. Som ble nevnt i den andre tråden derimot. Folk tar ikke backup, så de vil essensielt slette folks data, som ikke er kult. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå