Gå til innhold

Hvor i nettverket kan jeg plassere routeren.

mikk

Anbefalte innlegg

Jeg har ett inntakskap i kjeller der fiberen kommer inn og har lagt opp trekkrør til alle rom der det skal være TV.

På skissen er konverteren og hovedfordelingen i skapet i kjeller og veggpunktene spredt over etasjene.

Siden det er 3 etasjer er det ganske dårlig wifi dekning på loftet når routerene står i kjelleren.

Vil det fungere å sette routeren i ett av veggpunktene i 1. etasje og bruke en switch i inntakskapet?

Eller må routeren stå som første enhet etter konverteren/modemet?

Hvis routeren må stå først må jeg kjøpe en range extender og montere i ett av veggpunktene i 1. eller 2. etasje.

post-13213-0-12956600-1473670243_thumb.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ruteren må stå som første enhet. Du har derfor 2 muligheter:

1. Patche en kabel direkte til ett ytterpunkt fra fiberconverteren og koble den inn i ruteren for så å kjøre en kabel tilbake til switchen. Du må da ha 2 kabler som går til ytterpunktet.

2. Kjøpe en eller flere Access Points (AP) som du kobler i ytterpunktene for å utvide rekkevidden på trådløsnettet.

Lenke til kommentar

Det er mange som anbefaler Ubiquiti sine APer. Kan kjøpes fra DustinHome.

De har jo noen å velge mellom. Selv har jeg 4 stk Ubiquiti Unifi AP-AC Pro og er fornøyd med det.

Det kommer jo litt ann på bygningsmassen hvor mange APer man trenger. Og det er viktig å tenke plassering for optimalt resultat.

Husk at piper, flislagt bad, murvegger etc. er veldig dårlig sort for 5 GHz-frekvensen. Tenk hele tiden hva som er mellom deg og APen. Er det en pipe i mellom? Plasser APen slik at du unngår det, osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...