Gjest Slettet-RnjNn5NbHl Skrevet 11. september 2016 Del Skrevet 11. september 2016 (endret) Noe jeg har undret over. Er egentling Elektrisk Skateboard lovlig i Norge? jeg har sett hvertfall en som bruker det. og noe annet, regnes https://onewheel.com som et selvbalangserende? (Samme regler som segway og lignende ting) Eller regnes det som et elektrisk skateboard? Endret 11. september 2016 av Slettet-RnjNn5NbHl Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 11. september 2016 Del Skrevet 11. september 2016 Eit skateboard med motor kan være å rekne som motorredskap. Etter forskrift om kjøyretøy er blant anna ståhjulinger definert slik: Som motorredskap regnes også selvbalanserende elektrisk drevet kjøretøy for transport av én person (føreren). Innretningen må ha egenvekt ikke over 70 kg (inklusiv eventuelle batterier), bredde ikke over 85 cm og konstruktiv hastighet ikke over 20 km/t. Med selvbalanserende kjøretøy forstås etthjulet kjøretøy eller tohjulet, tosporet kjøretøy som har en iboende ustabil likevekt der et hjelpestyresystem sørger for å holde balansen. Tilsvarande er sykkel med hjelpemotor omtalt: Som sykkel regnes også kjøretøy som nevnt i første ledd og som er utstyrt med elektrisk hjelpemotor med maksimal nominell effekt på høyst 0,25 kW hvor hjelpemotorens effekt reduseres gradvis og opphører når kjøretøyet oppnår en hastighet på 25 km/t, eller tidligere hvis syklisten slutter å trå/veive. Det tillates at kjøretøyet har fremdrift kun ved motorkraft opp til 6 km/t. Kjøretøy som nevnt i dette ledd anses ikke som motorvogn etter vegtrafikkloven § 2. Sykkel med to sitteplasser kan ha elektrisk hjelpemotor med nominell effekt på høyst 0,5 kW når det kan dokumenteres at kjøretøyet er tildelt eller utlånt som hjelpemiddel fra Arbeids- og velferdsetaten. Det er tilstrekkelig at én av syklistene trår/veiver for at hjelpemotoren skal gi effekt. For øvrig gjelder kravene i forrige ledd. Kjøretøy som nevnt i dette ledd anses ikke som motorvogn etter vegtrafikkloven § 2. Sykkel som tilfredsstiller kravene i NS-EN 15194 anses å oppfylle definisjonen i annet ledd. Dersom innrettninga faller inn under definisjonen av motorredskap så må kjøyretøyet oppfylle ein rekke krav, og det blir 16 års aldersgrense for å bruke det. Men etter forskrift om kjørende og gående i trafikk så er det eit unntak i § 1 punkt m: m) Leketøy: Motorisert innretning beregnet for barn anses ikke som kjøretøy etter vegtrafikkloven når den er sperret for en maksimal hastighet på 6 km/t og har egenvekt ikke over 50 kg. Spørsmålet då blir om skateboardet med motor er å ansjå som eit motorisert leiketøy eller ikkje. Her vil blant anna maks hastigheit være av avgjerande betydning. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-RnjNn5NbHl Skrevet 11. september 2016 Del Skrevet 11. september 2016 *SNIP* Spørsmålet då blir om skateboardet med motor er å ansjå som eit motorisert leiketøy eller ikkje. Her vil blant anna maks hastigheit være av avgjerande betydning. Teller elsktrisk skateboard under samme kategori som selvbalangserene elektrisk drevet hvis det har max hastighet 20 km/t er det jeg vil vite. etter hva jeg vet er det ikke noe bra ja/nei svar : ( Onewheel regnes vel som det tipper jeg. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 12. september 2016 Del Skrevet 12. september 2016 Eit skateboard med motor vil ikkje være å rekne som sjølvbalanserande kjøyretøy då skateboardet ikkje har"iboende ustabil likevekt der et hjelpestyresystem sørger for å holde balansen". Så då står vi tilbake med to alternativer, enten havner eit slikt skateboard i den store samlesekken motorredskap, eller så er det å reikne som eit leiketøy. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-RnjNn5NbHl Skrevet 12. september 2016 Del Skrevet 12. september 2016 (endret) Eit skateboard med motor vil ikkje være å rekne som sjølvbalanserande kjøyretøy då skateboardet ikkje har"iboende ustabil likevekt der et hjelpestyresystem sørger for å holde balansen". Så då står vi tilbake med to alternativer, enten havner eit slikt skateboard i den store samlesekken motorredskap, eller så er det å reikne som eit leiketøy. leketøy er det ikke, det er det ikke noe tvil om. og jeg sa i samme kategori som selvbalangserene kjøretøy, ikke at det var et. Onewheel er et mest sannsynelig. Endret 12. september 2016 av Slettet-RnjNn5NbHl Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 12. september 2016 Del Skrevet 12. september 2016 Sjølvbalanserande er ikkje ein eigen kategori i lovverket, men Sjølvbalanserande kjøyretøy er definert som eit unntak frå dei vanlige reglane, men motoriserte skateboard er så vidt eg kan sjå ikkje nærmare definert. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 13. september 2016 Del Skrevet 13. september 2016 Onewheel er ikke lovlig i Norge som følge av for høy topphastighet (24km/t) Jeg vil ikke si med sikkerhet at dette kan anses som selvbalanserende heller, for meg ser det ut som det er føreren som balanserer kjøretøyet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå