Flapz Skrevet 26. november 2003 Del Skrevet 26. november 2003 Jeg trenger hjelp til hvordan formulere en sql setning som følger: Jeg har en mysql database. Følgende tabeller: RESULTAT: spill_navn poengsum nick tid plassering SPILL: spill_navn SPILLER: nick Hvordan blir sql setningen når jeg ønsker å hente ut de 10 høyeste poengsummene innenfor et gitt spill? Får å hente ut høyeste blir det som følger men det er ikke nok: select max(poengsum), spill_navn, nick from resultat where spill_navn='Backgammon' group by spill_navn; Setter stor pris på hjelp og eller veiledning så fort som mulig!!!! Lenke til kommentar
hajejan Skrevet 26. november 2003 Del Skrevet 26. november 2003 (endret) Du har jo både nick og spill_navn i resultat-tabellen.. hvorfor trenger du spill og spiller tabellene? $spillnavn = "Backgammon"; // velg spillet her. Case sensitivt! $limit = 10; // set hvor mange du vil ha. 10 er topp 10, 100 er topp hundre osv $sql = "SELECT * FROM `RESULTAT` WHERE spill_navn='$spillnavn' ORDER BY poengsum DESC LIMIT $limit"; // kjør spørringen her... ... burde funke... Endret 26. november 2003 av hajejan Lenke til kommentar
Flapz Skrevet 26. november 2003 Forfatter Del Skrevet 26. november 2003 Hei igjen! Gjorde som følger: select poengsum, spill_navn, nick from resultat where spillnavn='Backgammon' order by poengsum desc limit 10; Takk dette fungerte! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå