Gå til innhold

Forvitlet og bekymret!

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg går første året på BI og det faget jeg sliter mest med er matte. Det er matte som tilsvarer S matte og mer. Jeg har aldri vært flink i matte, jeg skal være ærlig og inrømme at jeg har aldri gitt noe innsats i å prøve å forstå det heller! Nå angrer jeg veldig at jeg sløste bort så mye tid både på ungdomskolen og vgs.

Jeg har eksamen i matte i desember og hvis jeg skal klare dette så vet jeg at jeg må starte allerede nå!

Jeg har hatt P matte og jeg bestod såvidt med en 2!

Jeg er veldig forvilet akkurat nå, jeg er usikker og jeg er veldig bekymret om jeg noen gang kommer til å klare å bestå dette her. Forrige uke satt jeg med matte for ungdomskolen(8 klasse) og lærte meg det grunnleggende innen algebra. Altså folkens, 8 klasse matte!!!

Jeg har lastet ned flere sånn matte apper, vært på youtube og sett på et par videor alt fra barneskole til videregående skole matte! Jeg har så inderlig lyst til å lykkes. Jeg har skjerpet meg nå og prøver å gi full innsats, men det er vanskelig når jeg kommer over en oppgave som de fleste 7-8 klassinger kunne klart å løse så sitter jeg der og ikke får det helt til før en time etter. Og det føles som om jeg aldri kommer til å klare matte noen gang.

Jeg har snakket med noen venner og bedt dem om hjelp i matte så jeg skal sitte med dem og arbeide med faget. Jeg går fortsatt rundt og er egentlig redd for at jeg ikke skal klare det fordi det koster faktisk 60k for ett år å gå på Bi! Og jeg har ikke så mye å sløse bort heller.

Det jeg tenker da er om jeg bare skal gi opp og bare droppe ut fordi jeg er så desperat akkurat nå og så fortvillet for jeg føler jeg ikke får det helt 100% til!! (Jeg klarer selvfølgelig noe da, men ikke nok til å kunne bestå i s matte).

Jeg har ingen studieteknikker og jeg vet ikke hva som må til for å lære matte raskt og effektivt.

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, har du prøvd å spørre læreren og studentassistenter? :)

Jeg har prøvd å snakke med matte læreren, men han er umulig. Han mener jeg må gjøre masse oppgaver for å få det til (selvfølgelig stemmer dette, øvelse gjør mester), men liksom heg henger ikke med i timene hans fordi jeg ligger veldig langt bak de andre.

Sistnevnte har jeg ikke tenkt på heller...

- trådstarter

Lenke til kommentar

Hei, har du prøvd å spørre læreren og studentassistenter? :)

Jeg har prøvd å snakke med matte læreren, men han er umulig. Han mener jeg må gjøre masse oppgaver for å få det til (selvfølgelig stemmer dette, øvelse gjør mester), men liksom heg henger ikke med i timene hans fordi jeg ligger veldig langt bak de andre.

Sistnevnte har jeg ikke tenkt på heller...

- trådstarter

Ok, lærere på høyere utdanning er ofte umulige. Ja, som med alle fag må man øve mye.

Du kan jo sjekke http://matematikk.net/side/Hovedside

sannsynligvis er det relevante oppgaver der, og noe grunnleggende pensum.

Ok da burde du også spørre studentassistenter, dem kan ikke være umulige, dem må hjelpe alle studenter uansett :)

Endret av Dunkin
Lenke til kommentar

Støtter forslaget om Khan Academy. 

Gikk ut av VGS med 2 i S-matte.
Hadde opphold på over 3 år før jeg begynte på høyere utdanning og måtte ha matematikk tilsvarende R-matten på videregående.

Brukte Khan Academy og NDLA (Norsk Digital Læringsarena) flittig for å få forklaringer og testoppgaver. Gjorde alle oppgavene i hvert kapittel i matteboken minst 2 ganger. Gjorde oppsummeringsoppgavene til hvert kapittel ca. en gang i måneden. Dro til ekstraundervisning tilbudt av skolen en gang i uken der jeg kunne spørre studass og hjelpelærer om spørsmål. Dagene før eksamen brukte jeg 8-10 timer hver dag på tidligere eksamenssett og øve på det jeg ikke følte jeg var spesielt flink på.

