Ziraxim100 Skrevet 11. september 2016 Del Skrevet 11. september 2016 (endret) Hei. Har dessverre fått en feil på mitt bakre tåke-lys etter EU kontrollen på min Toyota rav4 2000 modell. Bruker multimeter og finner ut at tåkelyser får tilført 12V når tåkelyser er på og 0V når det er av. Har sjekket sokkel og skrapt litt med kniv for å sikre god kontakt. Har også målt mens jeg har presset ned fjæren i sokkelen for å sjekke at det fortsatt er kontakt dersom jeg setter pæren i sokkelen (Måler 12V). Har fått hjelp av en på Mekonomen til å sjekke at pæren faktisk virker ved hjelp av et bilbatteri. Karen på mekonomen ble med ut og målte og sa dette var et merkelig fenomen. Det er 12 V der, god kontakt, men pæren lyser da altså ikke, selv om den er testet og virker. Noen som har noen tips? Knappen til tåkelyset ser nærmest ut som et kretskort. Kan det være at denne ikke klarer å tilføre nok strøm ? Har lagt ved 3 bilder av pæren. Takker for alle tips!!! Endret 11. september 2016 av Ziraxim100 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 11. september 2016 Del Skrevet 11. september 2016 Sjekk at pæren har god kontakt på jord (sokkelen). Ofte er det dårlig kontakt her og da får man slike symptomer. Lenke til kommentar
Ziraxim100 Skrevet 11. september 2016 Forfatter Del Skrevet 11. september 2016 Sjekk at pæren har god kontakt på jord (sokkelen). Ofte er det dårlig kontakt her og da får man slike symptomer. Hei. Nå har jeg vært ute å prøvd å skrape enda mer på sokkel osv for å lage kontakt, men ingen virkning. Det er ikke så mye som et lite lysglimt når jeg setter pæren inn og prøver å vri litt rundt på den. hmmmm.... Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 11. september 2016 Del Skrevet 11. september 2016 Med pæra i og tåkelyset på mål spenningen på sokkelen eller nermeste kobling. Har du spenning der så har du ikke kontakt i sokkelen. 1 Lenke til kommentar
Inz4ne Skrevet 12. september 2016 Del Skrevet 12. september 2016 (endret) Skaff en prøvelampe, og skru ut pæren fra denne mål så i sokkel på prøvelampe mens ledere fra prøvelampe blir holdt inn i pæresokkel til tåkelyset, om du har 12V i sokkelen til prøvelampa, men det ikke lyser, når du har satt inn pæren igjen så har du et delvis ledningsbrud et sted. Endret 12. september 2016 av Inz4ne Lenke til kommentar
Ziraxim100 Skrevet 13. september 2016 Forfatter Del Skrevet 13. september 2016 Hei. Da fant jeg utav det. Byttet først ledningen fra døren til koblingstykket i bagasjerommet. Det hjalp ikke. (Trodde 99% av alle brudd var i det bevegelige området.) Tok da etterpå å byttet ledningen direkte ifra bryteren. Da virket det. Virker som det var et ledningsbrudd som var så lite at det fortsatt kunne måles 12V, men likevel så stort at det ikke kunne gå strøm der. Høres veldig merkelig ut spør du meg, men da lærte ihvertfall jeg noe nytt Takker for hjelpen! Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 14. september 2016 Del Skrevet 14. september 2016 Virker som det var et ledningsbrudd som var så lite at det fortsatt kunne måles 12V, men likevel så stort at det ikke kunne gå strøm der. Sånt kan skje om man måler med multimeter uten belastning på kretsen. Hadde du målt bak på pæreholderen mens pæra var plugget inn hadde det nok blitt et annet resultat. Brudd som gir tilnærmet 100% spenningsfall over bruddet så snart det går strøm over det, noe det (nesten?) ikke gjør med bare multimeteret. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå