fotonisse Skrevet 11. september 2016 Del Skrevet 11. september 2016 Er det noen her som har en slik bil med denne motoren, og kan si litt om hvordan den er på vinterføre? Jeg vurderer en ny Superb st.vogn med den motoren, men den er det jo ikke mulig å finne hos noen forhandlere. Og jeg er dermed litt nysgjerrig på hvordan den motoren er i den bilen, evt erfaringer fra Octavia VRS med den motoren (220hk) er også av interesse. Octavia VRS med 230 hk motoren er ikke av interesse, for den har en helt annen dif. og kan ikke sammenlignes med den motoren jeg vurderer. Fwd og den motoren er vel ikke på papiret en ‹‹vinterbil››, men hvordan er den egentlig på vinterføre? Da er det fremkommelighet på skikkelig vinterføre (snø/is underlag)jeg tenker på Skulle gjerne hatt Superb med 4x4, men det er dessverre ikke et alternativ fra Skoda med den motoren. Superb 190hk TDi 4x4 er garantert et mye bedre alternativ på vinterføre, men jeg skal ikke ha en bil med dieselmotor så den er heller ikke aktuell for min del. Trenger ikke forslag på andre modeller eller merker, for det er kun Superb som er aktuell for min del. Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 11. september 2016 Del Skrevet 11. september 2016 Ser ikke for meg at den skal være noe værre på vinteren enn andre fwd'er. Elektronikken vil jo stort strupe den ved hjulspinn. Lenke til kommentar
fotonisse Skrevet 11. september 2016 Forfatter Del Skrevet 11. september 2016 Tja, noe av det har du selvfølgelig rett i. Men jeg har lest noen tester av Skoda Octavia VRS 220hk utgaven nå, og den får ikke akkurat gode tilbakemeldinger på hvordan den fungerer på vinteren. Sommerstid eller på bare veier så er det jo noe helt annet, men dessverre så har vi jo noen mnd nå i nærmeste fremtid med et helt annet underlag enn bar, varm og tørr asfalt.......... Mest interessert er jeg selvfølgelig på hvordan Superb vil være i praksis på vinterføre med den motoren, men det er det ikke så enkelt å finne noen gode tester på det, i hvert fall da ikke på vinterføre........ Dette er vel heller ingen kombinasjon som selger så mye her i Norge heller, så der forventer jeg nok ikke så mange tilbakemeldinger fra noen som har en slik. Gode vinterdekk er jo selvfølgelig også en nødvendighet, og der tenker jeg å satse på Nokian Hakkapelitta R2 om det skulle bli noe av. Lenke til kommentar
ExcaliBuR Skrevet 11. september 2016 Del Skrevet 11. september 2016 Hvis den har XDS+ som jeg, etter å ha googlet litt mener å ha finni ut at den skal ha, så er jeg ihvertfall veldig forøyd med den i Golf GTE. Nå vet jeg ikke helt hvor mye marktrykk Superb har på framhjulene i forhold til GTE, men GTE kommer seg ihvertfall overraskende godt frem. Har kjørt quattro gen IV i mange år på vinterføre tidligere og likte fremkommeligheten 4hjulsdrift ga, men må si er faktisk er imponert over hvor fort XDS+ systemet tar tak og effektivt "rydder opp" i fremkommelighet. Må si at jeg er en av djevelens disipler og kjører med piggdekk, om det har noe å si. Mine positive erfaringer med XDS+ er i hovedsak på snøføre i oppoverbakke. Lenke til kommentar
Frank Drebin Skrevet 11. september 2016 Del Skrevet 11. september 2016 (endret) Bare av nysgjerrighet: Synes du Superb blir undermotorisert med 180 hk, fotonisse? Var det ikke du som kjøpte en Superb med 1,8 TSI tidligere i år? Red.: Skriveleif. Endret 11. september 2016 av Frank Drebin Lenke til kommentar
fotonisse Skrevet 11. september 2016 Forfatter Del Skrevet 11. september 2016 Hvis den har XDS+ som jeg, etter å ha googlet litt mener å ha finni ut at den skal ha, så er jeg ihvertfall veldig forøyd med den i Golf GTE. Nå vet jeg ikke helt hvor mye marktrykk Superb har på framhjulene i forhold til GTE, men GTE kommer seg ihvertfall overraskende godt frem. Har kjørt quattro gen IV i mange år på vinterføre tidligere og likte fremkommeligheten 4hjulsdrift ga, men må si er faktisk er imponert over hvor fort XDS+ systemet tar tak og effektivt "rydder opp" i fremkommelighet. Må si at jeg er en av djevelens disipler og kjører med piggdekk, om det har noe å si. Mine positive erfaringer med XDS+ er i hovedsak på snøføre i oppoverbakke. Superb har dessverre ikke den aktive diffen. Så det er derfor jeg spør etter utgaven med 220hk for Octavia sin del, for den har ikke den aktive diffen, det er det kun 230hk utgaven som har. 230 utgaven har forøvrig den samme aktive diffen som Golf GTI har som std her i Norge. Lenke til kommentar
fotonisse Skrevet 11. september 2016 Forfatter Del Skrevet 11. september 2016 (endret) Bare av nysgjerrighet: Synes du Superb blir undermotorisert med 180 hk, fotonisse? Var det ikke du som kjøpte en Superb med 1,8 TSI tidligere i år? Red.: Skriveleif. Det er helt korrekt Frank Drebin, jeg kjøpte en Superb 1,8/180hk TSi tidligere i år. Altså til daglig bruk så er det mer enn nok av krefter for min del, og hk trenger jeg egentlig heller ikke flere av, MEN dreimomentet er dessverre ikke helt der det burde være. Og det kommer av DSG 7 kassa som gjør at jeg har en ned-tunet/trimmet motor, for DSG 7 kassa som sitter i min bil har en begrensning på max 250nm. Mens motoren jeg har egentlig yter 320nm med manuell girkasse, som dessverre ikke er tilgjengelig i Norge........ Så med fullastet bil og henger så føles det ut som en mangler litt dreimoment, altså jeg har ingen problemer da heller, men en merker jo at det hadde gjort seg med et litt høyere dreimoment. Girer da ofte i motbakker og er litt ‹‹seigere›› (uten at den treg) som gjør at jeg godt kunne tenkt meg noen ekstra nm. Ved å velge neste trinn på motorisering for Superb, så vil det da bli 2,0 vs 1,8 220hk vs 180hk 350nm vs 250nm og det er nok en mer riktig motor for en bil av Superb sin str. I det daglige som sagt så er det helt unødig, da er den mer enn pigg og sterk nok med den motoren jeg har. Men nå er det jo en grunn for at jeg kjøpte en såpass stor bil og det er for at jeg ofte har fullastet bil, så det derfor jeg vurderer et bytte. En annen ting som også gjør at jeg vurderer det byttet er jo kvaliteten på DSG 7 kassa, om en googler DSG 7 problemer/problems så er det jo ikke akkurat mangler på treff for å si det slik....... Og den kassa jeg har er belastet med max dreimoment som den er i min bil, så føles jo det heller ikke akkurat ut som en god kombinasjon i lengden. Jeg vet jo at det er garanti i enda 4,5 år på denne bilen, så det vil jo ikke koste noe i løpet av garantitiden for min del, men dette sammen noen andre ting på utstyrssiden gjør at jeg vurderer dette byttet. Fornuftig er det jo ikke, men det er det vel heller ikke en eneste ting med bil som er heller, men jeg vet selvfølgelig at dette er et tapsprosjekt deluxe for den økonomiske siden........ EDIT: Men så var det altså hvordan en Superb (eller Octavia) med 2,0/220hk er på vinterføre som er mitt store spørsmål? Ikke at jeg vet så mye om hvordan den jeg har er på vinterføre heller, for den fikk jeg jo omtrent når våren var i full anmarsj. Så jeg har kun hatt vinterhjula på bilen, men ikke kjørt på skikkelig vinterføre med den enda....... Endret 11. september 2016 av fotonisse Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå