Adrax Skrevet 12. september 2016 Del Skrevet 12. september 2016 (endret) Har en Pajero GLS 2.5TD 96mod. Kjøpte bilen for noen dager siden. Eier sa da at høyre fremdekk blir slitt ujevnt og at det kan være bærekule, foring eller lignende som må byttes. KAN det være årsaken til problemene jeg lister nedenfor..? 1. Bilen føles litt ustabil ved høyere hastigheter. Med dette mener jeg at hvis jeg passerer rundt 60 km/t på en rett vei så må jeg konstant ratte/svinge litt for at bilen ikke skal svinge til sidene av seg selv. Hvis det er små hull i veien, eller humper, så svinger bilen veldig lett av seg selv. 2. Merker også at bilen ikke retter seg selv helt opp i skarpe svinger, og at jeg derfor må hjelpe til for å sentrere rattet etter en skarp sving. 3. I tillegg til tingene ovenfor er det litt dødgang/slark i rattet. Svinging føles ikke spesielt tight for å si det sånn. Har lest på nettet noe om at brede dekk kan være årsaken, mulig at det også er en medvirkende faktor, men har på følelsen det også er noe i forstillingen som ikke er som det skal være. Spørsmålet er HVA i forstillingen det er.. Som sagt mente tidligere eier det kunne være bærekule eller foring.. Noen som sier seg enig eller har andre forslag? Endret 12. september 2016 av Adrax Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 12. september 2016 Del Skrevet 12. september 2016 (endret) Hvor breie er framdekkene dine? Jeg kan tenke meg at en kombinasjon av breie framdekk og mye slark i rattet kan gjøre det slitsomt å kjøre. Til syvende og sist så tror jeg slarket er synderen, så ville sett på forstillingen ja. Endret 12. september 2016 av Gavekort Lenke til kommentar
Rolf_X Skrevet 12. september 2016 Del Skrevet 12. september 2016 Høres ut som dårlige endeledd i allefall. Så løs løsne begge framdekkene, sett bilen på bukker og kontroller begge sider for slark. Er det noe som beveger på seg som ikke skal det så bytt det på begge sider. Firehjulsmåling etter utført jobb anbefalles. Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 12. september 2016 Del Skrevet 12. september 2016 Pajero har et relativt omfattende hjuloppheng, og kilde til slakk finnes mange steder, mer enn på en personbil. Rattakslingen ned mot styresnekken er en 2-delt sak med gummi mellom rørene. Denne gummien morkner med tiden, og gir slakk som er følbart, men ikke mulig å se med det blotte øye. Den må demonteres og settes fast i et verktøy og måle svikt i.f.t. kraft. Du sier intet om hvor langt bilen er kjørt, men om den f.eks er kjørt rundt 300.000KM er det ikke utenkelig at denne akslingen er sliten. Jeg nevner denne akslingen spesielt fordi et Mitsubishi-verksted vil aldri feilsøke på denne, den står ikke i verkstedsmanualen som en potensiell feilkilde.Men der er rikelig med andre deler som blir slarkete. Diverse (styre)stag, foringer rundtom, m.m. Her er det umulig å tipse deg for annet enn at du må få en med deg, og kjenne etter slark mens den andre vrir på rattet. Gjerne mens hjulene står på bakken Det jeg mistenker mest hos deg, siden du nevner at den ikke retter seg opp som den skal, er selve styresnekken. Denne får, som på mange andre biler, for lite oppmerksomhet i form av oljebytte og evt sette på partikkelfilter med magnet (Magnefine). Går denne i samme oljen som da den var ny, vil den svikte tilslutt. Det er en justerskrue på den, som er særs følsom for tiltrekkingen. Blir den for løs, får du mye slark. Blir den skrudd for hardt, vil du oppleve at rattet ikke går til null. Blir den skrudd for hardt, og det fremdeles er slark i den, er den utslitt. Kjører du med en styresnekke som er for hardt tilskrudd, vil den slites ut. Det er en typisk problemstilling på disse bilene. Er det det, må snekken byttes inn i en overhalt. Millers mener jeg har slike til en grei pris?Hjullagre kan og være feilkilde. Dårlig lager vil du ikke høre på disse bilene, ikke før de er veldig slitte. Millers har forresten polyforinger til disse bilene, som er særs rimelige og virker til å være av god kvalitet.Å kjøre med større/bredere dekkdimensjon enn originalt er bortkastet på disse bilene, med mindre du kjører mye i skauen.Forøvrig finner du utmerkede forum for slike biler her og her. Lykke til :-) 1 Lenke til kommentar
Rune_says Skrevet 12. september 2016 Del Skrevet 12. september 2016 (endret) Høres ut som et problem du bør få verksted til å se på. Slike feil gjør garantert at bilen vil feile en EU-kontroll fordi det er rett og slett trafikkfarlig - og farlig for din egen del. Trenger ikke å være kostbart, men alt er avhengig av hvor mye som må byttes og hvor lang tid jobben tar. Uansett ikke noe man bør kjøre rundt med i lengre tid. Om du vil gjøre det selv for å spare penger, vil jeg uansett råde deg til å få f.eks. et overslag/diagnose fra Snap Drive eller andre først, slik at du vet hva det er som er feil. (Og ikke tror/synser basert på alskens mer eller mindre faglige råd fra forum). Endret 12. september 2016 av Rune_says Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 12. september 2016 Del Skrevet 12. september 2016 Feil spissing vil gjøre bilen nervøs i hastighet. Sjekk at alt er på stell i forstillinga og ta en firehjulskontroll. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 13. september 2016 Del Skrevet 13. september 2016 Flere som har blitt lurt? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå