Gå til innhold

Hvorfor bør jeg bry meg om NSA?

Rtse

Anbefalte innlegg

Jeg forstår ikke oppstyret med NSA og jeg har sett flere videoer om akkurat hvorfor vi bør bry oss, men jeg forstår ikke hva problemet er. Som de fleste sier "Hvorfor bør jeg bry meg, jeg har jo ingenting å gjemme?" sier jeg også. Selv om de ikke samler data fra norske brukere så vil jeg enda vite hvorfor folk generelt burde bry seg.

(Beklager om dette er plassert i feil kategori, vet ikke helt hvor jeg skal poste).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De samler garantert data fra norske brukere.

Du bør bry deg fordi det kan bli en politistat der man har en så begrenset frihet over eget liv at man kan regnes som slaver av staten. De vil regulere alt vi gjør og via overvåking på den skalaen så kan man ikke skjule seg. Bry seg om det de driver med nå er en ting, men godtar man X så er det mye kortere vei til å godta Y. Så våkner man en dag og man sitter inne i ZÆØÅABC og gråter fordi man godtok X.

Lenke til kommentar

De samler garantert data fra norske brukere.

Du bør bry deg fordi det kan bli en politistat der man har en så begrenset frihet over eget liv at man kan regnes som slaver av staten. De vil regulere alt vi gjør og via overvåking på den skalaen så kan man ikke skjule seg. Bry seg om det de driver med nå er en ting, men godtar man X så er det mye kortere vei til å godta Y. Så våkner man en dag og man sitter inne i ZÆØÅABC og gråter fordi man godtok X.

Jeg tviler sterkt på at ihvertfall Norge og de andre store landene idag kommer til å bli en politistat noen sinne, ihvertfall i vår levetid og langt fremover. Du kan argumentere for at det allerede er det i USA men jeg føler at både vi og de har nok frihet og kan gjøre more or less hva vi vil som ikke er imot loven. 

Og hva mener du med "Godta Y"? Eksempel på hva du tenker hadde vært fint. 

Jeg er ikke særlig overbevist. 

Lenke til kommentar

Hvis du ikke forstår hva jeg mener så kan det være det samme. Er man låst til oppfatningen av at "jeg gjør ikke noe galt så jeg bryr meg ikke" så kan ikke noen forandre det. Hvis du ser på hva som skjer i Norge om dagen så er det snakk om overvåking på stor skala, ikke helt ulikt det NSA driver med.

Lenke til kommentar

Hvis du ikke forstår hva jeg mener så kan det være det samme. Er man låst til oppfatningen av at "jeg gjør ikke noe galt så jeg bryr meg ikke" så kan ikke noen forandre det. Hvis du ser på hva som skjer i Norge om dagen så er det snakk om overvåking på stor skala, ikke helt ulikt det NSA driver med.

Jeg er ikke låst i den oppfatningen, det er derfor jeg lagde denne tråden, jeg prøver å forstå hvorfor. Jeg har ikke tenkt til å slå meg sammen med saueflokken for å få meg selv til å se ut som en smartere person uten å forstå hvorfor jeg burde bry meg. :)

Lenke til kommentar

Men du kommer ikke med noen eksempler på hva X kan være, du avfeier det med at motparten er dum som ikke forstår.

Alt du gjør er å komme med enda en påstand, uten å komme med eksempler også på den nye påstanden. Spesifiser hva som skjer i Norge, ikke bare at det skjer.

Jeg er ikke nødvendigvis uenig med deg, men du argumenterer så svakt at jeg ikke skjønner hvor du vil.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er viktig for deg å forstå hva X er, det er jo en selvfølge. Problemet er at det ikke er noe spesiellt vits å prøve å forklare da litt tekst fra meg ikke forandrer noe og ikke viser hele bildet. Det blir en subjektiv oppsummering som ikke er verdt en dritt.

Du bør sitte å gooooogle litt. Det var en sak i TU eller Digi for noen dager siden som tok for seg norges planer om overvåking av internettrafikk og det er et meget godt sted å begynne. Omfanget er vanskelig å få en oppfatning av hvis du ikke følger med og leser mye, man må på en måte lese "alt" siden enkeltsakene som presenteres er småting alene og ikke noen spesiell grunn til bekymring.

Lenke til kommentar

Vel, jeg tror det handler om prinsipp for mange. Hvorfor skal noen få lov til å sitte å kikke på bildene du sender? Lagre meldingene du sender? Sjekke opp din online profil etc. Det fører også til at de kan kartlegge deg og dine vaner, ønsker du virkelig at andre følger med på alt du gjør?

Greit for meg om du ønsker det.. Men det ønsker ihvertfall ikke jeg

Selv om du ikke gjør noe galt, er det vel lov med litt privatliv?

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

En skal ikke være båøyd, men vil tro att det ikke er heftig P2P som  fanger interessen,

men heller om du har radikale meninger i hver sin rettning. Nå har ikke overvåkning fra andre makter skjedd over natten. På begynelsen av 2000 tallet ble jo Echelon kjent og det har bare ballet på seg. Overvåkning skjer jo om du benytter gmail,google generelt, facebook you name it, dra ut pluggen er nok eneste løsningen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...