Gå til innhold

Slik skal motoren bruke mindre drivstoff


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg syns det var ofte man måtte etterfylle vann. Hver 300 mil betyr at jeg ville måtte etterfylle sju ganger i året. Altså noe sånt som fire ganger oftere enn jeg må fylle vindusspylevæske. Jeg antar det da vil være slik at en lampe vil lyse når vannnivået er lavt, altså vil bilen hele tiden klage på at den trenger vann, drivstoff, vindusspylevæske, urea og/eller olje.

 

Går man for elbil slipper man fire av fem irritasjonsmomenter.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Forbrenningsmotoren gikk teknologisk ut på dato for tiår siden - en motor som ikke greier å produsere mer enn 30-40 % nyttbar energi av det som tilføres, og samtidig støyer, vibrerer og lager masse sykdomsfremkallende partikler - hører ikke framtida til.

Krampaktige tiltak som artikkelen beskriver, og enda mer VW-jukset, viser at man prøver å holde liv i en død hest. Ny mer effektiv teknologi er svaret - pr idag el-motorer som får energi fra batterier eller brenselsceller. Hvem vet hva framtida bringer?

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Hva er literprisen på destillert vann, kjøpt på bensinstasjon, sammenlignet bensinprisen?

Rundt 30 kroner literen mener jeg.

Så hele avsnittet om dyr kjøling handler altså om å gjøre det ennå dyrere. Snedig "argument" for vanninjeksjon. De burde heller bygge vanntanken med innebygget rensing og varsling om filterbytte når den elektriske motstanden i filteret synker forbi en terskelverdi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Hva er literprisen på destillert vann, kjøpt på bensinstasjon, sammenlignet bensinprisen?

Rundt 30 kroner literen mener jeg.
Så hele avsnittet om dyr kjøling handler altså om å gjøre det ennå dyrere. Snedig "argument" for vanninjeksjon. De burde heller bygge vanntanken med innebygget rensing og varsling om filterbytte når den elektriske motstanden i filteret synker forbi en terskelverdi.

Poenget er vel at bensin injeksjon gir lavere utslipp av uforbrente hydrikarboner og større bankefasthet. Men dette er gammelt. Tror saab brukte spylerveske på 80tallet for samme effekt. Tror vel også at det bør være mulig å skaffe rimeligere vann en 30kr literen.

Lenke til kommentar

Dette er gammelt nytt. I tilegg til at bensinmotorer har brukt dette siden 60 tallet har vann vert brukt på diesel motorer og flymotorer i enda lengre tid.

 

Det som er spennende nå er forkammer tekniologien som blir brukt i F1. Dette har virkelig potensiale. Større motorer som bruker forkammer oppnår høyere virkningsgrad enn store diesel motorer kombinert med svært lave utslip av nox.

Lenke til kommentar

Egen vanntank? Nei da! Gjør som BMW. De samler kondensvann fra air condition-anlegget. Altså dårlig med vann om vinteren, men da vil jo uansett hjulene spinne når en fyrer av to til tre hundre hestekrefter.

 

Vanninnsprøytning har mer for seg på motorer som kontinuerlig yter rundt 80% av sin makseffekt (som store skipsmotorer og flymotorer) og langt mindre for motorer som i snitt yter mindre enn ti % av sin makseffekt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er literprisen på destillert vann, kjøpt på bensinstasjon, sammenlignet bensinprisen?

 

Har ikke linken, men for en 15 år siden eller så var der en undersøkelse på hvilken turist som la att mest penger. Så vidt eg husker var det sykkelisten, med over 1000 kr pr døgn, bobilisten var også høgt på skalaen.

 

Muligens sykelisten har høgeste CO^2 utslepp pr km (ikke batteri sykkel), og er flinkest til å kaste søppel langs vegen.

 

Et tips: Skal De absolutt ha kjøpevatn på flaske, kjøp batterivatn det er under halve prisen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Hvor komplisert og dyrt skal det egentlig bli å spare bensin? Du får enda en tank å fylle, og enda flere kompliserende faktorer i topplokket. Bosch' system trår til når du gir bånn gass, og det er sånne situasjoner man skal unngå, for å kjøre økonomisk.

Lenke til kommentar

Det som er spennende nå er forkammer tekniologien som blir brukt i F1. Dette har virkelig potensiale. Større motorer som bruker forkammer oppnår høyere virkningsgrad enn store diesel motorer kombinert med svært lave utslip av nox.

 

Har du funnet noen gode artikler som beskriver de nye forkammerene?

 

Eg har fått med meg kordan det fungerer, men hadde vore spennende med en mere inngående forklaring enn det de har sagt på Sky.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...