Gå til innhold

Begynne å trene

Anbefalte innlegg

Hei, etter å ha gått rundt som ei tynn flis i alle mine år har jeg nå lyst til å prøve å trene for å bli større og kanskje få litt mer selvtillit. Jeg har aldri hatt noen interesse for trening tidligere, så er helt grønn når det kommer til dette.

Har ingen treningssenter i nærheten, så ønsker derfor å trene hjemme.

Jeg har en relativt travel hverdag, så har ikke muligheten til å sette av flere timer hver dag.

Noen som kan hjelpe meg med hvordan jeg bør trene for å få mest mulig ut av det, itillegg til mat og evt proteintilskudd ol.

Hvor lang tid må jeg regne med at det tar før jeg begynner å merke noen vektøkning? Vil gjerne gå opp rundt 10kg.

Jeg er 25år, 188 høy og veier 78kg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

vil såklart ta tid, hvor lang tid varierer men hvis du er interessert i å drive hjemme hadde jeg kjøpt denne her:

http://www.sportsmaster.no/styrke/styrkepakker/Styrkepakke%20Ultra.aspx

også hadde jeg lagt på endel ekstra kilo med vekter så du slipper skifte vektplater så ofte, fortrinnsvis 2,5, 5 og 10 kilo vekterskiver siden det er de du kommer til å bruke mest og kanskje et par ekstra sett manualer som f.eks er dedikert til flyers eller pullover + hansker. Jo mindre du trenger skru av og på vekter jo bedre og da er de enhåndsstengene greit og enkelt, stang bruker du stort sett til knebøy og benkpress.

du kan nok regne med å bruke et år eller mer før det synes

Lenke til kommentar

Søk på 5x5-programmet. Å gjennomføre programmet tar vel en times tid. Da trener du tre dager i uken (alltid med hviledag mellom), og ca. en time hver gang. Det skal være et bra program for nybegynnere, og skal gi gode resultater.

I tillegg bør du trene utholdenhetstrening. Da kan du kjøre høyintensitetskardio, som f.eks. Tabata. Det er meget effektivt, men også meget ubehagelig.

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

Kom igang og tren.

Finn ut hva du liker. Hva liker du ikke?

Så kan du stille spørsmål.

Alt for mye tid og energi er blitt kasta bort på folk som "ønsker å begynne å trene".

Hva er ditt mål? Ser du vil bli større?

Start med å spise mat, mer enn du føler "er nok". Det i seg selv vil gi resultater, selv uten å trene.

Endret av Countryman
Lenke til kommentar

Kom igang og tren.

Finn ut hva du liker. Hva liker du ikke?

Så kan du stille spørsmål.

Alt for mye tid og energi er blitt kasta bort på folk som "ønsker å begynne å trene".

Hva er ditt mål? Ser du vil bli større?

Start med å spise mat, mer enn du føler "er nok". Det i seg selv vil gi resultater, selv uten å trene.

Vil bli større, ja. Har ingen planer om å ha vaskebrett som synes gjennom t-skjorten akkurat, men føler meg veldig tynn, og ønsker derfor å bli mer "normal". det med å spise mer har jeg allrede prøvd i flere år, spiser en god del mer enn andre på lignende alder osv som meg. har hjulpet veldig lite, har vel gått opp 3-4 kg siste 5 år, selv om jeg er tynn ligger en del av dette som fett rundt magen.

Lenke til kommentar

Har ingen treningssenter i nærheten, så ønsker derfor å trene hjemme.

Da regner jeg med du har planer om å kjøpe rack, benk, stang og plater?

Gjerne det. Tjener godt, så har ingen problem med å bruke 10 000 på treningsutstyr.

Da er det egentlig ganske enkelt. Nøkkelen er kontinuitet. At man får inn 3 gode økter hver uke.

Du kan begynne med 5x5, og kjøre det ganske lenge før du trenger å endre noe. Det vil si følgende.

A

Knebøy 5x5

Benkpress 5x5

Markløft 1x5

B

Knebøy 5x5

Overhead press 5x5

Markløft 1x5

Begynn på f.eks 40kg i knebøy, 30kg i benkpress og 40kg i markløft. Øk med 2.5kg hver uke. 5kg i markløft.

Bruk youtube og video av deg selv for å forbedre teknikk.

Den viktigste faktoren er å spise nok. Du er høy, det betyr at det tar en stund for å fylle ut hele kroppen din. Jeg personlig la vel på meg ca 12kg det første året. Ikke tenk så mye på hva du spiser, så lenge du spiser nok til at du går opp ca. 1kg per måned. 1.5kg er ikke å forakte. Det betyr at du må spise mye.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar :)

Er det noen nettsider som er greie å bestille treningsutstyr og slikt fra? Trenger jo som du sier, stativ til vektstang for knebøy og benkpress, vektstang, benk og vekter. Hvor mye vekter bør jeg kjøpe, og hvordan bør dette deles opp? Er det noe mer jeg trenger?

Lenke til kommentar

Skal du først legge litt penger i det, kjøp det her:

http://www.mobech.no/styrketrening/treningsstativer/power-racks/mobech-styrkeloftpakke-mega.html 

For vekter trenger du 2*1,25, 2*2,5, 2*5, 2*10 og ett eller annet antall 20kg (2, 4 eller 6. Det holder sannsynligvis med 2 i starten). 2*15kg kan også være kjekt, men jeg har aldri brukt 15kg nevneverdig og man kan like gjerne bruke 5+10kg. 

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

jeg har nettopp byttet jobb, og siden mye tid har gått med til dette har jeg ikke kommet noe lengre i treningsplanlegginga, men tenkte å komme tilbake til det nå. Men i den noe jobben er jeg bortreist to uker av gangen for så å være hjemme to uker. Det vil bli veldig vanskelig og lite til å få til noe trening mens jeg er på jobb da jeg kommer til å bo i brakke rundt om på forskjellige steder i landet. Hvordan vil dette påvirke treninga?

Lenke til kommentar

jeg har nettopp byttet jobb, og siden mye tid har gått med til dette har jeg ikke kommet noe lengre i treningsplanlegginga, men tenkte å komme tilbake til det nå. Men i den noe jobben er jeg bortreist to uker av gangen for så å være hjemme to uker. Det vil bli veldig vanskelig og lite til å få til noe trening mens jeg er på jobb da jeg kommer til å bo i brakke rundt om på forskjellige steder i landet. Hvordan vil dette påvirke treninga?

Hvis du virkelig vil, finner du en løsning. Hvis det ikke er så farlig, finner du en unnskyldning. Man kan ikke trene to uker, og så ta to uker av.

Det er treningssenter i stort sett alle byer. Til og med Utsira har treningsfasiliteter. Jeg trente når jeg var på jobb der.

Lenke til kommentar

Har begynt å jobbe for et firma som tar på seg entreprenøroppdrag der det er vanskelig å komme til, feks damanlegg på fjellet, og når arbeidstiden er 7 til 8 eller 9 seks dager i uken, så er ikke treningssenter noe alternativ. er det ikke mulig å få til på noen annen måte, feks egenvekt trening mens jeg er bortreist?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...