toreae Skrevet 11. september 2016 Del Skrevet 11. september 2016 Guttungen skal kjøpe ny PC til spilling. Han har tastatur og mus. Vi tenker på ferdig PC fra Komplett, og har tatt utgangspunkt i: Komplett Gamer Premium. Og har gjort noen forandringer. Hele listen: Monitor - AOC 24" LED G2460PQU 1920x1080, 144hz, 1ms, 20m:1, VGA/DVI/HDMI/DP, Heigh Adjust/Pivot Varenr: 775713 Kr 2490,- Kabinett - Corsair Carbide SPEC-03 Midi Tower Sort Vifter: 1x 120mm Front, 1x 20mm Bak, ATX, mATX, 2x USB 3.0, Hvit LEDs Varenr: 808809 Kr 695,- Strømforsyning - Corsair CX550M, 550W PSU ATX 12V v2.4, 80 Plus Bronze, Semi Modular, 2x 6+2-pin PCIe, 6x SATA Varenummer: 876232 Kr 695,- CPU - Intel Core i7-6700 Skylake Prosessor Socket-LGA1151, Quad Core 3.4GHz, 8MB, 65W, 14nm, inkl. kjøler Varenr: 808809 Kr 695,- Motherboard - ASUS Z170-P, Socket-1151 ATX, Z170, DDR4, PCIe-x16, CFX, HDMI, DVI, M.2 Varenr: 850571 Kr 1.090,- RAM - Kingston ValueRam DDR4 2133MHz 16GB 2x8GB 2133MHz (PC4-17000) DDR4 CL15 1Rx8 Varenr: 889010 Kr 799,- GPU - MSI GeForce GTX 1060 6GB Dual Fan Skjermkort, PCI-Express 3.0, GDDR5, "OC", Pascal Varenr: 895472 Kr 2999,- SSD - Samsung PM951 256GB PCIe SSD M.2 PCIe, opp til 1000/280MB/s Varenummer: 887870 Kr 707,- utregnet på differanse Harddisk - Seagate Desktop 1TB 3.5" SSHD Kun for pc-prod Varenr: 794859 Kr 729,- OS - Microsoft Windows 10 Home 64-bit Nordic + English, Komplett COA Bare ved ferdigbygget pc 1113,- Er det noen valg som er direkte feil (er strømforsyningen for liten, SSD passer ikke i hovedkort)? Er det noen valg som er dårlige? Er det noe som mangler? Vi mangler vel kabel til monitor. Hva med kablel for SSHD, bedre kjøling til CPU? Samlet sum her blir 12012. Komplett tar 15263, altså 3251 i differanse. Vi synes det kanskje er noe drøyt, men... Kommentarer? Lenke til kommentar
lazyjacket Skrevet 11. september 2016 Del Skrevet 11. september 2016 Hvis dere føler at dere klarer å bygge selv, ville nok det vært best. Til et GTX 1060, er i5 6600K en veldig fin partner. Denne sammen med et z170 HK så man kan overclocke. Par dette med med en h45 fra corsair. Kabinett er veldig ofte preferanser. Selv synes jeg Phanteks P400S er et som gir mye for penga. Når det kommer til PSU, så bør man ikke være gjerrig. Minst 650w og med gold sertifisering burde være minste kravet. Når det kommer til RAM så er raskere bedre. Minst 2666 helst 3000 mhz. Passer fint med OC. Når det gjelder SSD er det gøy med M.2 og "syke" hastigheter. Om man kun skal spille etc, ville det vært like greit å heller gå for en vanlig sata3 med høyere kapasitet være å foretrekke. Sammen med en snurredisk. PS alt av kabler vil følge med HK, PSU og skjermen. Om dere lar komplett bygge for dere, så bytt i det minste ut PSUen. Lenke til kommentar
Anech! Skrevet 11. september 2016 Del Skrevet 11. september 2016 Hvis dere kjøper ferdigbygget vil komplett fikse alt.. Kabel fra monitor (hdmi) pleier å følge med monitor. Kabel til sshd/hdd/ssd følger som regel med hovedkort, så burde ikke være et problem det heller... Har ikke sett ordentlig på listen, men om dere har regnet og funnet en differanse på 3000 (medregnet Windows lisens) ville jeg helt klart ha bygget den selv! Ikke vanskelig, tar ikke lang tid og du gutten setter om noe mer pris på maskinen sin... Lenke til kommentar
toreae Skrevet 11. september 2016 Forfatter Del Skrevet 11. september 2016 Hvis dere føler at dere klarer å bygge selv, ville nok det vært best. Til et GTX 1060, er i5 6600K en veldig fin partner. Denne sammen med et z170 HK så man kan overclocke. Par dette med med en h45 fra corsair. Kabinett er veldig ofte preferanser. Selv synes jeg Phanteks P400S er et som gir mye for penga. Når det kommer til PSU, så bør man ikke være gjerrig. Minst 650w og med gold sertifisering burde være minste kravet. Når det kommer til RAM så er raskere bedre. Minst 2666 helst 3000 mhz. Passer fint med OC. Når det gjelder SSD er det gøy med M.2 og "syke" hastigheter. Om man kun skal spille etc, ville det vært like greit å heller gå for en vanlig sata3 med høyere kapasitet være å foretrekke. Sammen med en snurredisk. PS alt av kabler vil følge med HK, PSU og skjermen. Om dere lar komplett bygge for dere, så bytt i det minste ut PSUen. Takker for svar. Leser det slik PSU først og fremst, deretter ram. Overklokking nevnte jeg ikke. Det er ikke aktuelt. PC-er på gutterommet skal kjøres lenge og det er viktig at den også er virker om 2-3år. Når man velger skjerm står det at kabel mangler... Lenke til kommentar
toreae Skrevet 11. september 2016 Forfatter Del Skrevet 11. september 2016 (endret) Hvis dere kjøper ferdigbygget vil komplett fikse alt.. Kabel fra monitor (hdmi) pleier å følge med monitor. Kabel til sshd/hdd/ssd følger som regel med hovedkort, så burde ikke være et problem det heller... Har ikke sett ordentlig på listen, men om dere har regnet og funnet en differanse på 3000 (medregnet Windows lisens) ville jeg helt klart ha bygget den selv! Ikke vanskelig, tar ikke lang tid og du gutten setter om noe mer pris på maskinen sin... Edit: Takk for svar til deg og.. Har "gutset" til å bygge selv, det er ikke problemet. Men forsikringen frister, og bygger komplett så virker PC-en ut fra dem. Går ut fra komplett også bytter ut standarddriverene. Noen deler selges også bare om Komplett bygger. Endret 11. september 2016 av toreae Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 11. september 2016 Del Skrevet 11. september 2016 (endret) Bytt til denne skjermen, og et AMD RX480 skjermkort. GTX1060 med skjermen du har valgt vil gi dårligere ytelse, eller dårligere bilde. Skal du matche AMD/Freesync med Nvidia skjermkort, så må du gå for en G-Sync skjerm. Dessverre er dette den billigste G-Sync skjermen man får tak i.. Edit: Noen ganger kan man bygge helt identisk PC med utgangspunkt i en annen grunnmodell, og på den måten spare ganske mye penger. Kompletts PC-Bygger programvare er ikke helt god. Det kan også være lurt å vente på "Super-Weekend" og ta utgangspunkt i PC'en som er på tilbud. Større modeller kan "nedgraderes" til å passe spesifikasjonene man selv ønsker, og igjen spare mer enn om man går motsatt vei. Når man sjekker selve skjermen, og det står at kabel følger med. Så gjør det det. Komplett er informert om at de opplyser om at det ikke følger kabel selv om det gjør det. Men jeg antar de får mere klager fra de som har valgt en modell det ikke følger med kabel til, og som skuffet sitter klare på lørdags kveld og skal spille, men må vente til mandag for å kjøpe skjermkabel.. Kjøper man ferdig PC fra Komplett, så er ikke PSU så viktig egentlig, bare den er stor nok. Ryker PSU, så er jo det da Kompletts problem.. Endret 11. september 2016 av Gabri3L 1 Lenke til kommentar
Molecule Skrevet 12. september 2016 Del Skrevet 12. september 2016 Guttungen skal kjøpe ny PC til spilling. Han har tastatur og mus. Vi tenker på ferdig PC fra Komplett, og har tatt utgangspunkt i: Komplett Gamer Premium. Og har gjort noen forandringer...... Hva gjelder PSU i PC-byggeren har jeg tidligere snakket med en i Komplett om nettopp dette. Jeg ble fortalt at den PSU som er valgt som standard skal være stor/god nok, uavhengig av hvilke komponenter du velger for øvrig. I utgangspunktet skal en altså ikke måtte velge større PSU, selv om man velger flere kraftigere komponenter. Jeg er skeptisk til dette, og det er selvsagt kvalitetsforskjeller på ulike merker/modeller. I tillegg kan det være greit med litt ekstra kraft for å unngå at strømforsyningen ikke må arbeide for hardt. Men, dette er noe som omfattes av din forbrukerrettslige reklamasjonsrett, dersom det skulle oppstå problemer senere. Som Gabri3L sier over meg, så er det enkelt og greit Kompletts problem. Når jeg nylig bygget ny PC så jeg også på samme kabinett som deg, dvs. Corsair Carbide SPEC-03. Mine undersøkelser tilsa at mange brukere slet med manglende støv-filtrering, dvs. at det bygger seg opp støv i maskinen relativt raskt. Jeg har ikke personlig erfaring med kabinettet, men det er noe du kan tenke på. Du kan også vurdere om du vil kjøpe med et nettverkskort om det er ønskelig å bruke trådløst nett. Dette er på "utvidelseskort" i PC-byggeren, om jeg ikke husker feil. Kan selvsagt kjøpe eksternt senere, men det er litt penere med et internt alternativ. Lykke til! Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 12. september 2016 Del Skrevet 12. september 2016 Ingen grunn til at Overklokking skal føre til redusert levetid om kjølingen er på plass. Mitt gamle system kjøpt i 2010 kjørte med konstant 4,6Ghz opp fra standard 3,2 i hele 6 år før jeg byttet den ut, men den lever i beste velgående enda. Det er mye gratis å hente ut av en overklokk, til og med en mild en som så absolutt er noe å tenke på. Lenke til kommentar
toreae Skrevet 12. september 2016 Forfatter Del Skrevet 12. september 2016 (endret) Takk for svar. Ble noe forvirret Bytt til denne skjermen, og et AMD RX480 skjermkort. Det skjermkortet er ikke mulig og velge ved når jeg har valgt "Komplett Gamer Premium". GTX1060 med skjermen du har valgt vil gi dårligere ytelse, eller dårligere bilde. Kan du forklare hvorfor? Skal du matche AMD/Freesync med Nvidia skjermkort, så må du gå for en G-Sync skjerm. Vet ikke helt hva jeg skal spørre om her.. Dessverre er dette den billigste G-Sync skjermen man får tak i.. Dyrt. Edit: Endret 12. september 2016 av toreae Lenke til kommentar
toreae Skrevet 12. september 2016 Forfatter Del Skrevet 12. september 2016 Guttungen skal kjøpe ny PC til spilling. Han har tastatur og mus. Vi tenker på ferdig PC fra Komplett, og har tatt utgangspunkt i: Komplett Gamer Premium. Og har gjort noen forandringer...... Hva gjelder PSU i PC-byggeren har jeg tidligere snakket med en i Komplett om nettopp dette. Jeg ble fortalt at den PSU som er valgt som standard skal være stor/god nok, uavhengig av hvilke komponenter du velger for øvrig. I utgangspunktet skal en altså ikke måtte velge større PSU, selv om man velger flere kraftigere komponenter. Jeg er skeptisk til dette, og det er selvsagt kvalitetsforskjeller på ulike merker/modeller. I tillegg kan det være greit med litt ekstra kraft for å unngå at strømforsyningen ikke må arbeide for hardt. Men, dette er noe som omfattes av din forbrukerrettslige reklamasjonsrett, dersom det skulle oppstå problemer senere. Som Gabri3L sier over meg, så er det enkelt og greit Kompletts problem. Når jeg nylig bygget ny PC så jeg også på samme kabinett som deg, dvs. Corsair Carbide SPEC-03. Mine undersøkelser tilsa at mange brukere slet med manglende støv-filtrering, dvs. at det bygger seg opp støv i maskinen relativt raskt. Jeg har ikke personlig erfaring med kabinettet, men det er noe du kan tenke på. Du kan også vurdere om du vil kjøpe med et nettverkskort om det er ønskelig å bruke trådløst nett. Dette er på "utvidelseskort" i PC-byggeren, om jeg ikke husker feil. Kan selvsagt kjøpe eksternt senere, men det er litt penere med et internt alternativ. Lykke til! Har sett endel PC-er stå på golvet og gjøre jobben som støvsuger. Det for ikke skje hos oss.. Trådløst kan være aktuelt om guttungen tar PC-en med på tur. Hjemme er det 2 kabler til hvert gutterom.. Lenke til kommentar
toreae Skrevet 12. september 2016 Forfatter Del Skrevet 12. september 2016 Ingen grunn til at Overklokking skal føre til redusert levetid om kjølingen er på plass. Mitt gamle system kjøpt i 2010 kjørte med konstant 4,6Ghz opp fra standard 3,2 i hele 6 år før jeg byttet den ut, men den lever i beste velgående enda. Det er mye gratis å hente ut av en overklokk, til og med en mild en som så absolutt er noe å tenke på. Guttungen bestemte dette. Hadde uansett godt for en annen CPU da.. Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 12. september 2016 Del Skrevet 12. september 2016 (endret) Takk for svar. Ble noe forvirret Bytt til denne skjermen, og et AMD RX480 skjermkort. Det skjermkortet er ikke mulig og velge ved når jeg har valgt "Komplett Gamer Premium". GTX1060 med skjermen du har valgt vil gi dårligere ytelse, eller dårligere bilde. Kan du forklare hvorfor? Skal du matche AMD/Freesync med Nvidia skjermkort, så må du gå for en G-Sync skjerm. Vet ikke helt hva jeg skal spørre om her.. Dessverre er dette den billigste G-Sync skjermen man får tak i.. Dyrt. Edit: Nei, som sagt så er Kompletts "PC-Bygger" litt dum. Men du kan bygge helt identisk PC med et annet utgangspunkt. For eksempel denne: "i10 All inclusive". Men bare som eksempel altså, jeg vet ikke om det vil være den mest rimelige måten å gjøre det på. På denne grunnmodellen må du hukke bort skjermvalget, mus, tastatur, og høttalere som er lagt inn som standard blant annet. Når det gjelder skjerm. Så er det slik nå at det har kommet en ny standard som heter "Adaptive sync" som du kan lese litt mer om i FAQ i min signatur. Men kort fortalt, så gjør "Adaptive sync" at det blir en 2-veis kommunikasjon mellom skjermkort og skjerm. Uten "Adaptive sync" så settes en frekvens på skjermen. Og så må bare skjermkortet prøve å holde følge. Det ender med at skjermkortet enten sender bilder som ikke er ferdig tegnet, og altså gir stygg grafikk. Eller at skjermkortet kun sender ferdig tegnede bilder, men ikke kan gjøre noe mens den venter på at skjermen oppdaterer seg. Så med det ene alternativet så kjører skjermkortet bånn gass, men bildet blir ikke så bra. Mens det andre alternativet så blir bildet fint men skjermkortet blir ikke utnyttet så godt som det kan. Når GTX1060 får utfolde seg fritt, så er det i et gjennomsnitt av de ~20 mest vanlige spillene i dag ca. 10% raskere enn RX480. Men hva hjelper det, om GTX1060 må kjøre på f.eks. 80% av sin kapasitet for å gi like bra bilde? RX480 har også egentlig mer "hestekrefter", men de blir ikke så godt utnyttet i alle spill. Om man sammenlikner ytelse i bare spill som har kommet i 2016 tror jeg faktisk RX480 vil ta en knapp ledelse i ytelse også. "Adaptive sync" hjelper i tillegg med å gi mindre hakkete bevegelse, og kutter ned på tiden det tar før bevegelser på mus og tastatur blir synlig på skjermen. Også kalt "Input lag". "Adaptive sync" får man til AMD skjermkort ved hjelp av Freesync skjermer, mens til Nvidia skjermkort må man ha G-Sync skjerm. Og som sagt er altså G-Sync skjermene dyrere. Dette er på grunn av proprietær Nvidia hardware, og lisensierings kostnader. Til 4K skjermer er forskjellen helt hinsides, der sparer man 3.500-4.400Kr på å velge Freesync skjerm fremfor G-Sync.. Håper dette hjelper litt. Edit: Når det gjelder valg av CPU, så ser jeg i PC byggerene at det skiller gjerne ~500Kr opp til 6700K. Selv om man ikke skal overklokke, så er 6700K en raskere CPU ut av boksen. Og den vil nok gjøre sitt til at bruktverdien på PC'en holder seg jevnt høyere om det er av betydning.. Endret 12. september 2016 av Gabri3L Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå