Gå til innhold

Til tross for tiltak som skulle redusere mengden: Enda mer salt på veiene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er tvert imot, Ketil. Hvis man undersøker materialet som ligger til grunn for Veidirektoratets statistikk, vil man se at her er det med stor eleganse løyet med statistikk for å få frem det resultatet som direktoratet ønsker.

 

http://verdenogvi.blogspot.no/2015/02/hvordan-man-optimaliserer-veisalting.html

 

Av de ulykkene som danner grunnlag for denne statistikken viser det seg at en meget stor andel har skjedd i et område innenfor to hundre meter fra saltede strekninger. Dette er ikke det minste rart. Når man kjører fra et saltet område og plutselig kommer over på snø-/isunderlag, vil de fleste innse at her kan det lett skje en ulykke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Salt kan jo spyles bort fra understellet og hjulrommet, men sand er det verre med da det kan skape riper og skader på lakken.

Salt kan spyles bort men virkningen av det varer bare ut vaskehallen for du må jo kjøre derfra etterpå også er bilen like nedsalta igjen.

Steinsprang i lakken tar mange år før det blir problematiske rustproblemer av det om bilen ikke utsettes for salt.

Har hatt biler nordpå som var helt brune under uten at det rakk å spise hull noen steder.

Rust er noe som utvikler seg sakte men gi det salt så akselereres det med 5-7 gangen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg ønsket at veivesenet beviser at salting hjelper ved å opprette en forsøksstrekning, f.eks. Trondheim - Steinkjer, hvor det ikke saltes en vinter. Siden sammenlgnes ulykkesstatistikken med året før, da det var saltet. Vi kan da få se om salting hjelper. Jeg tror at salting bidrar til høyere hastighet og mer uforsiktig kjøring. Vintervei gir noe lavere fart og mer defensiv kjøring.

Lenke til kommentar

Du får ikke så lett spylt bort salt som kryper inn i vinduslister, vindushevemekanismer, dørlåser, låsekasser, bremser osv. Salttypen de bruker nå har en enorm krypeevne og lime-effekt. Lime-effekt for at det ikke så lett blir vasket bort i regnvær.

Det er en del elektronikk under bilen. Automatkasser, abs-følere, følere for bremsebelegg, el.hådbrems osv. Saltet kryper inn i elektriske støpsler og komponenter og korroderer.

Bra for verkstedene, ikke så bra for bileieren :)

Lenke til kommentar

Det er tvert imot, Ketil. Hvis man undersøker materialet som ligger til grunn for Veidirektoratets statistikk, vil man se at her er det med stor eleganse løyet med statistikk for å få frem det resultatet som direktoratet ønsker.

 

http://verdenogvi.blogspot.no/2015/02/hvordan-man-optimaliserer-veisalting.html

 

Av de ulykkene som danner grunnlag for denne statistikken viser det seg at en meget stor andel har skjedd i et område innenfor to hundre meter fra saltede strekninger. Dette er ikke det minste rart. Når man kjører fra et saltet område og plutselig kommer over på snø-/isunderlag, vil de fleste innse at her kan det lett skje en ulykke.

 

Hva med å underbygge denne påstanden med litt data? Istedenfor en lenke til din egen blogg der du sier det samme.

 

AtW

Lenke til kommentar

Strødd enda mer salt...

De som er ansvarlige for dette burde straffes og sparkes fra jobben!

I tillegg til å ødelegge bilparken for milliardbeløp hvert år, øker det slitasjen på asfalten voldsomt. For ikke å snakke om ødeleggelser i naturen, som f.eks forurensning av grunnvann.

Veiene blir sleipe, man mister veigrep, gjør det vanskeligere å styre, øker drivstofforbruket, samt en mengde andre negative effekter.

Lenke til kommentar

Saltingen er åpenbart drevet av korrupsjon.

Veidekke holder kurs for brøytesjåfører. Det er avdekket at sentrale personer i Vegvesenet har store aksjeposter i Veidekke. Veidekke har inngått nært samarbeid med G.C. Rieber Salt. Kan det bli mer åpenbart? Og Vegdirektoratet har betalt forskere for å skrive positive rapporter om salting, gitt dem jobb i Vegdirektoratet etterpå og finansierer nå faglig mangelfull forskning og tvilsomme doktorgrader ved NTNU for å underbygge påstandene om saltets trafikksikkerhetsmessige effekt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når det gjelder svevestøvproblematikken i våre største byer så tror jeg mye av dette skyldes den intensive veisaltingen som bedrives. Det er forunderlig at man ikke ser nærmere på dette som en av de virkelig store bidragsyterne til svevestøv og dårlig luftkvalitet. Til tross for at vi har fått dieselbiler med partikkelfilter, biler som jevnt over har mye mindre utslipp enn biler for noen få år siden, mye større andel av rentbrennende vedovner, vinterdekk med atskillig mindre antall pigger enn tidligere, miljøpigger som er lettere enn tidligere pigger – så øker problemene med svevestøv i alle større byer. Det eneste som har øket betydelig i takt med luftforurensningen er forbruk av veisalt og strøsand som er øket enormt. De fleste har vel registrert at alt tilgrises forholdsvis kort tid etter at man starter opp med veisalting om høsten. Salt blandet i vann er i utgangspunktet en ”ren” blanding. Hvor kommer så alt dette støvet/smussen fra? Regnvåte veier på høsten før man starter opp med veisalting bidrar ikke til støv/smuss etter veier. Dette er absolutt noe det burde forskes på dersom man er opptatt av miljø og luftkvalitet. Langs etter de veiene som fortsatt ikke saltes om vinteren så er omgivelsene betydelig mindre tilgriset gjennom hele vinteren, følgelig er det mye mindre svevestøv langs etter disse veiene. Men av en eller annen grunn så nevnes ikke veisalt og strøsand som en av kildene til dagens problemer. Isteden så er det piggdekk og dieselbiler som får stempel som de store bidragsyterne til problemet.

