Gå til innhold

Nettverksbro og sikkerhet

Tjohei3

Anbefalte innlegg

post-417353-0-55707500-1473545022.jpgEr på ukjent farvann her nå, nettverk er ikke min sterke side.
Tingen er at canal digital har byttet ut coax med fiber her jeg bor. Hyggelig nok, men det medførte at dekoderen må ha nettverkstilkobling for og ha full funksjonalitet. Lite hypp på å dra nettverkskabel rundt hele huset og fant en annen løsning. Jeg har en bærbar stående i stereobenken hele tiden sammen med dekoderen, pc'en er tilkoblet med wifi. Tok da og "bridget" wifi-tilkoblingen med nettverkskortet og dro en nettverkskabel mellom pc og dekoder. Dette fungerer og gjør at også dekoderen kommer på nett via wifi på pc'en og mye kabeltrekking spart. Spørsmålet nå er om dette er sikkert, så noen advarsler om dette og at pc'en nå muligens kan nåes utenfra. At den ikke er bak en brannmur lenger slik jeg forsto det. Men er usikker på om dette gjelder for den måten jeg har gjort det. Noen som vet eller skjønner hva jeg prøvde å forklare? smile.gif

Kjeden blir som følger fiber inn - modem - trådløs router over til pc med wifi-adapter - bro derfra over til nettverkskort - kabel fra nettverkskort til dekoder.

Endret av Tjohei3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker for svar, godt å høre. Hadde det vært et sikkerhetsproblem hvis pc var koblet direkte til modem med kabel og så bro over til et trådløst nettverkskort? Bare litt nysgjerrig på hva advarselen egentlig gjaldt...

Endret av Tjohei3
Lenke til kommentar

Advarselen lød som følger "You should never create a bridge between an Internet connection and a network connection because it creates an unprotected link between your network and the Internet. This can make your network accessible to anyone on the Internet, which is not good from a security point of view."

Ble usikker på om det er gjeldene i mitt tilfelle. Skulle jo tro at det var trygt bak routeren (netgear R7000)?

Bildet jeg prøvde å legge inn var bare et bilde av nettverksbroen. Bro mellom wifi-adapter og nettverkskort.

Lenke til kommentar

Jeg leser det slik at "Internet connection" betyr WAN linken fra ISP, altså kabelen som går inn på routeren.

Det er også en slik mulighet på mange routermodem, man kan sette de i 'Bridge mode'. Dette brukes typisk hvis man vil bruke en annen router en den som er i routermodemet.

Med andre ord, dette gjelder ikke i ditt tilfelle.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...