Var sinnsykt nervøs når eksamensdagen kom - mest på grunn av forferdelig selvtillitt når det gjaldt tall.

Jeg fikk A på eksamen.

Matte har aldri gjort meg nervøs eller usikker siden. Nå vet jeg at matte er trygt - at alt kan løses bare man legger tid og innsats i det, og ikke minst at matte er noe man kan lære seg å forstå.

Prøv alt jeg har sagt ovenfor, og lykke til!

Lenke til kommentar

Hadde opphold på over 3 år før jeg begynte på høyere utdanning og måtte ha matematikk tilsvarende R-matten på videregående.

Brukte Khan Academy og NDLA (Norsk Digital Læringsarena) flittig for å få forklaringer og testoppgaver. Gjorde alle oppgavene i hvert kapittel i matteboken minst 2 ganger. Gjorde oppsummeringsoppgavene til hvert kapittel ca. en gang i måneden. Dro til ekstraundervisning tilbudt av skolen en gang i uken der jeg kunne spørre studass og hjelpelærer om spørsmål. Dagene før eksamen brukte jeg 8-10 timer hver dag på tidligere eksamenssett og øve på det jeg ikke følte jeg var spesielt flink på.

Var sinnsykt nervøs når eksamensdagen kom - mest på grunn av forferdelig selvtillitt når det gjaldt tall.

Jeg fikk A på eksamen.

Matte har aldri gjort meg nervøs eller usikker siden. Nå vet jeg at matte er trygt - at alt kan løses bare man legger tid og innsats i det, og ikke minst at matte er noe man kan lære seg å forstå.

Ahh, jeg er litt lettet nå for det svaret du kom med! Jeg skal definitivt legge tid og innsats i det! Utrolig deilig å høre at man kan klare det selv om jeg har gått ut med to i p matte. Forrige uke tvang jeg meg selv til å gå gjennom ungdomskole pensum og da var det folk rundt meg som sa at jeg ligger altfor langt bak og at jeg kommer til å mislykkes og at jeg like godt kan studere noe annet og det fikk liksom motivasjonen min helt på bånn, altså seriøst fra 100% til 0%. Så derfor begynte jeg virkelig å tvile om jeg noen gang kan klare det.

Svaret ditt fikk motivasjonen min tilbake og jeg skal definitivt prøve alle rådene og tipsene dine! Tusen takk for at du tok deg tid til å svare en fortvilet og desperat student! :)

Lenke til kommentar

Jeg fikk A på eksamen.

Ahh, jeg er litt lettet nå for det svaret du kom med! Jeg skal definitivt legge tid og innsats i det! Utrolig deilig å høre at man kan klare det selv om jeg har gått ut med to i p matte. Forrige uke tvang jeg meg selv til å gå gjennom ungdomskole pensum og da var det folk rundt meg som sa at jeg ligger altfor langt bak og at jeg kommer til å mislykkes og at jeg like godt kan studere noe annet og det fikk liksom motivasjonen min helt på bånn, altså seriøst fra 100% til 0%. Så derfor begynte jeg virkelig å tvile om jeg noen gang kan klare det.

Svaret ditt fikk motivasjonen min tilbake og jeg skal definitivt prøve alle rådene og tipsene dine! Tusen takk for at du tok deg tid til å svare en fortvilet og desperat student! :)

Det var da så lite, men jeg er glad at du er mer motivert nå!

Når du tror noe er umulig, og du rett og slett ikke skjønner det - ta et steg tilbake, ta en liten pause, og angrip det med friskt mot. Dette har hjulpet meg mange ganger.

Så lenge du er strukturert (ikke hopp over noen emner, selv om du tror du kan det) og jobber flittig og hardt tviler jeg ikke et sekund på at du kommer til å klare dette. Husk at man trenger ikke mer enn en E for å få bestått (men selvfølgelig er høyere karakter veldig gøy og en boost for selvtillitten).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...