Mysteriskognysserig Skrevet 10. september 2016 Del Skrevet 10. september 2016 Jeg har kjøpt flytende gjær fra selskapet "Wyeast". Det kommer i en såkalt "smack-pack" hvor vist det eneste jeg trenger å gjøre er å slå på posen for å aktivere en prosess av noe slag. Jeg er totalt nybegynner og dette blir mitt første batch, så det vil nok smake høgg uansett. Jeg starter med mjød, fordi jeg hørt fra andre at det er det letteste å brygge. Jeg har også lest meg litt opp og kommet over gjærstartere. Er det nødvendig, eller gjør det bare brygget bedre? Kan jeg brygge uten gjærstarter? Lenke til kommentar
Mysteriskognysserig Skrevet 10. september 2016 Forfatter Del Skrevet 10. september 2016 Sett at folk snakker om tall som f.eks "1.040 OG." Hva indikerer dette? Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 10. september 2016 Del Skrevet 10. september 2016 (endret) Du kan pitche gjæren direkte (husk å la den bli romtemperatur først). Det går stort sett bra, men er avhengig av mengden vørter og alderen på gjæren. Ved store volum og/eller gammel gjær er det ofte lurt å lage en gjærstarter. Det enkleste for en nybegynner er derfor å bruke tørrgjær, noe mange erfarne bryggere også bruker. Jeg har aldri lagd mjød før, men jeg antar at det samme gjelder der. Når det gjelder OG og FG er det to begreper som brukes for måling av SG før og etter gjæring. SG står for spesific gravity, og er et mål på tettheten til en væske ved romtemperatur. Innen ølbrygging forteller det hvor mye sukker som er i vørteren/ølen. SG måles med et hydrometer, og når SG måles før du tilsettet gjær kalles den OG (original gravity), og når den måles etter gjæring kalles den FG (final gravity). Man bruker OG og FG for å beregne utgjæring (hvor mye sukker som har blitt spist av gjæren) og dermed alkoholprosent i ølen. Endret 10. september 2016 av Kontorstol 1 Lenke til kommentar
Mysteriskognysserig Skrevet 10. september 2016 Forfatter Del Skrevet 10. september 2016 Du kan pitche gjæren direkte (husk å la den bli romtemperatur først). Det går stort sett bra, men er avhengig av mengden vørter og alderen på gjæren. Ved store volum og/eller gammel gjær er det ofte lurt å lage en gjærstarter. Det enkleste for en nybegynner er derfor å bruke tørrgjær, noe mange erfarne bryggere også bruker. Jeg har aldri lagd mjød før, men jeg antar at det samme gjelder der. Når det gjelder OG og FG er det to begreper som brukes for måling av SG før og etter gjæring. SG står for spesific gravity, og er et mål på tettheten til en væske ved romtemperatur. Innen ølbrygging forteller det hvor mye sukker som er i vørteren/ølen. SG måles med et hydrometer, og når SG måles før du tilsettet gjær kalles den OG (original gravity), og når den måles etter gjæring kalles den FG (final gravity). Man bruker OG og FG for å beregne utgjæring (hvor mye sukker som har blitt spist av gjæren) og dermed alkoholprosent i ølen. Takk for godt svar! Har du et forslag til hvor jeg kan lese meg opp på ølbrygging, begreper og slik? Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 10. september 2016 Del Skrevet 10. september 2016 (endret) Jeg vil anbefale deg å melde deg inn i Norbrygg-forumet. Der har noen allerede spurt om det aller meste, og samtidig finner man mange med mye erfaring og kunnskap innen det meste relatert til ølbrygging. For en enkel introduksjon kan det være greit å kjøpe en av de norske bøkene om ølbrygging. Endret 10. september 2016 av Kontorstol Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 10. september 2016 Del Skrevet 10. september 2016 Både Foseid: Håndbok i ølbrygging og Bjørnstad – Haavardsholm: Moderne hjemmebrygging kan anbefales. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 10. september 2016 Del Skrevet 10. september 2016 Du treng ikkje gjærstarter, det er nok sukker/karbohydrat i vørteren til å starte gjæringa. Men dersom du f.eks. har dårlig tid så kan du spare litt tid på gjæringa ved å starte gjæringsprosessen på forhånd. I staden for å bruke gjærstarter så kan du tappe av nokre dl før kokinga og starte gjæringa der, og tilsette dette i resten av vørteren etter koking og avkjøling. Lenke til kommentar
cliffme Skrevet 15. november 2016 Del Skrevet 15. november 2016 Du treng ikkje gjærstarter, det er nok sukker/karbohydrat i vørteren til å starte gjæringa. Men dersom du f.eks. har dårlig tid så kan du spare litt tid på gjæringa ved å starte gjæringsprosessen på forhånd. I staden for å bruke gjærstarter så kan du tappe av nokre dl før kokinga og starte gjæringa der, og tilsette dette i resten av vørteren etter koking og avkjøling. Du er ikke rett for å få infeksjon på denne måten? Jeg ville kokt opp 6-8dl vann og tilsette spraymalt slik at du oppnår en OG på ca 1040. Kjøl dette ned til ca 20 grader i feks et vannbad før du tilsetter gjæren. Gjør dette 2 dager før du skal brygge. På posene fra Wyeast står det hvor mange liter de er laget for samt hvor høy OG. På en Kölsch gjær står det OG 1060 og opptil 5 gallon. Så på en 20 liters batch knekker du posen, la den svelle mens du gjør bryggingen og tilsett rett i vørtern etter nedkjøling. 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 15. november 2016 Del Skrevet 15. november 2016 Litt risiko er det sjølvsagt, men så lenge du behandler den avtappa vørteren som du starter gjæringa i på samme måte som du behandler resten av vørteren så er det ikkje noke problem. Spraymalt er kjapt og enkelt, men den klassiske måten å gjere det på er å starte gjæringa utan å tilsette anna vørter/sukker enn den du har produsert sjølv. Lenke til kommentar
cliffme Skrevet 16. november 2016 Del Skrevet 16. november 2016 Litt risiko er det sjølvsagt, men så lenge du behandler den avtappa vørteren som du starter gjæringa i på samme måte som du behandler resten av vørteren så er det ikkje noke problem. Spraymalt er kjapt og enkelt, men den klassiske måten å gjere det på er å starte gjæringa utan å tilsette anna vørter/sukker enn den du har produsert sjølv. Jeg ville hvertfall ikke tappet av vørter som ikke har kokt for å starte gjæren med. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå