Gå til innhold

«Det finnes folk som kan forutse store endringer. Men dette er ikke eksperter. Det er vanlige folk»

Anbefalte innlegg

Takk for gode og engasjerende kommentarer til min artikkel om Superforecasting! Disse har også avdekket dilemmaet jeg som forfatter er i når jeg skal omtale eget arbeide og egne spådommer. Jeg ser det dilemmaet og har derfor sans for at noen kan oppfatte det slik som K S skrev i sin kommentar: "En veldig god kommentar, men taper seg litt når den begynner med "det var det jeg sa" i siste kapittel. "

Jeg tror det kan være nyttig å bringe inn det historiske perspektivet her, spesielt når man som jeg har arbeidet for feltet solenergi i 40 år og i 30 av disse blitt møtt med et skuldertrekk, latter, hån og direkte utskjelling. Nå når alle ser solenergiens potensiale og kaster seg på selvfølgelig-bølgen er det lett å glemme at noen har sloss for dette fagfeltet mot sterke oljekrefter og betalt en nokså høy pris…..Skal man underslå det i en artikkel eller skal man ta det med. Det er et dilemma jeg kjenner på hver gang jeg skriver. Jeg velger likevel å våge å stikke nakken ut, så får heller pisken påskrevet "du taper deg litt med et det var det jeg sa" svinges. Gjerne for meg. Jeg kjenner den i grunnen ikke. Jeg vet hva jeg har gjort og hvilket fantastisk eventyr jeg har vært med på. Det er nok for meg. Jante er død i min verden. Men som jeg sa til mine studenter da kurset ved UiS startet for etpar uker siden: Når det gjelder solenergi er jeg blitt inhabil så dere får ta det jeg sier med en klype salt. Jeg har arbeidet så lenge for dette feltet I MOTVIND - ikke minst i Norge at jeg at jeg ikke lenger kan forecaste om solenergiens fremtid. Derfor holder jeg heller fast ved mine gamle spådommer fra 1980 tallet - de holder fremdeles vann!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...