En kraftig reduksjon av forbruk av veisalt og strøsand (nå strøes veier uansett om det er glatt eller ikke, om det er bakker eller slett vei) hadde bidratt enormt i forhold til bedre luftkvalitet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Saltingen er åpenbart drevet av korrupsjon.

Veidekke holder kurs for brøytesjåfører. Det er avdekket at sentrale personer i Vegvesenet har store aksjeposter i Veidekke. Veidekke har inngått nært samarbeid med G.C. Rieber Salt. Kan det bli mer åpenbart? Og Vegdirektoratet har betalt forskere for å skrive positive rapporter om salting, gitt dem jobb i Vegdirektoratet etterpå og finansierer nå faglig mangelfull forskning og tvilsomme doktorgrader ved NTNU for å underbygge påstandene om saltets trafikksikkerhetsmessige effekt.

 Åpenbart korrupsjon faktisk, uten klare bevis framstår du som svært useriøs.

 

AtW

Lenke til kommentar

Når det gjelder svevestøvproblematikken i våre største byer så tror jeg mye av dette skyldes den intensive veisaltingen som bedrives. Det er forunderlig at man ikke ser nærmere på dette som en av de virkelig store bidragsyterne til svevestøv og dårlig luftkvalitet. Til tross for at vi har fått dieselbiler med partikkelfilter, biler som jevnt over har mye mindre utslipp enn biler for noen få år siden, mye større andel av rentbrennende vedovner, vinterdekk med atskillig mindre antall pigger enn tidligere, miljøpigger som er lettere enn tidligere pigger – så øker problemene med svevestøv i alle større byer. Det eneste som har øket betydelig i takt med luftforurensningen er forbruk av veisalt og strøsand som er øket enormt. De fleste har vel registrert at alt tilgrises forholdsvis kort tid etter at man starter opp med veisalting om høsten. Salt blandet i vann er i utgangspunktet en ”ren” blanding. Hvor kommer så alt dette støvet/smussen fra? Regnvåte veier på høsten før man starter opp med veisalting bidrar ikke til støv/smuss etter veier. Dette er absolutt noe det burde forskes på dersom man er opptatt av miljø og luftkvalitet. Langs etter de veiene som fortsatt ikke saltes om vinteren så er omgivelsene betydelig mindre tilgriset gjennom hele vinteren, følgelig er det mye mindre svevestøv langs etter disse veiene. Men av en eller annen grunn så nevnes ikke veisalt og strøsand som en av kildene til dagens problemer. Isteden så er det piggdekk og dieselbiler som får stempel som de store bidragsyterne til problemet.

En kraftig reduksjon av forbruk av veisalt og strøsand (nå strøes veier uansett om det er glatt eller ikke, om det er bakker eller slett vei) hadde bidratt enormt i forhold til bedre luftkvalitet.

 

Tipper det varier litt etter typen, endel typer salt minsker svevestøv vesentlig.

 

AtW

Lenke til kommentar

Salt holder svevestøvet i sjakk så lenge veien er våt men i det øyeblikket veien tørker eksploderer alt i en stor støvsky.

Salt sliter hardere på veien og genererer mere partikler som holdes i sjakk med mere salt som man i Trondheim i hvertfall forsøker å feie opp før det havner i lufta.

Men blir litt en ond sirkel med salt og støv.

Magnesiumcloriden de bruker om våren er dåg den mest aggresive men også den varianten som holder på fukten lengst.

Lenke til kommentar

Jeg ønsket at veivesenet beviser at salting hjelper ved å opprette en forsøksstrekning, f.eks. Trondheim - Steinkjer, hvor det ikke saltes en vinter. Siden sammenlgnes ulykkesstatistikken med året før, da det var saltet. Vi kan da få se om salting hjelper. Jeg tror at salting bidrar til høyere hastighet og mer uforsiktig kjøring. Vintervei gir noe lavere fart og mer defensiv kjøring.

 

Det er greit å lage en forsøksstrekning, men forholdene blir påvirket av saltede veier i nærheten. Salt trekkes inn på den usaltede veien av dekk og understell, og det verste er at dekkene blir påvirket av kjøring på saltet vei. Vegvesenet/SINTEF har selv bevist at dekkenes isgrep reduseres med opp til 40 % etter kjøring på saltet vei. Resultatet var så avslørende at de hemmeligholdt rapporten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...