Hallowenman Skrevet 10. september 2016 Del Skrevet 10. september 2016 Jeg har nettopp bygget en PC og overførte Linux Mint 18 til en USB minnepenn med Rufus for å starte maskinen. Så fant jeg en harddisk som er delt i to partisjoner og koblet denne til systemet og installerte Linux Mint 18 til harddisken. Jeg valgte enkel installasjon og lot Linux bestemme hvordan den skulle bruke harddisken og det så ut som den brukte den ene partisjonen som vekselminne. Når installasjonen var fullført og jeg kunne starte PCen uten minnepenn hadde jeg bare tilgang til den ene partisjonen. Hvordan slår jeg disse sammen? Den ene er på rundt 40 gb og den andre er ca. 90 gb. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 10. september 2016 Del Skrevet 10. september 2016 (endret) Jeg skjønner ikke hva du har gjort, men programmet gparted gir deg oversikten over partisjonene på PCen. For å slå sammen (fjerne den ene og utvide den andre) må du muligens gjøre dette fra usb-penna. Ellers er jo partisjonen i bruk. Endret 10. september 2016 av Emancipate Lenke til kommentar
Hallowenman Skrevet 10. september 2016 Forfatter Del Skrevet 10. september 2016 Harddisken jeg installerte Linux på var allerede delt i to partisjoner. Da jeg installerte Linux fra en minnepenn til harddisken så det ut som den valgte å bruke en partisjon som vekselminne, og når jeg bruker pcen kan jeg ikke nå den ene partisjonen. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 10. september 2016 Del Skrevet 10. september 2016 Selvsagt kan du ikke nå den partisjonen den bruker som swap. Den brukes jo som swap. Dette kan du ordne på ved å starte opp fra minnepennen, åpne et terminalvindu og skrive "sudo apt-get gparted", deretter "gparted" (for å starte programmet). Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 10. september 2016 Del Skrevet 10. september 2016 Hva viser kommandoen "sudo fdisk -l"? Lenke til kommentar
Khrathrox Skrevet 16. september 2016 Del Skrevet 16. september 2016 Det som har skjedd her, er at du ikke slettet partisjonene, og dermed gjorde at Linux Mint kunne gjøre hva det ville med den andre partisjonen. Det jeg ville gjort, var at jeg startet maskinen fra minnepinnen igjen, og fullstendig formaterte harddisken og dobbeltsjekket med gparted om den andre partisjonen fortsatt eksisterer. 1 Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 17. september 2016 Del Skrevet 17. september 2016 Med mindre du benytter to partisjoner for et spesifikt formål, så ville jeg tatt installasjon av OS på nytt – bare denne gang valgt å slette alle partisjonsvolum før innstallasjon. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå