Gå til innhold

Inntrykk og informasjon om PS4 PRO


LarZen

Anbefalte innlegg

Så argumentet "Det er ikke alle som har bra internett der de skal bruke konsollen" ift. digitale spill gjelder altså ikke filmtittere som skal se 4K Netflix altså.

Men dette tallgrunnlaget, det kan da ikke gjelde 4K Netflix? Så de baserer fjerning av UHD BD på tall som ikke har med 4K film å gjøre? 

 

"well most people watch 480p, 576p, 720p and 1080i etc. via streaming, that definatly tells us we shouldnt include a UHD BD drive for 4K media!".

 

Makes sense :hmm:

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor har de da tallgrunnlaget ift. streaming fra? Så det betyr altså at ingen bruker dagens PS4 til film og musikk? Trist.

 

Data tar dem ifra samtlige PlayStation maskiner koblet til nett. Er vel godt over 120 millioner PS3 og PS4 konsoller solgt og hvorav et X antall er online og som Sony da får brukerdata ifra. Hadde vært interessant å sett den oversikten...artig med litt statistikk :) 

Lenke til kommentar

 

Hvor har de da tallgrunnlaget ift. streaming fra? Så det betyr altså at ingen bruker dagens PS4 til film og musikk? Trist.

 

Data tar dem ifra samtlige PlayStation maskiner koblet til nett. Er vel godt over 120 millioner PS3 og PS4 konsoller solgt og hvorav et X antall er online og som Sony da får brukerdata ifra. Hadde vært interessant å sett den oversikten...artig med litt statistikk :)

 

Men hvordan henger det da sammen med dette?

 

 

Har vel noe å gjøre med at konsollene rundt i verden blir primært brukt til å spille spill og at utgiften ved å legge til et drev utifra data dem sitter med statistiskt ikke vippet mot valget å inkludere den. 

 
 
Altså hvis konsollene blir brukt til å spille spill, ikke se film på BD eller streaming. Hvordan får de da slike tall?

 

Sony sitter på data ifra rundt 130 millioner PS3 og PS4 konsoller som tilsier at Blu-ray blir lite brukt og at streaming er bruksområdet til film. Ganske heftig at en av grunnleggerne går ut og sier rett ut at dem anser ikke 4K Blu-ray som fremtiden. Noe jeg må si meg helt enig i. Selv om jeg skjønner dem som vil ha den beste kvaliteten. Problemet om du vil er at massene ikke gjør det.

 

 

 

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Hørte en podcast i dag.
De fortalte at:
1. Det var Sony som oppfant og står bak BluRay-formatet. Hvorfor vil ikke de satse videre ved å få UHD ut til massene.

2. Det er Sony sine UHD-disker som er de beste på markedet. De med best bilde og lydkvalitet. Likevel har ikke Sony en UHD-spiller på markedet.

3. UHD-plater er større suksess enn BluRay var i sin oppstart. Det er solgt langt flere filmer, og er ventet at vi er oppe i over 100 titler før jul.

4. Hvis dere hører godt etter, hører dere fortsatt Microsoft ler av at den nye Playstation-konsollen ikke har UHD-drev.

 

Må si meg enig med mye av det som ble sagt. Av alle de UHD-filmene jeg har, så er det ingen tvil om at filmene fra Sony er de som er desidert best på kvalitet.

PS4 har hele tiden gitt oss lossless lydformat og vi får ATMOS og DTS:X lyd fra PS4.
Hadde PS4 Pro hatt UHD-drev, ville den vært overlegen som UHD-spiller ovenfor Xbox One S, da XBOS ikke tilbyr disse topp lydformatene.

Endret av Tor Rasmussen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mulig jeg tar helt feil men vil overraske meg om veldig mange spill kommer til og kjøre i 4k. Som vanlig høblir alt Sony spytter ut hyllet og hypet noe voldsomt. Dette er naturligvis en grei oppgradering fra vanlig ps4, men hadde forventet bedre specs. Tiden vil vise men tror den burde vært enda sterkere siden det eneste folk snakker om er piksler og oppløsning

Lenke til kommentar

Det er en ganske grei oppgradering og grafikk ytelsen er dobbelt så kraftig som PS4 og XBO. 

 

iIOzIWg.jpg

 

EDIT: Om bare CPU hadde vært dobbelt så rask..da hadde det blitt heftig. Men dette vil nok være en fin mellomstopp til neste kraftigere utgave kommer. Eller evnt Scorpio om en dobbelt dipper :)

Endret av LarZen
Lenke til kommentar

Har ingenting å si om ikke det er verdens beste kvalitet så lenge det ikke selges nok filmer. Artig at vi diskuterer dette da flatpanelsdk akkurat sendte meg en epost med denne artikkelen

 

Vel, samtidig:

 

Jeg sier ikke at Ultra Blu-Ray kommer til å gå forbi DVD, eller Blu-Ray. Men å dømme det dødt så tidlig i starten er kun gjettverk.

Det blir solgt mer og mer 4k skjermer, og det tilbys nesten ikke noe materiale som utnytter skjermene.

Disse "4k"-streamene, er i beste fall på høyde med en Blu-Ray plate.

Jeg er i hvertfall ikke imponert over House of Cards, Marco Polo og de andre jeg streamer i 4k på mitt tv.

Sett i en UHD-disk fra Sony, og vi snakker lyd og bilde som er en tv til mange tusen verdig.

 

Forskjellen er at med PS2 fikk dvd stort innpass i millioner av hjem.

PS3 gav Blu-Ray innpass i mange hjem.

Og PS4,....... næææhhhh vi gir denne til Xbox denne gang.

Det kjipe er jo som jeg skrev, at UHD på PS4 mest sannsynlig ville blitt bedre enn på Xbox One S. Men de skippet det for å spare noen få dollars.

 

Nå er jo Norge en Playstation-land, og det kommer vi ikke i fra.

Men andre mye større land hvor fordelingen er nærmere 50/50, så vil Sony ha gitt fra seg et godt salgsargument.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har ingenting å si om ikke det er verdens beste kvalitet så lenge det ikke selges nok filmer. Artig at vi diskuterer dette da flatpanelsdk akkurat sendte meg en epost med denne artikkelen.

Er jo dette vi har sagt de siste sidene. Er ingen fremtid for film og fysisk format i det lange løp ser det ut til. Nær 4K-hypen legger seg blir det spennende å se evt. hvor salget av film til formatet går, og om det stabiliserer seg.

Endret av Mala
Lenke til kommentar

 

Jeg sier ikke at Ultra Blu-Ray kommer til å gå forbi DVD, eller Blu-Ray. Men å dømme det dødt så tidlig i starten er kun gjettverk.

Det blir solgt mer og mer 4k skjermer, og det tilbys nesten ikke noe materiale som utnytter skjermene.

Disse "4k"-streamene, er i beste fall på høyde med en Blu-Ray plate.

Jeg er i hvertfall ikke imponert over House of Cards, Marco Polo og de andre jeg streamer i 4k på mitt tv.

Sett i en UHD-disk fra Sony, og vi snakker lyd og bilde som er en tv til mange tusen verdig.

 

Forskjellen er at med PS2 fikk dvd stort innpass i millioner av hjem.

PS3 gav Blu-Ray innpass i mange hjem.

Og PS4,....... næææhhhh vi gir denne til Xbox denne gang.

Det kjipe er jo som jeg skrev, at UHD på PS4 mest sannsynlig ville blitt bedre enn på Xbox One S. Men de skippet det for å spare noen få dollars.

 

Nå er jo Norge en Playstation-land, og det kommer vi ikke i fra.

Men andre mye større land hvor fordelingen er nærmere 50/50, så vil Sony ha gitt fra seg et godt salgsargument.

 

 

Er vel ingen som motsier hvor mye bedre både bilde og lyd blir med UHD Blu-ray. Problemet er at folk ikke kjøper film som før etter alle disse streaming tjeneste kom. Om jeg skal gjette så solgte Blu-ray bra i en periode da vi ikke hadde disse streaming tjeneste og overgangen ifra DVD til Blu-ray var voldsom. 

 

 

 

Er jo dette vi har sagt de siste sidene. Er ingen fremtid for film og fysisk format i det lange løp ser det ut til. Nær 4K-hypen legger seg blir det spennende å se evt. hvor salget av film til formatet går, og om det stabiliserer seg.

 

 

Ja det skal bli spennende å se hvordan dette utvikler seg. Tror folk er generelt lei hele greiene jeg. Å få folk over ifra DVD har tatt lang tid og nå må en skifte igjen. Så kombinasjonen om å må ha nytt TV,ny Blu-ray avspiller og dyre filmer når folk er blitt vandt til x antall streaming tjenester er nok hva som har fått det til å bli nok for mange. 

Lenke til kommentar

Det er en ganske grei oppgradering og grafikk ytelsen er dobbelt så kraftig som PS4 og XBO. 

 

iIOzIWg.jpg

 

EDIT: Om bare CPU hadde vært dobbelt så rask..da hadde det blitt heftig. Men dette vil nok være en fin mellomstopp til neste kraftigere utgave kommer. Eller evnt Scorpio om en dobbelt dipper :)

Det hjelper lite med dobbel GPU ytelse når akillelsen på denne generasjonen alltid har vært CPU. Noe jeg skrev om ikke lenge etter lanseringen av konsollen i PS4 tråden.

 

Når ryktene rundt PSVR begynte å svirre så forutså jeg at denne GPU bumpen ville/burde komme (den posten finner man i PS4 tråden). Så i mine øyne er denne helt spesifikt tekniske endringen en innrømmelse fra sony at den orginale PS4 ble for svak for PSVR og at Pro ble lansert for å støtte PSVR bedre. Dette 4K gaming tullet tror jeg ærlig talt er noe PR og Markedsavdelingen fant på i tillegg og tok en fasttrack med utviklerne på dette.

 

De har mer enn doblet GPU kapasiteten men såvidt rikket CPU ytelsen. Dette henger helt på greip ift. PSVR men ikke 4K gaming. Dog kunne de reddet 4K "showet" ved å samtidig inkludere et UHD drev.

 

Kort oppsummert:

 De har "patchet" litt på flaskehalsen CPUen har vært i denne generasjonen og doblet GPU ytelsen for å bedre selge PSVR. 4K stickeren og oppskaleringen på noen titler er for å hjelpe til med overtalelsen ift. kostnaden på "fixen".

 

EDIT:

I løpet av denne snakker de litt rundt dette. Legg spesielt merke til "cpu not really made for this generation of consoles".

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Har ingenting å si om ikke det er verdens beste kvalitet så lenge det ikke selges nok filmer. Artig at vi diskuterer dette da flatpanelsdk akkurat sendte meg en epost med denne artikkelen

Det overasker meg ikke i det hele tatt når 4K er den nye sjefen i byen og streaming tilbyr innhold for de som er mindre opptatt av det nye og beste.

 

Det er alltid entusiastene som starter innføringen av en ny standard. Både på media, TV og avspiller siden.

Dette gjaldt også Blueray når det kom. Salget av avspillere (inkludert PS3) og 1080P TV apparater ble blåst til liv av entusiastene (som er en betydelig mengde verden over). Dette var fortsatt mens en del av mainstream konsumentene kjøpte HDReady 720P TVer fordi det var "godt nok for dem".

 

Det er garantert en god del som ville kjøpt PS4 Pro fordi den også hadde et UHD drev. Jeg hadde selv vurdert det og det ville fått meg til  å kjøpe en 4K TV også. Nå får 1080P Plasmaen klare seg en stund til.

At mye av mainstream "nøyer seg" med 480, 576, 720 og 1080 ihjelkomprimert streaming i denne fasen er ingen overaskelse.

 

Eneste grunnen til at jeg ville kjøpt en PS4 Pro nå er om jeg ønsket å kjøpe PSVR og jeg tror mange andre også kommer til å se det slik i løpet av de neste 12mnd.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

 

Har ingenting å si om ikke det er verdens beste kvalitet så lenge det ikke selges nok filmer. Artig at vi diskuterer dette da flatpanelsdk akkurat sendte meg en epost med denne artikkelen.

Er jo dette vi har sagt de siste sidene. Er ingen fremtid for film og fysisk format i det lange løp ser det ut til. Nær 4K-hypen legger seg blir det spennende å se evt. hvor salget av film til formatet går, og om det stabiliserer seg.

 

Det er litt merkverdig å mene dette samtidig som mange hardnakket påstår at det er en fremtid for spill i fysisk format på optisk plate. Fullstendig backwards etter min mening. 

Film på plate vil nok etterhvert bli en entusiastgreie slik laserdisk ble men det har absolutt en fremtid da streaming er mye svakere på total kvalitet (noe som ikke gjelder spill).

 

Hvis ikke 4K på plate tar av slik Blueray gjorde så vil vi "worst case" se mange oppsigelser blant store aktører som baserer seg på salg av 4K apparater som igjen vil ramme utvikling av ny og bedre teknologi. Dårligere salg av ny teknologi vil også bremse prisutviklingen. Sony skjøt seg selv i foten her.

 

Ingen som "vet hva de driver med" vil kjøpe en 4K TV nå for å se på Netflix, Amazon Prime el.  At man fikk innpass til HD film på Blueray via PS3 var en meget viktig primer for utviklingen og innføringen av 1080P film og TV apparater over hele fjøla. 

 

 

Ja det skal bli spennende å se hvordan dette utvikler seg. Tror folk er generelt lei hele greiene jeg. Å få folk over ifra DVD har tatt lang tid og nå må en skifte igjen. Så kombinasjonen om å må ha nytt TV,ny Blu-ray avspiller og dyre filmer når folk er blitt vandt til x antall streaming tjenester er nok hva som har fått det til å bli nok for mange. 

 

Vel, da bør jo produsentene snarlig legge ned all produksjon av og investeringer ift. 4K utstyr materiale og gå tilbake til billigere og eldre teknologi, 4K har jo da ingen fremtid innen film og TV.

Med unntak av PC monitorer som fortsatt klarer seg med å selge ny teknologi til entusiastene og la de drive utviklingen videre. Hvis ikke da alle klarer seg med 1080P 16:9 monitorer fordi det er godt nok for de fleste.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...